جامعه قرآنی در برابر امنیت کشور حساس باشد
کد خبر: 4107245
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

جامعه قرآنی در برابر امنیت کشور حساس باشد

پیشکسوت قرآنی کشورمان با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی باید در برابر امنیت کشور حساسیت داشته باشد، گفت: جامعه قرآنی باید به تکلیف خود عمل کند و بداند که چه سهمی در زمینه امنیت، وحدت و عزت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور دارد.

عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی کشور

به گزارش ایکنا از گیلان، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان امروز، ۲۴ آذرماه در همایش‌ جامعه قرآنی مسئولیت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: گیلان از جهات مختلف دارای کارنامه پر افتخاری  بوده و هشت‌هزار شهید گلگون کفن تقدیم نظام اسلامی کرده است، این استان با 150 روحانی شهید، دوهزار و 600 آزاده سرافراز و 21 هزار جانباز و حتی آخرین شهید مدافع امنیت استان، همه و همه یک مسئولیت را برای جامعه قرآنی رقم می‌زند.

وی افزود: در جریاناتی که کشور را با مباحث امنیتی مواجه کرده باید دید قاصر و مقصر در این زمینه چه کسانی هستند؟ باید در بخش مدیریتی هم به خودمان تذکر بدهیم که با تدبر در آیات قرآن در میابیم خداوند چقدر به درستی به ما نهیب زده که خودستایی نکنید.

وی با بیان اینکه جامعه قرآنی باید بداند در برهه‌های حساس چه مسئولیتی دارد و چه پاسخی بدهد، افزود: جامعه قرآنی در بُعد مسائل امنیتی باید حساس باشد، توقف در لفظ قرآن نکند و با عبور از مرز الفاظ، وارد وادی تلاوت، تدبر، فهم قرآن، اندیشه در پیام‌های قر آنی و عمل به قرآن شود.

استاد و قاری برجسته کشور گفت: همیشه نیم نگاهی به تاریخ ما را از ارتکاب اشتباهات‌مان مصونیت می‌بخشد، از حدود 300 سال قبل از آغاز دوران صفویه تا 22 بهمن سال 1357، بیش از سه‌ونیم میلیون کیلومتر مربع به عبارتی بیش از دو برابر مساحت فعلی کشور، از سرزمین ایران جدا شده است، به دنبال چالش با هیچ کشوری نیستیم و مرزهای بین‌المللی را هم به رسمیت می‌شناسیم اما بلا استثناء تمام کشورهای اطراف ما 300 سال قبل جزو ایران بودند که به سه عامل سرسپردگی زمامداران و پادشاهان وقت، دسیسه استکبار جهانی و عدم وجود یک نیروی مسلح با اقتدار و ایمان از کشورمان جدا شدند.

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه توطئه امروز در قالب بحث تجزیه در جریانات اخیر، عینا ادامه دارد حتی پرچم‌شان را طراحی کردند وگرنه بحث مرحوم شدن یک هموطن یا حجاب نیست، تصریح کرد: از 22 بهمن سال 1357، حتی یک میلی‌متر مربع از این سرزمین را نتوانستند جدا کنند، اگر ذره‌ای کوتاه بیایم یا اقتدار نیروهای نظامی زیر سوال ببریم، فرصت را برای استکبار و تجزیه‌طلبان فراهم کردیم.

وی با بیان اینکه در کنار نقاط مثبت و ارزش‌هایی که انقلاب دارد در برابر نعماتی که خداوند داده، جامعه قرآنی مسئول است، ادامه داد: ما جنگ‌طلب نیستیم و نمی‌خواهیم با ارتقای ابزار و تجهیزات نظامی برای حمله به دیگر کشورها استفاده کنیم بلکه پیرو قرآن هستیم و به عنوان یک اصل بازدارنده در مقابل دشمنان که تصور تجاوز به حقوق این ملت بزرگ را دارند، بهره می‌گیریم.

سلیمی با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی در برابر امنیت کشور باید حساسیت داشته باشد، تصریح کرد: اگر حساسیت قرآنی و امنیت در کشور متزلزل شود، همان اتفاقی می‌افتد که در کشورهای عراق و سوریه رخ داد. مردم دنیا دیدند که داعش خلبان اردنی را زنده زنده در قفس، آتش زد و به نوامیس مردم هتاکی کرد. در حوادث اخیر داعشیان داخلی هم چادر را از سر بانوان محجبه کشیدند، پلیس را آتش زدند و بسیجی را کشتند لذا جامعه قرآنی نباید در برابر اخلال نظم عمومی، امنیت و سوء مدیریت کوتاه بیاید بلکه مطالبه‌گر باشد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه فقر را مترادف کفر ارزیابی کردند و فرمودند: از فقر بر امتم نگران نیستم بلکه از سوءمدیریت بیمناک هستم، گفت: کسی که در این نظام مقدس قرآنی، مدیر باشد مسئول است تا به خون شهدا و ارزش‌های اسلامی پایبند بماند. جامعه قرآنی باید به تکلیف خود در این رابطه عمل کند و بداند که چه سهمی در زمینه امنیت، وحدت و عزت ملی، تمامیت ارضی، استقلال کشور دارد و لذا زمانی که قرآن بر افکار، اندیشه، قلب و روح ما حکومت کند این امر هم محقق می‌شود.

پیشکسوت قرآنی کشورمان بیان کرد: رسالت قرآنی ما صرفا بحث صوت و لحن، زیبا خواندن قرآن نیست و باید به بقیه مسئولیت‌های خودمان هم در این رابطه توجه کنیم. البته به لطف خدا در استان گیلان اساتید و پیشکسوتان بزرگ و علمای متعهدی حضور دارند که امیدوارم با حمایت‌های آیت‌الله فلاحتی، نمایند ولی‌فقیه در استان گیلان و همچنین دستگاه‌های اجرایی نظیر ارشاد، اوقاف و تبلیغات اسلامی از تشکیل جمعیت قرآنیان استان بتوانیم به رسالتی که داریم عمل کنیم.

وی با اشاره به روایاتی مبنی بر پاداش استماع قرآن، ادامه داد: باید قرائتی باشد که مستمع ثواب ببرد؛ توقف در لفظ قرآن ممنوع بوده، قرائت قرآن یک شاهکار بزرگ دین اسلام است که نباید از آن غافل شد؛ وجود قاریان و حفاظ، اساتید و پیشکسوتان، مدیران و خادمان قرآن نشان‌دهنده افتخاراتی است که باید در استان حفظ شود.

سلیمی با بیان اینکه باید جهان بینی فاطمی را سرمشق و الگو قرار دهیم، افزود: حضرت فاطمه(س) می‌فرماید: «ای مردم من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم و آن تلاوت قرآن، نگاه کردن به چهزه زیبای پیامبر(ص) و انفاق در راه خداست»، وقتی به این جهان‌بینی توجه کنیم در میابیم وجود دختر پیامبر برای ما اسوه و الگو قرار داده شده که جامعه قرآنی باید به طریق اولویت این کار را بکند، باید قرآن را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان خطاب به اساتید و مربیان قرآنی توصیه کرد: حتما در کتابخانه شخصی خود مجموعه چهار جلدی «شناخت‌نامه قرآن» از انتشارات دارالحدیث را داشته باشید برای اینکه فرزندان مردم را با قرآن آشنا کنید؛ حتی پیشنهاد می‌شود در هدایای فرهنگی از این کتاب بهره‌مند شوید، جوان اگر قرآن را می‌شناخت مرتکب این خطا نمی‌شد که قرآن را به آتش بکشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی حلاوت قرآن را به کودکان، نوجوانان و جوانان بچشاند، گفت: در روایات می‌خوانیم نگاه کردن به آیات قرآن عبادت است، برخورداری از نگاه قرآنی در سیاست، اقتصاد، اخلاق، امنیت و فرهنگ و جامعه را از بسیاری از آسیب‌ها مصون می‌دارد. لذا مهم است کسانی که برای آموزش قرآن می‌آیند نگاه قرآنی داشته باشند اگر بتوانیم نگاه قرآنی را هم منتقل کنیم قطعا همه به قرآن عشق می‌ورزند.

سلیمی با بیان اینکه جایگاهی که خداوند به قرآنیان داده هم‌تراز با انبیاء و اولیای الهی است، گفت: کسی که قرآنی می‌اندیشد و سخن می‌گوید و عمل می‌کند حامل قرآن است بر این اساس خداوند حاملان و حافظان قرآن را نزدیک‌ترین درجه به انبیا می‌داند با این تفاوت که به آنها وحی نمی‌شود.

این پیشکسوت قرآنی یکی از عوامل اصلی بدبینی مردم بعد از 44 سال از انقلاب را تناقض رفتاری مدعیان دین‌داری عنوان کرد و گفت: عده‌ای قرآن را برای خودنمایی می‌خوانند درحالیکه این از چشم مردم دور نمی‌ماند لذا هوشیار باشید که تک تک شما معلمان قرآن الگوی عملی جامعه هستید.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مساجد برای تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی، افزود: چرا از ظرفیت مساجد کشور آنطور که باید برای قرآن آموزی استفاده نمی‌کنند! در احادیث تاکید شده ای جماعت قرآنی بترسید از عقبا و روز قیمات که همه مورد بازخواست قرار می‌گیرند لذا باید خادمی، معلمی، پیشکسوتی قرآن را به عنوان شافع مشفع در نظر بگیریم.

سلیمی با بیان اینکه مهمترین وظیفه قرآنیان ادای حق تلاوت قرآن است، افزود: حق تلاوت قرآن را باید ادا کرد، در جامعه بر خلاف عظمت قرآن در هیچ موردی عمل نکنیم و شدیدا با انواع گناه مقابله کنیم.

نیازمند فداکاری برای قرآن هستیم

در ادامه محمود لطفی‌نیا، قاری ممتاز و پیشکسوت قرآنی گیلان اظهار کرد: ان‌شاءالله قدم‌هایی که در راستای قرآن برداشته می‌شود، ذخیره‌ای برای برزخ و قیامت بوده و مروج فعالیت‌های قرآنی باشد، به‌خصصوص در این استان که سرسبزی آن باعث چشم‌نوازی مهمانان و غفلت میزبانان شده است.

وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) افزود: در مراسم‌ها و سخنرانی‌ها احادیث متعددی می‌شنویم اما خیلی به درک حقیقی از فضای آن حدیث دست‌ نمی‌یابیم، تلاش ما بر این است بتوانیم از این سخنان گوهر بار توشه‌ای برای امور بگیریم و نسبت به قرآن احساس مسئولیت و وظیفه کنیم.

لطفی‌نیا گفت: در فضایی هستیم که به خلوص، ایثار، تلاش در جهت رشد امر قرآن و اخلاص نیاز داریم؛ اگر می‌خواهیم حسابگری کنیم بهتر است برای آخرت باشد و در این راستا چه چیزی بهتر از خدمت به قرآن است.

این پیشکسوت قرآنی با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند قرآن است، بیان کرد: خیلی بیشتر از این‌ها نیازمند فداکاری برای قرآن هستیم، ما به عنوان قرآنیان نیازمندیم که اعتبار خودمان را از همین مسیر کسب کنیم. جامعه به سمت تاریکی پیش می‌‌رود اما خداوند وعده داده که جامعه را به سمت نور هدایت می‌کند و خود مومنین هم باید تلاش کنند لذا با این نیت دور هم جمع شده‌ایم.

لطفی‌نیا بیان کرد: اگر نتوانیم از ظرفیت اساتید و پیشکسوتانی که سال‌های سال در این مسیر تلاش کرده‌اند تا نام قرآن زنده بماند، بهره‌مند شویم خیلی باید معطل باشیم لذا باید از نور وجود اساتیدی مانند استاد حاج عباس سلیمی که سال‌ها تلاش کردند تا قرآن زنده بماند، بهره‌مند‌ شویم. باید قدر این نورها را بدانیم، امیدواریم در این مسیر با کمک همدیگر بتوانیم قرآن را به نسل آینده این نظام و انقلاب بسپاریم.

انتهای پیام
captcha