خادمان بقاع متبرکه نقش بسزایی در امنیت و آرامش زائران دارند
کد خبر: 4113698
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

خادمان بقاع متبرکه نقش بسزایی در امنیت و آرامش زائران دارند

معاون فرهنگی- اجتماعی اوقاف البرز گفت: خادمان و هیئت امنای بقاع متبرکه باید فضا را به گونه‌ای برای مردم فراهم کنند تا آنها با آرامش خاطر در بقاع حضور پیدا کنند.

بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام سیدعباس مسعودی، معاون فرهنگی- اجتماعی اوقاف و امور خیریه البرز، در کارگاه آموزشی و توانمندسازی خادمین و هیئت امنای شهرستان ساوجبلاغ که ظهر امروز سه شنبه، 20 دی‌ماه در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) هشتگرد برگزار شد، اظهار کرد: از جایگاهی که خداوند نصیب ما کرده جایگاه ارزشمندی است. خداوند ما را برای این مقام مبعوث کرده است. بقاع متبرکه پناهگاه مردم هستند. هرکس مشکلی دارد در جوار بقاع متبرکه و امامزادگان آرام می‌گیرد. ارزشی که مردم برای بقاع قائل هستند وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: خادمان و هیئت امنای بقاع متبرکه باید فضا را به گونه‌ای برای مردم فراهم کنند که با آرامش خاطر در بقاع حضور پیدا کنند. اگر متویان امامزادگان و بقاع متبرکه با روی گشاده با مردم برخورد کنند هم مراجعه کنندگان بقاع بیشتر می‌شود و هم نوعیت برخورد آنها به نوعی تبلیغی است برای ترویج دین و اسلام.

این مسئول تصریح کرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامعه این است که به این اماکن فقط به دیده زیارتگاه نگاه نشود لذا بقاع متبرکه باید به محل استقرار فعالان فرهنگی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه به‌جا آوردن شکر این جایگاه تنها با تلاش برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامعه ممکن می شود، گفت: پیامبر اکرم(ص) درباره محبت به خاندان اهل بیت اینگونه فرموده است که:« نه تنها شما در این دنیا از این محبت بهره می‌گیرد بلکه در جهان آخرت هم در هفت موضع خطرناک این محبت به فریاد شما می‌شتابد».

در ادامه حجت الاسلام محسن سراغی، رئیس اداره اوقاف ساوجبلاغ نیز اظهار کرد: ما با آراستگی و محبت به زائران باید آنها را به سمت امامزادگان جذب کنیم.

وی پخش دعا در فضای داخلی بقاع متبرکه البرز را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای افزایش آرامش در فضای بقاع متبرکه موثر دانست و گفت: البته این کار باید با رعایت میزان صدا باشد تا برای همسایگان امامزادگان مشکلی پیش نیاید.

سراغی توضیح داد: این شهرستان 27 بقعه متبرکه دارد که تمامی این بقاع دارای هیئت امنا هستند. از آنجا که تلاش می‌شود تا مدیریت بقاع متبرکه مردمی باشد لازم است که این افراد به شکل هماهنگ و سازماندهی شده در راستای افزایش بهره‌وری و ایجاد فضای مناسب و آرام در بقاع متبرکه عمل کنند.

رئیس اداره اوقاف ساوجبلاغ افزود: این کارگاه‌ها فرصتی را ایجاد می‌کند تا تجربیات هیئت امنا و خادمان بقاع متبرکه به اشتراک گذاشته شود و در کنار آن آموزش‌هایی هم برای توانمندسازی بیشتر به این افراد ارائه می‌شود تا بهتر بتوانند به زائران خدمت‌رسانی کنند.

سراغی با بیان اینکه این کارگاه‌ها غالبا هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود، افزود: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم گام موثری برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی جامعه برداریم.

انتهای پیام
captcha