تابش آفتاب مهربانی در سراسر ایران
کد خبر: 4122642
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
برخط جامعه

تابش آفتاب مهربانی در سراسر ایران

طی هفته‌ای که گذشت و همزمان با سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی مردم نوع‌دوست ایران هدایای نقدی و غیرنقدی خود را به منظور همدردی با زلزله‌زدگان خوی، ترکیه و سوریه و همچنین آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد اهدا کردند.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ فناوری اصلی جهاددانشگاهی «تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان» است، اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی به هیئت‌های فعال در دوره بازیافت، خادمان مخفی اربعین میهمان امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) شدند، کمک ۵ میلیارد تومانی مردم به زلزله‌زدگان خوی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، کارآفرینی اجتماعی مناسب‌ترین الگو برای فعالیت‌های خیرخواهانه است، قانونمندی اجتماعی تعارضی با اختیار ندارد، تمدید مهلت ارسال آثار به همایش علمی «محله اسلامی»، آزادی ۶۷۸ زندانی جرایم غیرعمد در سالگرد پیروزی انقلاب، پیشنهادات فعالان فرهنگی برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمترین سن گیمرها به دو سال رسیده است، ویژه‌نامه الکترونیک «غریب بغداد» خواندنی شد، هیئات عرصه‌ای برای تربیت نسل‌ها هستند، اجرای پویش «آفتاب مهربانی» برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه و برگزاری اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فناوری اصلی جهاددانشگاهی

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت اقدام به انتشار گفت‌وگویی با علی منتظری، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در رابطه با افق پیش روی جهاددانشگاهی در چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «در جهاددانشگاهی هم چنانچه بخواهد جهاددانشگاهی باقی بماند، داستان همین است، ما باید مرتب این آیه شریفه قرآن کریم را تکرار کنیم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‌دهيد». راه دستیابی به جامعه‌ای یکپارچه و منسجم این است که حرف و عمل همگان به ویژه جهادگران به یکدیگر نزدیک باشد. البته ممکن است این امر صددرصد امکان‌پذیر نباشد، چراکه انبیا و معصومین(ع) می‌توانند این‌گونه باشند، اما ما باید بکوشیم که در مسیر آنها حرکت کنیم تا در حد توانمان این امر تحقق یابد. اگر بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم، جز انسجام، پایبندی و اتصال چیز دیگری را مشاهده نخواهیم کرد و چنانچه بین حرف و عمل افراد مدعی فاصله ایجاد شود، گسست و آشفتگی رخ خواهد داد.

نکته دیگری که باید در مورد جهاددانشگاهی بدان توجه کنیم آیه‌ای است که بر تارک نشان آن خودنمایی می‌کند. «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ اوست آن كس كه از میان افراد اُمی فرستاده‌اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و (آنان) قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند». لذا تمامی جهادگران باید توجه کنند که رسالت اصلی ما پرورش انسان‌هایی است که اگر علم دارند، پیش از آن تزکیه شده‌اند. بنابراین، عالِمی که تزکیه شده باشد، فقط برای ارتقای خود کار نمی‌کند، بلکه عمده تلاش او برای ارتقای زندگی مردم و تبدیل جهل به علم در مسیر خدا و مبارزه با دشمن است. ما در جهاددانشگاهی وظیفه داریم برای تربیت صحیح فکری و عملی دانشگاهیان به ویژه دانشجویان تلاش کنیم. این تربیت از هر فردی ساخته نیست، جز اینکه خود عامل به آن آموزه‌ها باشد. لذا ما باید توجه کنیم که چه رسالت بزرگی را برعهده داریم و نوآوری، فناوری، پژوهش یا فعالیت‌های روزمره فرهنگی و رسانه‌ای باید در پرتو تربیت فکری و عملی صحیح تحقق پیدا کند. اصلی‌ترین موضوعی که باید در جهاددانشگاهی پیگیری شود انسان‌سازی است، چراکه در غیر این صورت مقوله‌ای همچون سلول بنیادی شکل نمی‌گیرد. همکارانی که این پروژه را انجام و مدیریت می‌کردند همگی با توکل، ایمان و امید این گام بزرگ را برداشته و به مر رساندند».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

اعطای وام ۵۰ میلیونی به هیئت‌های فعال در دوره بازیافت

امین ارجمند، مدیر هیئت ملی بازیافت در نخستین دوره آموزشی بازیافت ویژه هیئت‌های مذهبی که از سوی دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر برگزار شد، اظهار کرد: این دوره به درخواست فعالان هیئتی در عرصه بازیافت برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه پائین دوره برای هیئتی‌ها از جمله نکات مثبت این دوره است، بیان کرد: دوره‌های مربوط به بازیافت در سه مرحله مقدماتی، تکمیلی و تخصصی برگزار خواهد شد که دو دوره مقدماتی و تکمیلی آن تئوری است.

وی با اشاره به اینکه برای حاضران دوره پرونده تخصصی تشکیل و سپس، مشاوره‌های فنی،حقوقی و تجاری به آن‌ها ارائه خواهد شد، بیان کرد: در این دوره تلاش داریم فعالان عرصه بازیافت را برای توسعه بیش‌تر و نزدیک شدن به بهره‌وری کمک کنیم. البته خیران هیئتی نیز در این مسیر تأثیر بسیاری دارند، تصریح کرد: برای فعالان این دوره سه وام ۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد نیز اختصاص داده‌ایم.

خادمان مخفی اربعین

۷۴ نفر از موکب‌داران و صاحبان مضیف که در زمان حزب بعث پذیرای زائرانی بودند که مخفیانه و از طریق مسیر کوفه به کربلا مشهور به «طریق العلما» به زیارت مرقد امام حسین(ع) می‌رفتند، به دعوت آستان قدس رضوی و ستاد فرهنگی اربعین میهمان آستان‌ امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) شدند.

این هیئت که از ۱۴ تا ۲۳ بهمن ماه مهمان جمهوری اسلامی ایران در مشهد، تهران و قم بودند، از جمعی از عشایر و خانواده‌هایی تشکیل شده‌اند که برای پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شهدایی را تقدیم و خانه‌هایشان از سوی حزب بعث تخریب شده است.

پیرمردان و زنانی که به برپایی مضیف و موکب در عصر اختناق صدام علی‌رغم ارعاب، قتل و تخریب از ارائه خدمات به زائران کوتاه نیامده و پرچم اربعین سالار شهیدان را با تقدیم فرزندان و ایثار مال برافراشته نگه داشتند.

جمعه//////شور انقلابی در راهپیمایی 22 بهمن و کمک به زلزله‌زدگان خوی

کمک ۵ میلیارد تومانی مردم به زلزله‌زدگان خوی

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اعلام این خبر گفت: مردم نیکوکار و خیران در راهپیمایی چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۹ میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند. از این مبلغ حدود یک میلیارد تومان صدقه برای کمک به خانواده‌های نیازمند پرداخت شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان آذربایجان غربی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، اضافه کرد: از این طریق نیز حدود پنج میلیارد تومان کمک برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی جمع‌آوری شد.

مناسب‌ترین الگو برای فعالیت‌های خیرخواهانه

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته به گفت‌وگو با نسیم یادگار، مدیرعامل مؤسسه غیرانتفاعی افق بخش سوم و فعال حوزه کارآفرینی در رابطه با اهمیت فقرزدایی در جامعه و بهره‌گیری از روش‌های نوین پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «بخش اجتماعی کشور طبق قانون اساسی بخش تعاون است. طبق قانون تعاون که طی ۵۰ سال اخیر ایجاد شده، قرار بر این بود که تعاونی‌هایی داشته باشیم که بتوانند کارهای شرکتی از قبیل خرید و فروش و معامله انجام دهند اما هرچه که گذشت، این بخش به شرکت‌هایی تبدیل شد که عنوان تعاونی را به دوش می‌کشند و مناسبات نوعا دموکراتیکی در فرم نظام ساختاری خود دارند. لذا هنوز مرز امر خیر و سازمان‌های مردم‌نهاد جامعه و تعاونی‌های اجتماعی کشور که باید تعاون‌بنیان‌ باشند، نامشخص است و نمی‌دانیم در کجا قرار دارند یعنی خیریه‌ها، سازمان‌‎های مردم‌نهاد، بنیادها و ... عناوین عرفی برای مؤسسات غیر تجاری هستند یعنی از نظر قانون فقط مؤسسه غیر تجاری و شرکت داریم که می‌‎توانند عناوین مختلفی داشته باشند اما اینکه این مؤسسات کجا قرار دارند و چه مرزی داشته و چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند، مشخص نیست.

برای مثال می‌توان از بانک‌های مختلف درخواست دریافت وام کرد؛ چراکه مکانیزم، نهاد و سیاست‌های آن‌ها کاملا مشخص است، اما در بخش اجتماعی به عنوان مؤسسات غیر انتفاعی و غیر تجاری چنین امکانی وجود نداشته و تأمین‌کنندگان مالی و شتاب‌دهنده‌های آن‌ها مشخص نیستند؛ چراکه سیاست‌گذران در مرزیابی امر خیر و بخش اجتماعی در ایران بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. البته تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده اما این تلاش‌ها هیچ‌کدام با مشارکت بخش اجتماعی یا نهادهای دانشگاهی توسعه پیدا نکرده است. طی ماه‌های اخیر قانون توسعه مشارکت‌های مردمی درنظر گرفته شد که افق دید آن نظارتی و حاکمیتی است و دید افزایش مشارکت و مرزبندی در آن وجود ندارد و همچنان در فرآیند سیاست‌‎گذاری، سیاست‌گذار، ناظر و مجری یکی هستند که این مسئله باعث ایجاد خلل‌هایی در فرآیند سیاست‌گذاری شده و مشکل‌آفرین است».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

قانونمندی اجتماعی تعارضی با اختیار ندارد

وبینار علمی «سنت‌های اجتماعی از منظر قرآن کریم و کارکرد آن در جامعه‌پروری» عصر دوشنبه ۲۴ بهمن با سخنرانی نیکو دیالمه، دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی به همت دپارتمان زنان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) و همکاری پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

نیکو دیالمه در این نشست با اشاره به ضرورت بحث سنت‌های اجتماعی گفت: یکی از بحث‌های بنیادین در قرآن کریم، موضوع سنت‌های اجتماعی است و مسیر تاریخ بشر فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و قرآن از این مسائل خبر داده؛ البته این بحث بسیار مغفول مانده است.

دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی گفت: ما در یک جهان قانونمند زندگی می‌کنیم، اما با هر انتخابی که انجام می‌دهیم مشمول یک یا چند قانون می‌شویم و قرآن به صراحت اختیار و انتخاب انسان را به رسیمت شناخته است.

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش «محله اسلامی»

مهلت ارسال آثار به همایش علمی «محله اسلامی» که از سوی سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و قرارگاه شهید همدانی برگزار می‌شود، تا روز دوم اردیبهشت‌ماه سال آتی تمدید شد.

محورهای این همایش که روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ و در سه بخش مقاله، تجربه و ایده برگزار می‌شود، شامل بررسی تجربیات و معرفی الگوهای موفق در ایجاد محله اسلامی، تبیین نقش محله اسلامی با تمرکز بر مساجد در تحقق جامعه‌سازی(با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)، بررسی و تبیین شاخص‌های محله تراز، بررسی مدل‌های تعامل، هم‌افزایی و شبکه‌سازی در محله اسلامی، بررسی نقش محله اسلامی در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش علمی می‌توانند آثار خود را به نشانی mahaleeslamitb@chmail.ir و کانال @mahaleeslamitb ارسال کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با دبیرخانه همایش به شماره‌های ۰۲۱۷۳۲۵۵۳۶۱ و ۰۹۹۰۵۳۴۵۲۹۲ تماس گیرند.

جمعه//////شور انقلابی در راهپیمایی 22 بهمن و کمک به زلزله‌زدگان خوی

آزادی ۶۷۸ زندانی جرایم غیرعمد

علی شمس، مدیرعامل ستاد دیه کشور با تقدیر از آحاد مختلف اجتماعی در راستای امر حسنه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گفت: در طول ایام مبارک دهه فجر تعداد ۶۶۴ زندانی بدهکار مالی و ۱۴ محکوم به پرداخت دیات غیرعمد ناشی از حوادث کارگاهی یا سوانح رانندگی از بند حبس رهایی یافتند.

وی بدهی زندانیان آزاد شده را رقمی معادل ۶ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در فرآیند رسیدگی به پرونده زندانیان مساعدت شده در قالب پویش «فجر آزادی؛ ویژه استخلاص بدهکاران غیربزهکار»، نمایندگی‌های ستاد دیه در استان‌ها با دعوت از شکات خصوصی و برگزاری جلسات صلح و سازش رقمی بالغ بر یک هزار و ۴۸۳ میلیارد ریال را از اصل محکوم‌ٌبه گذشت رضایتمندانه اخذ کرده‌اند.

پیشنهاداتی برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، روز ۲۵ بهمن در مجموعه شهدای هفتم تیر برگزار شد. در این نشست و پس از بیان نظرات و دغدغه‌های فعالان حوزه فرهنگی در رابطه با بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست سخنرانی کرد.

خسروپناه با عالمانه و حکیمانه‌ خطاب کردن این نشست بیان کرد: مطالب فراوان و نکات بسیاری بیان شد. امیدوارم این جلسات به صورت عملیاتی ادامه پیدا کند و به جلسات رسانه‌ای بسنده نشود. ظرفیت‌های ما برای رشد و بالندگی فرهنگی کم نیست. در کنار نواقص که ذکر شد باید به ظرفیت‌ها نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: یک دسته از ظرفیت‌ها، مفاهیمی است که در متون اسلامی وجود دارد که لازم است این مطالب را برای جبهه فرهنگی و اجتماعی کشور بازخوانی و بازفهمی کنیم. ما مفاهیم حکمت و سلامت را تقریباً رها کردیم. ما ظرفیت بسیار و بزرگی در علوم اسلامی داریم و اکنون در جهان غرب آثاری در رابطه با عرفان اسلامی تولید می‌کنند که نشان‌دهنده ظرفیت‌های زیاد در نظریه‌های جدید علوم اسلامی و انسانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی بازآرایی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: من دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سمتی خواهم برد که به تشکل‌های مردمی، نخبگانی و حلقه‌های میانی توجه شود.

کمترین سن گیمرها به دو سال رسیده است

نتایج تازه‌ترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران اعلام شد.

براساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از ۲۲ سال در سال ۹۸، به ۲۳ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است و بازیکنان به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. همچنین ۵۸ درصد بازیکنان (۲۰ میلیون نفر) به صورت آنلاین بازی می‌کنند و از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز ۵۹ درصد بازیکنان مرد و ۴۱ درصد زن هستند. این در حالی است که پیشتر اغلب بازیکنان بازی‌های دیجیتالی، مرد بودند.

لذا تازه‌ترین آمار‌ها از شاخص اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتالی در ایران نشان می‌دهد، رده سنی بازیکنان به دو سال کاهش یافته و هزینه‌کرد بازیکنان برای بازی‌های دیجیتالی به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جمعه//////شور انقلابی در راهپیمایی 22 بهمن و کمک به زلزله‌زدگان خوی

هیئات عرصه‌ای برای تربیت نسل‌ها هستند

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، سازمان هیئات و تشکل‌های دینی از برگزاری «نخستين دوره معرفت و مهارت افزایی هیات و تشکل‌های دینی، سمن‌ها و مجموعه‌های مردم نهاد در آوردگاه تمدنی» خبر داد و گفت: این دوره با حضور ۱۲۰۰ تشکل شاخص در ۱۰ استان کشور در حال برگزاری است. همچنين، این دوره به‌ صورت مجازی در طول سال ادامه خواهد داشت. اين در حالی است كه نخستین دوره با ثبت نام ۵۰۰ تشکل مذهبی و حضور نمایندگانی از استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، کهگيلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان و نام نویسی بیش از ۵۰۰ تشکل مذهبی از اين استان‌ها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره با همکاری سازمان هیئات و سازمان تشکل‌های دینی، وزارت ورزش و جوانان و کانون پرورش فکری برگزاری می‌شود، اذعان کرد: توانمندسازی عمومی مسئولان تشکل‌های دینی، مدیران و مربیان مجموعه‌های تربیتی، ایجاد انگیزه لازم جهت روزآمدسازی جریان مدیریت، هیئات، تشکل‌های دینی سمن‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد (انگیزشی)؛ مهارت‌افزایی فعالان رسانه‌ای در عرصه هیئت‌ها، توجه ویژه به حوزه بانوان؛ شناسایی و به‌روزرسانی مجموعه‌ها و پيدايش زنجیره انسانی از فعالان فرهنگی برای تشكيل لشکر جهاد تبیین؛ بخشی از اهداف برگزاری این دوره محسوب می‌شود.

اجرای پویش «آفتاب مهربانی»

به دنبال وقوع زمین لرزه مهیب در کشورهای ترکیه و سوریه و تلفات جانی و خسارات مالی قابل توجه به مردم این دو کشور و با توجه به درخواست‌های متعدد مردم نوع‌دوست کشورمان، جمعیت هلال احمر برای کمک به آسیب‌دیدگان این زلزله و فراهم کردن امکان مشارکت‌های عمومی و داوطلبانه در کمک رسانی به حادثه دیدگان، شماره حساب‌های هلال احمر برای کمک به مردم این دو کشور را اعلام کرد.

این اقدام با عنوان پویش آفتاب مهربانی صورت می‌گیرد و بر همین اساس شماره حساب‌های جمعیت هلال احمر ایران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم خیر، حامیان و اشخاص حقوقی کشورمان به این شرح اعلام شده است؛ شماره حساب بانک مرکزی ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۷۷۷۷۷۴، شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۸۳۶۶۶۲۱۹ و شماره شبای ۸۶۰۱۰۰۰۰۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۷۷۷۷۷۴ IR برای کمک به مردم ترکیه و شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ و شماره شبای IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳ برای کمک به مردم سوریه تعیین شده است.

برگزاری اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی

مریم صداقت، دبیر اجرایی اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با تأکید بر اهمیت مقوله سبک زندگی در دنیای مدرن، گفت: امروزه بسیاری از مشکلات در حوزه پزشکی بر اساس تغییر در الگوهای سبک زندگی به وجود آمده است که هزینه‌های زیادی را به ویژه در حوزه سلامت تحمیل می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در توضیح پزشکی مبتنی بر سبک زندگی، گفت: این مقوله جدید شش محور مهم «تغذیه سالم»، «فعالیت جسمانی»، «خواب مناسب»، «عدم استفاده از دخانیات و الکل»، «مدیریت استرس» و «روابط اجتماعی سالم» را دنبال می‌کند و معتقد است بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که بار اقتصادی سنگینی بر جامعه و نظام سلامت تحمیل می‌کنند، از جمله بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌روند و به خاطر نامناسب بودن سبک زندگی یعنی تغذیه نامناسب، نداشتن فعالیت‌های کافی، قرار گرفتن در معرض استرس‌های زیاد، از دست رفتن روابط اجتماعی سالم و ... به وجود می‌آیند.

دبیر اجرایی اولین کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی با اعلام خبر برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی در روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفندماه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان این کنگره است.

انتهای پیام
captcha