میرزا کوچک پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد است
کد خبر: 4102044
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

میرزا کوچک پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد است

دبیر کنگره ملی شهید میرزا کوچک جنگلی با بیان اینکه مردم گیلان به تعبیر رهبر انقلاب همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد بوده‌اند و میرزا کوچک نمونه بارز این مصداق است، گفت: نمی‌توان میرزا کوچک را در اقلیم و اطلس گیلان محفوظ بداریم. اگر میرزا را به گیلان محدود کنیم، مردم ایران و جهان از شناخت این مبارز بزرگ و مجاهدت روحانی محروم می‌مانند.

میرزا کوچک خان

به گزارش ایکنا از گیلان، رضا ثقتی، دبیر کنگره ملی شهید میرزا کوچک جنگلی امروز، سوم آذرماه در در کنگره ملی روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی با حضور آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، جمعی از مدیران فرهنگی و طلاب و فضلای حوزه علمیه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با تاکید بر لزوم بازشناسی شخصیت این روحانی شهید و مجاهدت بارز عرصه ملی و بین‌المللی، اظهار کرد: کمیته‌های این کنگره با محوریت معرفی شخصیت انقلابی، متعهد و تمدن ‌ساز سردار جنگل، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و انجام برنامه‌های مشخص مطابق با اهداف و انتظارات ترسیم شده در حال فعالیت هستند، این جلسات و بزرگداشت‌ها کمک قابل توجهی به زدودن غبار مظلومیت از چهره مغفول مانده ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی کشور می‌کند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره گیلان و گیلانی‌ها افزود: مردم گیلان به تعبیر رهبر انقلاب همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد بوده‌اند و میرزا کوچک نمونه بارز این مصداق است لذا باید روی آن وجهه مغفول مانده میرزا کوچک که روحانی و فقیه و مجتهد بود، بیشتر کار شود تا به اهداف اجلاسیه‌های کنگره ملی میرزا برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه نمی‌توان میرزا کوچک را در اقلیم و اطلس گیلان محفوظ بداریم، گفت: اگر میرزا را به گیلان محدود کنیم، مردمان سراسر ایران و جهان را از شناخت این مبارز بزرگ و مجاهدت روحانی محروم نگه خواهیم داشت .امروز باید پژواک میرزا کوچک در اقصی نقاط جهان به صدا درآید و نبایستی در یک اقلیم خاص یعنی موطنش فقط کار شود.

وی با یادآوری برگزاری اجلاسیه تهران کنگره با حضور محققان، تاریخ‌پژوهان و شخصیت‌های برجسته ملی در شهریور ماه امسال،  از اجرای 70 عنوان رویداد و برنامه در ذیل کنگره میرزا کوچک خبر داد و تصریح کرد: اجلاسیه پایانی این کنگره در تاریخ‌های 9، ۱۰ و ۱۱ آذرماه جاری در رشت با برنامه‌های متنوع پیش‌بینی شده برگزار خواهد شد، لذا تمام هدف ما این است که خروجی این کنگره به تأسیس بنیاد دائمی میرزا کوچک جنگلی تبدیل شود تا محلی متمرکز جهت بازشناسی نهضت جنگل و رهبر شهید آن باشد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان راه اندازی بنیاد دائمی میرزا را با همکاری رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و اضافه کرد: باید این چهره پر ظرفیت و غنی استان گیلان و ایران که صد سال پیش با تلاش و مجاهدت فراوان مینیاتوری از انقلاب اسلامی را ایجاد کرده، به نسل حاضر و آینده معرفی کنیم.

نقش میرزا کوچک‌خان در شکل‌گیری فرهنگ مقاومت

در ادامه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رضا رمضان نرگسی، عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در سال ۱۲۹۶ جنگ جهانی به انتها می‌‌رسد، انلگیس پیروز، عثمانی شکست خورده و روس درگیر انقلاب می‌شود و انگلیس خود را آماده می‌کند که ایران را زمینه استعمار بزرگ خود کند چراکه هند و عراق و خلیج فارس در تصرف انگلستان است و برنامه انگلستان تجزیه ایران است.

وی افزود: پیروان میرزا کوچک‌خان، رشت را از دست انگلیسی‌ها در آوردند و دشمن به دنبال بمباران رشت بود اما میرزا شهر را تخلیه کرد تا مردم کشته نشوند.

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به ایجاد قطحی بزرگ توسط انگلستان در ایران، گفت: گیلان درگیر مشکل قحطی نشد و میرزا کوچک‌خان ماهی ۱۰ هزار دلار کمک برای قحطی‌ زدگان ایران ارسال کرد؛ گیلانی‌ها مدیون فرهنگ مقاومت بودند و اگر این مقاومت شکل نمی‌گرفت مردم گیلان هم از قحطی می‌مردند .اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم چراکه دشمن به دنبال تجزیه ایران و تکه پاره کردن کشور بود. برنامه تجزیه انگلستان همان موقعی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند، برنامه تجزیه ایران را داشتند اما نتوانستند چراکه امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.

انتهای پیام
captcha