تلاش در جهت توسعه سبک زندگی سالم در میان دانشجویان
کد خبر: 4124831
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد:

تلاش در جهت توسعه سبک زندگی سالم در میان دانشجویان

هاشم داداش‌پور در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌الملل گفت: توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی دانشجویان جزء برنامه‌های مرکز مشاوره است، این توانمند‌سازی گاهی به صورت امید آفرینی رخ می‌دهد و گاهی به صورت معرفی فضای کاری است تا بتوانیم در جهت سبک زندگی سالم و سلامت جسم و روان دانشجویان را داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش‌پور درباره جذب دانشجویان بین‌الملل تصریح کرد: جشنواره جایزه ملی دانشگاه برتر و انتخاب برترین‌ها در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی 15 و 16 اسفند ماه برگزار می‌شود و ما طی مراسمی از همه کسانی که در این حوزه فعال بوده اند تقدیر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان در تمام حوزه‌های کاری با بازتعریفی که انجام داده است، پویاتر از گذشته نقش آفرینی می‌کند؛ ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته اگر سطح جهانی را مورد ارزیابی قرار دهید خواهید دید که عموما کشورهای شمالی بیشترین دانشجوی بین‌الملل را جذب کرده‌اند، اکنون در سطح جهانی حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در حال جابجایی هستند، ده کشور برتر در رتبه‌بندی جهانی جذب دانشجویان بین‌الملل نیز متعلق به کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

معاون وزیر علوم افزود: در چند سال اخیر جایگاه کشورها در این رتبه بندی تغییراتی کرد به طوری که کشور چین، روسیه و ترکیه نیز به این کشورها افزوده شدند. سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز به عنوان کشورهای غیر انگلیسی زبان در میان آن‌ها قرار گرفتند.

تلاش در جهت توسعه سبک زندگی سالم در میان دانشجویان
وی با بیان اینکه کشور ایران در سال‌های گذشته تلاش داشت تا در حوزه جذب دانشجویان بین‌الملل رتبه بهتری کسب کند اما موفق نبود؛ اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۰ ، ۹۴ هزار دانشجوی بین‌المللی را جذب کرده‌ایم اما این عدد نسبت به افق دید ما عدد بالایی نیست و باید خود را در نظام بین‌المللی به جایگاه مطلوب برسانیم به طوری که در سه سال آینده با جذب ۲۵۰ هزار نفر دانشجوی بین‌المللی بتوانیم در میان ده کشور جاذب دانشجو قرار گیریم زیرا دانشگاه‌های کشور ما ظرفیت لازم برای جذب ۲۵۰ هزار دانشجو را دارند.

داداش‌پور با اشاره به اینکه جذب دانشجوی بین‌الملل می‌تواند همگرایی علمی در بخش منطقه‌ای و جهانی ایجاد کند؛ افزود: تمام کشورها از این فرصت برای توسعه بازار و تحولات فرهنگی و زبانی خود استفاده می‌کنند. ما در کشور فرصت‌های شغلی داریم که اگر دانشجوی بین‌المللی آنجا باشد می‌تواند همگرایی در میان دو کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه جذب دانشجو در کشورها‌ یک رقابت است و کسی در این رقابت برنده است که در مدت کوتاهی تکلیف دانشجو را مشخص کند؛ تصریح کرد: کوتاه‌سازی فرایندهای امور کنسولی در این راستا اهمیت می‌یابد. همچنین باید الگوهای جذب دانشجویان بررسی شود تا بتوانیم جذب بیشتری را داشته باشیم در این راستا سال آینده وزیران کشورهای مختلف را دعوت خواهیم کرد تا از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.


رئیس سازمان اموردانشجویان با بیان اینکه در حوزه جذب دانشجویان بین الملل باید تغییر نگرش میان استادان، دانشجویان و مسئولین ایجاد شود؛ اظهار کرد: ۹۳ هزار نفر از دانشجویان بین‌الملل شهریه پرداز هستند و تنها یک درصد از کل این دانشجویان بورسیه شده‌اند، این در حالی است که سایر کشورها ده درصد از دانشجویان بین‌الملل خود را بورسیه کرده‌اند زیرا این موضوع برای آن‌ها فرصت‌ساز و می‌توانند از این طریق نخبگان بیشتری را وارد دانشگاه‌های خود کنند و به تبادلات علمی، اقتصادی فرهنگی و سیاسی بپردازند.

وی افزود: مناطق هدف ما برای جذب دانشجویان بین‌الملل منطقه آسیای غربی، آسیای مرکزی قفقاز، شبه قاره هند، آسیای شرقی، آفریقا، امریکای لاتین و اروپای شرقی است.

داداش‌پور با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از دانشجویان بین‌الملل زن و حدود ۷۰ درصد مرد هستند؛ بیان کرد: ایران با توجه به اینکه جز کشورهای قدرتمند جهان جای گرفته، دشمنان ایران هراسی را در میان دانشجویان بین‌الملل ایجاد می‌کنند، ممکن است به این دلیل موانعی در جذب ایجاد شود اما ما تلاش خود را می‌کنیم تا حقیقت را نشان دهیم و این موضوع را دانشجویان با حضور شان در کشور ایران درک خواهند کرد که کشور ما مکانی امن برای تحصیل دانشجویان بین‌الملل است.

گفتنی است در این مراسم از پوستر اولین جشنواره جذب دانشجویان بین المللی رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha