گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی
کد خبر: 4111822
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰

گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی

به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی گزیده‌ای از بیانات و عبارات رهبر معظم انقلاب درباره سردار دل‌ها منتشر شد.

به گزارش ایکنا به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گزیده‌ای از سخنان و عبارات پرمغز رهبر معظم انقلاب در خصوص این شهید بزرگوار از سال 1398 تا 1401 ارائه می‌شود.

13 دی 1401:

ـ بااخلاص بود، به فکر نام و اعتبار و [اینکه] مردم بدانند و مانند اینها نبود. اخلاص خیلی مهم است که من گمان میکنم همین اخلاص است که موجب شده خدای متعال این جور پاسخ بدهد. اینها پاسخهای دنیایی است. این احترام و تجلیل و تمجید و مانند اینها، پاداشهای دنیایی شهید سلیمانی است.

ـ باصفا بود، آدم صادقی بود، روراست بود. با اینکه در مسائل پیچیده‌ سیاسی وارد می‌شد و پیش می‌رفت و کار می‌کرد و کارهای خوبی هم انجام می‌داد، امّا در عین حال آدم صاف و روراست و بی‌خدعه و بی‌تقلّبی بود؛ این خیلی مهم است؛ و در هر بخشی که کار می‌کرد این جوری بود.

ـ کار مهم‌تر که ایشان از اوّل مسئولیّتش دنبال این کار بود، تقویت جبهه‌ مقاومت در منطقه بود؛ همان چیزی که استکبار روی آن حسّاس است، آمریکا روی آن حسّاس است.

ـ کار اساسی شهید سلیمانی در واقع این بود، یعنی حفظ مقاومت و رشد دادن مقاومت، مجهّز کردن مقاومت، احیای مادّی و معنوی مقاومت.

ـ همه آنهایی که درباره‌ ایشان صحبت می‌کنند، مراقب باشند که خصوصیّات آقای شهید سلیمانی را خصوصیّات ماورائی نکنند. خصوصیّات یک انسان زنده‌ای است که جلوی ما دارد حرکت می‌کند: یَأکُلُ الطَّعامَ وَ یَمشی فِی الاسواق؛ یعنی این جور نباشد که تصوّر بشود که این یک جایگاه دست‌نیافتنی است؛ نه، شهید سلیمانی زنده بود، کسی هم نمی‌دانست.

5 آذر 1401:

ـ نقشه‌ اینها، توطئه اینها با نیروی عظیم و کارآمد جمهوری اسلامی خنثی شد که مظهر و پرچم این نیروی عظیم، شخصی بود به نام حاج قاسم سلیمانی. حالا معلوم می‌شود که چرا اسم حاج قاسم سلیمانی برای ملّت ایران این قدر محبوب است و برای دشمنان ایران این قدر مغضوب است که از آوردن اسمش عصبانی می‌شوند، خشمگین می‌شوند. پرچم سیاست جمهوری اسلامی در مقابله‌ با دشمن که خنثی کرد نقشه عمیق دشمن را، حاج قاسم سلیمانی بود.

11 آبان 1401:

ـ شهید سلیمانی صرفاً قهرمان ملّی نبود، قهرمان منطقه بود. نقش شهید سلیمانی در رفع مشکلات چند کشور در منطقه، چه نقش عظیم و بی‌همتایی بود.

18 اردیبهشت 1401:

ـ آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری می‌کرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت.

ـ شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش می‌کردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس می‌نگریستند.

19 دی 1400:

ـ‌ آنها فکر می‌کردند که با از بین بردن شهید سلیمانی، نهضت و حرکت عظیمی که او نماینده‌اش بود، نمودارش بود و نمادش بود خاموش خواهد شد؛ می‌بینید که بیشتر شده.

ـ این اظهار ارادت و اخلاص عمومی نسبت به شهید سلیمانی را دشمن نم‌یتوانست محاسبه بکند و نمی‌تواند محاسبه کند این چیزها را؛ دستگاه محاسباتی دشمن حقّاً و انصافاً غافل و خراب است.

ـ شهادت شهید سلیمانی یک حادثه‌ تاریخی و عجیب شد؛ هیچ‌ کس فکر نمی‌کرد، دوستان هم فکر نمی‌کردند که این حادثه این‌ جور عظمت پیدا بکند و خدای متعال به این حادثه برکت بدهد تا بتواند هویّت دینی و انقلابی مردم را جلوی چشم همه قرار بدهد و همه ببینند. ملّت ایران، زیر تابوت شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه هویّت خودش را نشان داد، وحدت خودش را نشان داد.

11 دی 1400:

ـ شهید سلیمانی یک مکتب شد... اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را می‌گذاریم «مکتب سلیمانی»، در یکی دو جمله‌ کوتاه تبیین کنیم، باید بگوییم این مکتب عبارت است از «صدق» و «اخلاص». این دو کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایه مکتب سلیمانی است... این دو عنوانِ قرآنی، تشکیل‌دهنده‌ حرکت شهید سلیمانی بود.

ـ شهید سلیمانی، ثابت کرد که هم می‌توان ملّی‌ترین چهره‌ کشور بود، هم می‌توان امّتی‌ترین چهره‌ کشور بود؛ در آنِ واحد ملّی‌ترین و امّتی‌ترین بود.

ـ شهید سلیمانی الگو شد؛ یکی از حقایق بسیار برجسته این است که شهید سلیمانی تبدیل شد به یک الگو. امروز بسیاری از جوانان در دنیای اسلام -بخصوص در این منطقه، آنچه من اطّلاع دارم مربوط به این منطقه است- تشنه حضور قهرمان‌هایی مثل شهید سلیمانی‌اند؛ امروز تشنه‌اند.

ـ امروز شهید سلیمانی در منطقه ما نماد امید و اعتماد به نفْس است،‌ نماد رشادت است، رمز استقامت و پیروزی است.

ـ یک نفری گفته بود که شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است؛ درست فهمیده بود؛ واقعاً‌ همین ‌جور است. آنهایی که دو سال پیش شهید سلیمانی را و شهید ابومهدی عزیز را و دیگر همراهانشان را به شهادت رساندند، فکر می‌کردند کار تمام شد؛ فکر می‌کردند که زدیم اینها را و تمام شد، خلاص شد. امروز وضع آنها را نگاه کنید ببینید در چه وضع و وضعیّتی‌اند.

ـ‌ در یک سخنرانی گفته بود که کسی که شهید زندگی کند، شهید می‌شود؛ و آن جور زندگی کرد؛ واقعاً شهید زندگی کرد؛ شهیدانه زندگی کرد.

ـ شهید سلیمانی ماندنی است، تا ابد زنده است؛ آنهایی که او را شهید کردند، ترامپ و امثال او، جایشان زباله‌دان تاریخ است و جزو فراموش‌شدگان تاریخ خواهند بود در زباله‌دان، امّا او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد.

26 خرداد 1400:

ـ تشییع جنازه‌ شهید عزیز بزرگوارمان شهید سلیمانی، خب یک حادثه‌ بزرگی بود؛ اینجا دیگر مسئله‌ سلیقه‌ سیاسی و مذاق سیاسی مطرح نبود، همه شرکت کردند.

12 اردیبهشت 1400:

ـ شهید سلیمانی را دشمنان تهدید کرده بودند که تو را به قتل خواهیم رساند؛ این بزرگوار به دوستانش گفته بود که اینها تهدید می‌کنند من را به چیزی که دارم در کوه و بیابان و پست و بلند دنبالش می‌گردم؛ من را به آن تهدید می‌کنند.

ـ آمریکایی‌ها سال‌ها است از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ به شدّت ناراحت و ناراضی‌اند؛ از نیروی قدس ناراحت بودند به خاطر این، از شهید سلیمانی ناراحت بودند به خاطر این، شهید سلیمانی را به شهادت رساندند به خاطر این؛ هر چیزی که عامل نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، برای آنها بد است. ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که ما داریم حرف آنها را تکرار می‌کنیم؛ چه درباره‌ نیروی قدس، چه درباره شخص شهید سلیمانی.

26 آذر 1399:

ـ ایرانی‌ها به خودشان افتخار کنند که مردی از میان آنها از یک روستای دورافتاده برمی‌خیزد، تلاش و خودسازی می‌کند، به چهره درخشان و قهرمان امّت اسلامی تبدیل می‌شود.

ـ شهید سلیمانی قهرمان ملّت ایران است، به خاطر اینکه ملّت ایران داشته‌های فرهنگی و معنوی و انقلابی و ارزش‌های خودش را در او متبلور و مجسّم دید.

ـ دارای شجاعت و روحیه مقاومت بود؛ شجاعت و مقاومت جزو خصلت‌های ایرانی است.

ـ روحیه‌ فداکاری و نوع‌دوستی داشت، یعنی برایش این ملّت و آن ملّت و مانند اینها مطرح نبود؛ نوع‌دوست بود، واقعاً حالت فداکاری برای همه داشت.

ـ شهید سلیمانی اهل معنویّت و اخلاص و آخرت‌جویی بود و اهل تظاهر نبود.

ـ شهید سلیمانی با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد.

ـ شهید سلیمانی نرم‌افزارِ مقاومت و الگوی مبارزه را به ملّت‌ها تعلیم کرد.

ـ شهید سلیمانی، هم در زمان زنده بودنش استکبار را شکست داد، هم با شهادتش شکست داد.

29 بهمن 1398:

ـ شهید سلیمانی به هر دو حُسنیین رسید؛ هم پیروز شد هم به شهادت رسید؛ یعنی خدای متعال کِلتَا الحُسنَیَین را به این شهید عزیز داد.

16 بهمن 1398:

ـ شخصیّت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش می‌شود شخصیّتی مثل شهید سلیمانی که حتّی دشمنانش او را تحسین می‌کنند.

27 دی 1398:

ـ آمریکایی‌ها کسی را که سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده‌ مبارزه‌ با تروریسم بود ترور کردند.

ـ سردار شهید عزیز را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز نگاه کنیم.

18 دی 1398:

ـ این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر می‌رفت و ابا نداشت؛ هم با تدبیر بود؛ منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود.

ـ شهید سلیمانی یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصه نظامی بود، در عین حال به شدّت مراقب حدود شرعی بود.

ـ مراقب بود که به کسی تعدّی و ظلم نشود. به دهان خطر می‌رفت امّا جان دیگران را تا می‌توانست حفظ می‌کرد.

ـ در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن به شدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی‌گری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانی امام راحل (رضوان الله علیه) بود.

ـ بنده قلباً و زباناً او را تحسین می‌کردم امّا امروز در مقابل آنچه او سرمنشأ آن شد و برای کشور بلکه برای منطقه به وجود آورد، در مقابل او من تعظیم می‌کنم.

13 دی 1398:

ـ او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود.

ـ حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ این بار اوّل نبود، ولی در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی‌سبیل‌الله از هیچ چیز پروا نداشت؛ نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن پروا داشت، نه از تحمّل زحمت پروا داشت.

ـ او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود.

ـ مردم قدر سردار شهید قاسم سلیمانی را دانستند و این ناشی از اخلاص است. یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت.

انتهای پیام
captcha