ظلم‌ستیزی موسی‌بن جعفر(ع)؛ مهم‌ترین ویژگی شخصیتی این امام بزرگوار
کد خبر: 4122610
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
محمدعلی انصاری:

ظلم‌ستیزی موسی‌بن جعفر(ع)؛ مهم‌ترین ویژگی شخصیتی این امام بزرگوار

صاحب تفسیر مشکاة گفت: یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های شخصیتی امام موسی کاظم(ع) در بین سایر ویژگی‌های برتری که داشتند؛ ظلم‌ستیزی ایشان در طی زندگانی خود در زمان حکومت هارون‌الرشید است.

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة مفسر قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن کریم، امروز 27 بهمن‌ماه در نشستی مجازی به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) با موضوع«دوران سخت زندگانی امام موسی‌بن جعفر(ع)» اظهار کرد: به حق که دوران عمر 54 ساله وجود مبارک امام موسی‌بن جعفر(ع) که 35 سال از آن به امامت ایشان باز می‌گردد و به دلیل همزمانی دوران امامت ایشان با حکومت طاغوت هارون‌الرشید، سخت‌ترین دوران زندگی در میان ائمه(ع) بوده است.

وی افزود کرد: ایشان تنها حجت الهی هستند که سال‌هایی از عمر خود را در زندان‌های حکومت طاغوت که بدترین ظلم‌ها را نسبت به ایشان روا می‌داشت به سر می‌بردند و بر همین اساس می‌توان نکات بسیاری را از زندگی ایشان آموخت، اما این در حالی است که ما چنین دوران سختی را در زندگانی و امامت هیچ‌یک از ائمه اطهار(ع) نمی‌بینیم.

این مفسر قرآن کریم گفت: اگر بخواهم از میان صدها ویژگی شخصیتی حضرت موسی‌بن جعفر(ع) تنها به یکی از ویژگی‌های برجسته‌تر ایشان اشاره کنم؛ همواره ظلم‌ستیزی ایشان با دستگاه هارون است. 

انصاری تصریح کرد: با تمام شکنجه‌هایی که هارون‌الرشید نسبت به امام موسی کاظم(ع) روا داشت اما ایشان فرمودند: «به خدا قسم هرگز دوست نمی‌دارم ولو اینکه نخی را برای ظالمان گره بزنم و یک کار کوچکی برای آن‌ها انجام دهم و نه اینکه جوهر قلمی به قلمشان بدهم و همانا افرادی که ظالمان را یاری می‌دهند در قیامت در سراپرده‌ای از آتش دوخ الهی خواهند بود تا خداوند بین آن‌ها حکومت کند و به خدا قسم از بلندای کوه مرا پایین پرت کنند برایم شرین‌تر از این است که در دستگاه ظالمان کار کوچکی انجام دهم و فرشی را برای ظالمان پهن کنم».

وی بیان کرد: در واقع اینگونه است که این امام بزرگوار ظلم‌ستیزانه با حکومت طاغوت زمان خود که هارون بود و همزمان نیز فرقه‌های مختلفی از جمله اسماعیلیه و... در حال اوج گیری بودند با تمام وجود خود در برابر چنین ظلم‌هایی مقابله، برخورد و ایستادگی می‌کردند.

این مفسر قرآن کریم گفت: همچنین باید گفت که پس از وجود مبارک سیدالشهدا(ع) دومین حجت الهی و امام معصوم که جسم و جسد نازنینشان به مدت سه‌شبانه‌روز بر روی زمین ماند و دفن نشد، وجود مبارک حضرت موسی‌بن جعفر(ع) بود که البته این احتمال درباره امام جواد(ع) نیز وجود دارد.

انتهای پیام
captcha