محصولات دانش‌بنیان را چگونه تجاری‌سازی کنیم؟ + صوت
کد خبر: 4123181
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
حسنی در گفت‌وگو با ایکنا پاسخ داد:

محصولات دانش‌بنیان را چگونه تجاری‌سازی کنیم؟ + صوت

معاون ارزیابی مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هدایت بازار به سمت محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک دولت در زمینه عقد قرارداد را از ملزومات تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد.

سید حمزه حسنی

تجاری‌سازی و بازاریابی از موضوعاتی است که همواره شرکت‌های دانش‌بنیان دغدغه آن را داشته و دارند. درواقع شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا با چالش فروش و دیده شدن محصولاتشان مواجه هستند و به همین منظور برای اینکه در گود رقابت با سایر شرکت‌ها باقی بمانند ضروری است ضمن فراگیری اصول نوین بازاریابی و تجاری‌سازی، محصولاتشان را به معرض دید عموم بگذارند و افکار عمومی را با محصولاتشان آشنا سازند.

سیدحمزه حسنی، معاون ارزیابی مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چالش تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید مهارت‌ و توانمندی‌هایشان را در زمینه بازاریابی تخصصی و در زمینه شناسایی نیازهای بازار ارتقا دهند و این خلأ به شدت در برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان احساس می‌شود.

وی افزود: هرچقدر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی قوی عمل می‌کنند ولی چون در زمینه بازاریابی مشکل دارند، نمی‌توانند محصولات فنی خود را تجاری‌سازی کنند.

ضرورت هدایت بازار به سمت محصولات دانش‌بنیان

معاون ارزیابی مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر باید بازار را به سمت محصولات دانش‌بنیان هدایت کرد و این مهم با حمایت دولت انجام‌شدنی است. به عبارت بهتر در گام نخست دولت باید نیازهای خودش را متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان کند و سپس در گام‌های بعد نیازهایی که مردم عادی و جامعه تقاضا دارند متوجه این شرکت‌ها شود.

حسنی بیان کرد: کالاهایی که به کشور ما وارد می‌شوند آمار مشخصی دارند و بخشی از این کالاها را که تعدادشان هم اندک است در چشم‌انداز نزدیک نمی‌توان در داخل بومی‌سازی کرد اما بخش دوم کالاها صرفه اقتصادی دارد و سیاستگذاری‌های دولت باید به‌گونه‌ای باشد که نیازها را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کند تا از این طریق بتوان بازار اینها را توسعه داد و این مورد هم قابل انجام است.

سیاست «حمایت از تولید بار اول» در دستور کار معاونت علمی

وی با اشاره به سیاست «حمایت از تولید بار اول» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سیاست حمایت از تولید بار اول که اتخاذ شد، از همین جنس است؛ یعنی نیازهایی که دولت دارد و به دلیل تحریم‌ها نتوانسته از خارج تأمین کند را به خوبی شناسایی کرده‌ایم و این نیازها در چهارچوب سیاست حمایت از تولید بار اول و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین شده است.

کارشناس اقتصادی به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و در این رابطه گفت: وقتی از حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفته می‌شود، سریعاً بحث اعطای تسهیلات بانکی به این شرکت‌ها به میان می‌آید در صورتی که تسهیلات بانکی، شرکت‌های دانش‌بنیان را بدهکار می‌کند و ما به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم کارآفرینان دانش‌بنیان به بدهکاران بانکی تبدیل شوند.

کمک به دانش‌بنیان‌ها در عقد قرارداد

حسنی در همین رابطه پیشنهادی ارائه کرد و گفت: آنچه برای شرکت‌‎های دانش‌بنیان کمک محسوب می‌شود این است که شرکت‌ها را در عقد قرارداد، در گرفتن بازار، در تولید و در صادرات تقویت کنیم، تولیدی که مشتری واقعی دارد.

کد

وی گفت: پس باید تسهیلات بانکی و تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوق‌ها ارائه می‌کنند متوجه قراردادها و نیازهای واقعی بازارهای داخلی و خارجی باشند. سوریه، عراق و روسیه و کشورهای عضو CIS بازارهای بزرگی محسوب می‌شوند که می‌توان با استفاده از دیپلماسی تجاری خیلی خوب در آنها نفوذ و بهره برد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha