فشار غرب در موضوع پهپادهای ایرانی و احتمال حرکت به سمت مکانیسم ماشه + صوت
کد خبر: 4094058
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
بیگدلی مطرح کرد:

فشار غرب در موضوع پهپادهای ایرانی و احتمال حرکت به سمت مکانیسم ماشه + صوت

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به ادعای غرب مبنی بر ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه و نقض قطعنامه 2231 گفت: اگر قطعی بودن این مدارک برای غربی‌ها مشخص شود آنها می‌توانند با اعمال مکانیسم ماشه، پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند و در آنجا دیگر رأی منفی روسیه برای وتو کردن نیز به کار نمی‌آید چون قبلا روسیه به این قطعنامه رأی مثبت داده و این مسیر ممکن است پرونده ایران را دوباره ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل ببرد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف غرب از دامن زدن به موضوع ارسال سلاح و پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین گفت: غربی‌ها مدعی هستند اقدام ایران نقض قطعنامه 2231 است زیرا براساس ادعای آنها پهپاد حکم موشک را دارد و براساس این قطعنامه تحریم‌های موشکی ایران تا سال 2023 ادامه دارد اما ایران معتقد است چنین کاری نکرده است چون نمی‌خواهد هم این قطعنامه را زیر پا بگذارد و هم قصدی برای مقابله با غرب ندارد.

وی افزود: در مقابل اعتقاد غربی‌ها این است که مدارک و مستندات زیادی در این رابطه دارند و لذا بحث ارسال این پرونده در شورای امنیت هم مطرح شده و شاید آنها به دنبال دستیابی به مدارک بیشتر برای مطرح شدن این پرونده در شورای امنیت هستند. اگر قطعی بودن این مدارک برای غربی‌ها مشخص شود آنها می‌توانند با اعمال مکانیسم ماشه، پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند و در آنجا دیگر رأی منفی روسیه برای وتو کردن نیز به کار نمی‌آید چون قبلا روسیه به این قطعنامه رأی مثبت داده است.


بیشتر بخوانید:


بیگدلی اظهار کرد: این مسیر ممکن است پرونده ایران را دوباره ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل ببرد که وضعیت را بدتر می‌کند، لذا ایران هم از این بابت ناراضی است و مذاکرات پنهانی میان ایران و اروپایی‌ها در جریان است که غربی‌ها این جریان را پیگیری نکنند.

وجود برخی نقاط امیدوارکننده

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: اگرچه این موضوع لطمه سنگینی به ادامه مذاکرات وارد کرده اما هنوز ایران و آمریکا نقاط امیدوارکننده‌ای را برای مذاکرات کنار گذاشته‌اند اما در وضعیت فعلی به هیچ وجه نقطه روشنی برای ادامه مذاکره وجود ندارد به ویژه اینکه مسائل داخلی ایران نیز به لحاظ حقوق بشری، اروپایی‌ها را بیشتر علیه ایران تحریک کرده است و مجموعه اینها کار را بسیار سخت‌تر کرده و یک تنگنایی ایجاد کرده که هم ممکن است مذاکرات به بن‌بست و شکست برسد و هم قطعنامه‌ها و تحریم‌های جدیدی علیه ایران در اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت صادر شود.

نفع روسیه با تحریم بیشتر ایران 

بیگدلی درباره اهداف و بازی روسیه از اعلام خبر ارسال پهپاد از سوی ایران با وجود تکذیب مقامات ایرانی گفت: روس‌ها در وضعیت نامطلوب فعلی خود در جنگ اوکراین تمایل دارند یک شریک قدرتمند مانند ایران را در کنار خود داشته باشد تا حوزه تحریم‌ها علیه ایران گسترده‌تر شده و به تبع آن روابط اقتصادی ایران با روسیه آن بیشتر تقویت شود.

وی تصریح کرد: در واقع نفع روسیه در بهره‌برداری بیشتر از شرایط ایجاد شده علیه ایران است و لذا روس‌ها در حال آلوده‌تر کردن این فضا هستند تا بتوانند از طریق ایران تحریم‌ها را دور بزند.

بیگدلی درباره تأثیر رقابت ایران و روسیه در حوزه انرژی با این نوع بازیگری روسیه گفت: این مسئله هم تأثیرگذار است اما سهم ایران در تأمین انرژی بین‌المللی آنقدر زیاد نیست و الان روسیه در اوپک پلاس روابط بسیار گسترده‌ای با عربستان برقرار کرده و محمد بن سلمان به تقاضاهای آمریکا برای صادرات بیشتر نفت خیلی توجه نکرده است.

سه اتفاق مهم

بیگدلی درباره نقش انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا به منزله عامل اصلی توقف مذاکرات و بهانه بودن حوادث داخلی ایران و مسئله ارسال سلاح به روسیه برای بن‌بست مذاکرات گفت: از زمانی که مذاکرات متوقف شد سه اتفاق رخ داد. اولین اتفاق نشست شورای حکام و صدور یک قطعنامه اخطاری علیه ایران بود تا ضمن هشدار، ایران را از دایره مذاکره خارج نکنند. دومین مسئله سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و صدور ویزا برای ایشان علیرغم مخالفت‌های داخلی و خارجی و سومین موضوع انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است که این انتخابات تا حدی تمایل بایدن را برای ادامه مذاکرات کاهش داده تا بتواند جواب مخالفان داخلی خود را بدهد.

کد

وی یادآور شد: از طرف دیگر حوادث داخلی ایران به بی‌میلی غرب برای ادامه گفت‌وگوها بیشتر دامن زده به نحوی که بایدن در اظهارنظری خطاب به معترضان گفته بود به اعتراضات خود را ادامه دهید و آمریکا هم به شما کمک خواهد کرد و چنین اظهارنظری از زبان رئیس‌جمهور آمریکا در مخالفت با ایران سخت و سنگین بود. مجموعه این اتفاقات پیشبرد مذاکرات را در وضعیت فعلی امکان‌ناپذیر کرده اما با توجه به قواعد ناظر بر روابط بین‌الملل هیچ طرفی حاضر نیست مقصر شکست مذاکرات معرفی شده و به طور رسمی از آن خارج شود و نه ایران و نه آمریکا حاضر به این کار نیستند اما در عمل در حال نزدیک شدن به مرحله توقف مذاکرات هستیم و این امید می‌رود که پس از انتخابات کنگره آمریکا مجددا مذاکرات از سر گرفته شود.

شرایط لرزان

بیگدلی درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران برای عبور از این وضعیت گفت: اروپایی‌ها بعید است از توضیحات ایران قانع شوند زیرا مدعی داشتن مدارک و مستنداتی در خصوص ارسال سلاح هستند زیرا اوکراین یک کشور اروپایی است و به همین خاطر این مسئله برای اروپایی‌ها خیلی سنگین است و به خاطر اعمال فشار بیشتر روسیه می‌خواهند این مسئله ارسال سلاح را خیلی برجسته کنند. الان وضعیت لرزانی ایجاد شده و ایران را در وضعیت پیچیده‌ای قرار داده و لذا انجام اقدام خاصی از سوی ایران متصور نیست.

انتهای پیام
captcha