پیامبر مبعوث شد تا استعداد‌های بالقوه انسان را بالفعل کند
کد خبر: 4122794
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴

پیامبر مبعوث شد تا استعداد‌های بالقوه انسان را بالفعل کند

یک پژوهشگر و مدرس موسسه احیا در همدان گفت: آنچه که بعثت پیامبر(ص) برای ما به ارمغان می‌آورد متکامل شدن انسان‌هاست، پیامبر مبعوث شد تا استعداد‌های بالقوه انسان را بالفعل کند و رشد ببخشد.

حجت‌السلام سجاد جمشیدی، پژوهشگر و مدرس موسسه احیاء در همدانحجت‌السلام سجاد جمشیدی، پژوهشگر و مدرس موسسه احیاء در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه مهمترین پیام بعثت پیامبر(ص) تکامل انسان است، اظهار کرد: آنچه که بعثت پیامبر(ص) برای ما به ارمغان می‌آورد متکامل شدن انسان‌هاست، پیامبر مبعوث شد تا استعداد‌های بالقوه انسان را بالفعل کند و رشد ببخشد.

وی افزود: به طور مثال میوه‌ای که کال است استعدادش هنوز شکوفا نشده است باید تحت مراقبت، توجه و نظارت کشاورز باشد و آنچه نیاز درخت است به او بدهد تا میوه‌اش برسد و قابل استفاده شود پیامبران نیز آمده‌اند میوه کال انسان را به نتیجه برسانند.

جمشیدی بیان کرد: پیامبران مبعوث شده‌اند تا عقول بشر را رشد دهند و آنچه فراتر از عقل است را به بشر بیاموزند، انبیا هیچگاه چیزی که مخالف عقل و فطرت انسان باشد را تایید نمی‌کنند به طور مثال ازدواج چیزی است که عقل انسان به آن دستور می‌دهد و مطابق فطرت آدمی است و هیچ‌گاه انبیا با ازدواج مخالفت نکردند.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه بعضی موارد موافق و مطابق عقل هستند و عقل انسان به آن راه پیدا می‌کند، ادامه داد: عقل انسان می‌فهمد که جهان را خالقی است و این خالق باید عبادت شود، اما برخی چیزها فراتر از عقل است مثلا چطور پرستیدن معبود کار عقل نیست بنابراین باید پیامبری باشد که انسان را در مسیر تکامل بشر راهنمایی کند پیامبر آمده‌ است که راه رشد را تعلیم دهد، همچنین موانع آن را برای انسان مشخص کند از آنجا که پیامبر خود تکامل یافته است و این مسیر انسانیت را طی کرده و به اوج انسانیت رسیده است بنابراین اگر کسی بخواهد به انسانیت برسد باید دست در دست این انسان‌های تکامل یافته بدهد.

«مکارم اخلاق»؛ درخت انسانیت

وی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) که فرمودند من مبعوث شده‌ام تا زیبایی‌های اخلاق را برای شما تمام کنم، ادامه داد: درخت وجودی انسان یک ریشه دارد که آن اعتقادات است تنه و ساقه‌ای دارد که همان احکام و یا بایدها و نبایدهاست پیامبر در واقع با اعتقادات درست، توحید، معاد و احکامی که قرار است زندگی ما را مطابق رضایت خدا قرار دهد را به ما می‌آموزد، بنابراین ثمر و نتیجه آن می‌شود میوه درخت انسانیت که همان «مکارم اخلاق» است.

جمشیدی با تاکید بر آیه ۲۱ یوره احزاب «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» که پیامبر(ص) را برای ما به عنوان الگوی حسنه معرفی می‌کند، تصریح کرد: برای کسی که می‌خواهد به سعادت و خوشبختی برسد و راه تکامل را بپیماید در زندگی رسول خدا الگو و اسوه‌ نیکویی است بنابراین سیره و روش پیامبر یعنی راه رشد، ضرورت دارد که به آن سیره عمل کنیم تا بتوانیم آن را در زندگی و جامعه پیاده کنیم و به تکامل برسیم اما هرچقدر از سیره رسول خدا(ص) فاصله بگیریم از تکامل و سعادت فردی و اجتماعی خود فاصله گرفته‌ایم چون سبک زندگی پیامبر مخالف تکامل و سعادت ما نیست.

مدرس مرکز تخصصی مذاهب اسلامی ادامه داد: شناخت پیامبر یعنی شناخت دین، شناخت قانون خداوند، شناخت قانون زندگی. دین قانونی است که خدا برای درست زندگی کردن ما قرار داده و به پیامبر ابلاغ کرده که او نیز به ما ابلاغ کند، پیامبر یعنی شناخت باید‌ها و نباید‌های زندگی یعنی شناخت راه سعادت و خوشبختی انسان و جامعه انسان بنابراین شناخت، وجود پیامبر برای درست زندگی کردن ضرورت دارد.

زندگی پیامبر یاد دهنده تواضع است

پژوهش‌گر موسسه فرقه پژوهی با اشاره به اخلاق و اوصاف پیامبر(ص) افزود: حضرت محمد(ص) جامع اخلاق حسنه و کمالات انسانی مثل تواضع، شجاعت، سخاوت، عفت، خوش‌رویی، خوش‌خلقی و حیا است؛ جامعه ما اگر بخواهد راه رستگاری را بپیماید باید الگوی افراد آن انسان‌های متواضعی باشد در غیر این صورت بر اثر تکبر هر کسی به فکر برتری جویی بر دیگری می‌افتد و بر اثر این خود بزرگ بینی حقوق دیگران را ضایع می‌کند برخی از جنگ‌های جهانی که به وجود آمد بر اثر همین تکبر‌ها و برتری جویی‌ها بود؛ اخلاق پیامبر(ص) آموزنده اخلاق حسنه است زندگی پیامبر یاد دهنده تواضع است در سبک زندگی او می‌بینیم که به کودکان سلام می‌کند و با طبقاتی که در اجتماع فرومایه محسوب می‌شدند می‌نشست و هیچگاه خود را برتر از آنها نمی‌دید.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) وقتی که وارد جمعی می‌شد جایگاه ویژه‌ای برای خود قائل نبود و کسی که او را نمی‌شناخت قادر به تشخیص پیامبر نبود امروز نیز جامعه ما نیاز به چنین تواضعی و دوری از تکبرهایی دارد، در مقابل دشمنان زمانی که به مدت سه سال در دره‌ای معروف به دره ابوطالب تحریم اقتصادی کردند و پیامبر را از جامعه دور کردند در مقابل تحریم ها و تمسخرها شجاعانه می‌ایستاد و حتی چندین بار نیز او را ترور کردند اما از هیچ کدام نمی‌ترسید و از سرزنش کسی ابائی نداشت و همچنان از راه حق کوتاه نمی‌آمد و این شجاعت پیامبر برای ما و مسئولان جامعه باید الگو باشد که در مقابل دشمنان بایستند.

پژوهش‌گر موسسه فرقه پژوهی گفت: جامعه ما برای به سعادت رسیدن احتیاج به سخاوت دارد که اگر سخاوت پیامبر را افراد جامعه الگو قرار دهند ما کمتر شاهد فقر و گرسنگی و درماندگی برخی از افراد جامعه خواهیم بود ما به اخلاق پیامبری محتاجیم، اخلاق رسول خدا(ص) به گونه‌ای بود که قرآن از او به خلق عظیم یاد می‌کند و خداوند در آخرین کتاب خود می‌فرماید ای پیامبر تو دارای اخلاق بزرگ و عظیمی هستی؛ اخلاق پیامبر طوری بود که یهودیان و غیر مسلمانان بر اثر این اخلاق حسنه به آیین حق پی می‌بردند و به اسلام ایمان می‌آوردند و مشرکان خرافه پرست از جاهلیت خود دست برمی‌داشتند و دور پیامبر جمع می‌شدند.

وی با اشاره به گفته شهید مطهری در مجموعه آثار خود، افزود: دو چیز که باعث رشد سریع اسلام شد یکی محتوای دین اسلام و قرآن بود و دوم اخلاق حسنه پیامبر که بشدت در جذب مردم آنچنان موثر بود که از مشرکان بت پرست افرادی چون سلمان‌ها، ابوذرها، مقدادها در جامعه به وجود می‌آیند اخلاق پیامبر یعنی دوری از خشم و عصبانیت و ما هرچقدر جلوتر می‌رویم به اخلاق والای پیامبر محتاج‌تر می‌شویم.

جمشیدی در پایان گفت: ما باید سبک زندگی پیامبر را در زندگی خود پیاده کنیم که اگر این‌چنین شود به تکامل و سعادت نزدیک شده‌ایم این تکامل یکی از اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین کلمات است که اگر بفهمیم پیامبران آمده‌اند تا ما را در رشد به سمت خدا سوق بدهند انس ما با پیامبر و دین بیشتر خواهد شد. سبک زندگی پیامبر اخلاق، گفتار، رفتار و منش او می‌تواند ما را رشد دهد و ما را از حیوانیت خود به سمت انسانیت انسان گسترش دهد، از اسارت تن، خوردن، خواب، خشم، غضب و شهوت بیرون بیاورد و ما را به دریای عمیق عقلانیت برساند.

گفت‌گو از زهرا کرمی

انتهای پیام
captcha