تقویت اردوهای تربیتی و مهارتی در مدارس ضروری است
کد خبر: 4123796
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

تقویت اردوهای تربیتی و مهارتی در مدارس ضروری است

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه به برپایی اردوهای تربیتی مهارتی اعتقاد داریم، گفت: باید دانش‌آموزان را از فضای تربیتی به سمت اردوهای تربیتی هدایت کرده و اردوهای تربیتی و مهارتی را در مدارس تقویت کنیم.

محمد فائزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، محمد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان امروز، سوم اسفندماه در نشست با خبرنگاران که به‌مناسبت هفته امور تربیتی برگزار شد، اظهار کرد: هشتم اسفندماه در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده تا توجه همگان به این موضوع مهم جلب شود؛ با پیروزی انقلاب رویکرد تربیتی در آموزش و پرورش قوت گرفت، اما متأسفانه در فراز و فرودهایی که اتفاق افتاد نهاد امور تربیتی تا حدودی تحت تأثیر قرار گرفت.

وی افزود: دانش‌آموزان نیازمند سلسله مهارت‌آموزی برای آینده بهتر هستند، آنها باید همسران، مدیران و شهروندان خوبی باشند و آموزش و پرورش اگر از این اصل غفلت کند سرمایه‌سوزی کرده است، این دوره آموزشی و انطباق شخصی مجدد فراهم نمی‌شود لذا این الگو باید خواستنی باشد.

فائزی گفت: در این هیاهوی رسانه‌ای که مرزی ندارد باید بتوانیم مبانی تربیتی را با بسته‌بندی زیبا و محتوای مناسب به فرزندان ارائه کنیم؛ چون عصر رسانه، عصر سختی برای انجام فعالیت‌های پرورشی است و نباید فرصت را از دست دهیم، لذا کار پرورشی نباید حتی یک‌روز تعطیل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه ما متوقف به کار اداری و فضای کار نیستیم باید مدرسه به‌عنوان پایگاه تربیتی و پرورشی، شناسایی استعداهای مختلف فرهنگی و قرآنی دانش‌آموزان مطرح باشد، تصریح کرد: در حوزه‌های مدیریتی باید شجاعت در تصمیم‌گیری را به دانش‌آموزان و فرزندان آموزش دهیم.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های هفته امور تربیتی بیان کرد: گلباران مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، راه‌اندازی کارناوال‌های تربیتی در مدارس، برگزاری نشست تخصصی کارگروه اندیشه‌ورزی استان، حضور در نماز جمعه، برگزاری نشست تخصصی علمی برای مربیان در دانشگاه فرهنگیان، برگزاری جشن‌های تکلیف با حضور سه هزار دانش‌آموز در مصلی رشت، برگزاری جشنواره طرح درس‌نویسی درس تفکر زندگی پایه‌های هفتم و هشتم، برگزاری مسابقه کتابخوانی از جمله ویژه برنامه‌های هفته امور تربیتی در استان است.

فائزی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در استان داریم که باید متناسب با مختصات بومی در حوزه امور تربیتی تولید محتوا شود، بیان کرد: در فرآیند تربیتی به ظرفیت والدین نیاز داریم، برخی از والدین که در حوزه پرورشی موفقیت داشتند می‌توانند به دیگر والدین کمک کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه بخش اصلی فعالیت مربی پرورشی ارتباط‌های فردی با دانش‌آموزان است، تصریح کرد: کار تربیتی صرفاً خواندن آیه، روایت و حدیث نیست بلکه وجود شاکله اصلی مهم بوده که متأثر از تعالیم دینی و آموزه‌های قرآنی است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی «شهر نماز» در استان، گفت: نماز مهمترین ابزار تربیتی است و برای موفقیت معنویت، باید ارتباط با خدا را تقویت کنیم، مهم‌ترین رفتار معنوی نماز است؛ در حال حاضر نماز جایگاه مطلوب و شایسته را آن‌طور که باید، در مدارس ندارد. مهم‌تر از نمازخانه، الگوهای نماز خوان هستند که در این راستا مدیران مدارس باید اراده کافی داشته باشند و معلمین هم تبیین و توجیه شوند.

مولدسازی چوب حراج زدن بر اموال بیت‌المال نیست

فائزی ادامه داد: عفاف و حجاب موضوع مهم دیگری است که مطرح بوده این امر هم بخشی اداری و مدیریتی و بخشی تبیینی است. باید کمک کنیم فرزندان ما با اصالت خودشان آشنا شوند. عصر رسانه عصر ترویج و معرفی سبک‌های زندگی است، چقدر توانسته‌ایم سبک زندگی ایرانی را معرفی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مهارت‌های ارتباطی بین معلم و دانش‌آموز بسیار مهم است، گفت: یک معلم برای موفقیت به «دانش» و «روش» نیاز دارد که همواره در طول دوره خدمت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه به اردوهای تربیتی مهارتی اعتقاد داریم، افزود: باید دانش‌آموزان را از فضای تربیتی به سمت اردوهای تربیتی هدایت و اردوهای تربیتی مهارتی را در مدارس تقویت کنیم؛ دانش‌آموزان مستعد مقطع متوسطه که در آستانه انتخاب رشته هستند را برای بازدید از سایت‌های مهم کشور ببریم تا بتوانند استعداد خودشان را کشف کنند با توجه به اینکه نگاه وزارت آموزش و پرورش توسعه برنامه‌های اردویی است باید اردوهای مهارتی ویژه دانش‌آموزان استان برنامه‌ریزی شود.

فائزی در خصوص طرح مولدسازی دارایی‌های دولت در آموزش و پرورش بیان کرد: دستگاه‌های دولتی سرمایه‌هایی دارند که استفاده نمی‌شود و گاهی اوقات هم مورد چنگ اندازی قرار گرفتند که از مصادیق اسراف است، آموزش و پرورش در راستای اجرای رسالت خود احتیاج به سرمایه بزرگ دارد لذا اگر بتوانیم از سرمایه‌های موجود بهره‌مند شویم می‌توانیم مدارس بیشتری را هوشمندسازی کنیم یا برای امور رفاهی همکاران و تشویقی دانش آموزان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به پروژه مجتمع رفاهی ناتمام آموزش پرورش در رشت، تصریح کرد: اتمام این مجموعه نا تمام که شامل هم مراکز رفاهی و سالن اجتماعات است به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که بودجه‌های دولتی محدود است، لذا مقصود از مولدسازی این است که از داشته‌ها استفاده بهتری ببریم و مولدسازی اصلاً به معنی فروش نیست بلکه شامل مشارکت و تهاتر می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه مولدسازی چوب حراج زدن بر اموال بیت‌المال نیست، گفت: مدرسه خیرساز هرگز در مولدسازی ورود نمی‌کند، در این طرح مدرسه‌ای حذف نمی‌شود بلکه تبدیل به احسن می‌شود و اعتبار آن خرج تجهیز و ساخت‌وساز مدارس می‌شود به عبارتی به معنی استفاده بهتر از داشته‌های موجود است. 16 مکان که از شرایط لازم برخوردار بوده برای طرح مولدسازی تعرفه کردیم و به وزارتخانه ارائه کردیم که بیشترین آنها در کلاچای است.

انتهای پیام
captcha