اولین گام برای حرکت در مسیر وحدت اسلامی چیست؟ + صوت
کد خبر: 4090842
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸
آبشناس پاسخ داد:

اولین گام برای حرکت در مسیر وحدت اسلامی چیست؟ + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه کاهش تنش‌ها میان کشورهای اسلامی در سطح علما و نخبگان را گام اول برای تحقق وحدت ارزیابی کرد و گفت: در این راستا باید به جای برجسته کردن اختلافات بر روی مشترکات تمرکز کرد زیرا مشترکات مذاهب اسلامی آنقدر زیاد و بنیادی است که می‌تواند به راحتی اختلافات ساختگی یا تاریخی اندک را به حاشیه رانده و فراموش سازد.

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مشکلات و موانع اصلی پیش روی وحدت امت اسلامی گفت: از دوره پس از ظهور اسلام، یهودیان تازه مسلمان‌شده سعی کردند بین مسلمانان اختلاف بیندازند و در حقیقت برخی نفوذی‌های یهودی آغاز تفرقه در جهان اسلام را کلید زدند و این جریان تا به امروز ادامه دارد و تفرقه داخلی بزرگترین مشکلی است که جهان اسلام از حدود 1400 سال پیش تا الان با آن روبرو بوده است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین نکته مورد تأکید از سوی امام خمینی(ره) وحدت کلمه بود و در انتخاب عنوان نظام نوپای اسلامی برخی نام جمهوری شیعه ایران را مطرح کرده و اصرار داشتند عبارت شیعه در عنوان این نظام سیاسی قرار بگیرد اما امام خمینی(ره) از آنجا که بر وحدت مسلمانان تأکید داشتند بر عنوان جمهوری اسلامی اصرار ورزیدند تا این نظام بتواند الگویی برای سایر مسلمانان جهان باشد و مقابل این فتنه‌های 1400 ساله بایستد.

اختلاف‌افکنی؛ پروژه تاریخی صهیونیست‌ها

آبشناس اظهار کرد: امروز هنوز صهیونیست‌ها و مجموعه دشمنان امت اسلام بر روی مسئله ایجاد اختلاف، تفرقه و نزاع در میان مسلمانان فعالیت فکری و عملی دارند و لذا اصلی‌ترین اولویت در جهان اسلام حرکت در جهت تحقق وحدت به منزله برنامه‌ای در مقابل برنامه تفرقه‌افکنانه دشمنان جهان اسلام است. برنامه اختلاف‌افکنی دشمنان در عرصه عملی تضعیف، تجزیه و تخریب کشورهای اسلامی را هدف خود قرار داده زیرا هرچه جهان اسلام ضعیف‌تر شده و بیشتر درگیر اختلافات داخلی شود امنیت رژیم صهیونیستی بیشتر تأمین شده و مسیر اشغال کامل فلسطین هموارتر می‌شود.

نسبت عادی‌سازی روابط با برهم زدن موضوع وحدت

آبشناس درباره طرح عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی به عنوان برنامه‌ای در جهت برهم زدن اساس برنامه وحدت اسلامی با به رسمیت شناختن اسرائیل به منزله دشمن اصلی جهان اسلام گفت: این هم یکی از برنامه‌های صهیونیست‌ها در ادامه برنامه‌های 1400 ساله آنان است و لذا اصل این برنامه اتفاق جدیدی نیست و در تداوم سیاست‌های استعمارگران در تصرف و اشغال سرزمین‌های اسلامی و تجزیه آنها با رنگ و لعاب دیگر و به اسم عادی‌سازی روابط است.

این تحلیلگر مسائل منطقه ابراز کرد: اروپایی‌ها در دوره‌ای که اندلس در اختیار مسلمانان بود تنها با ابزار و روش تفرقه و اختلاف توانستند مسلمانان را از اسپانیای امروز بیرون کنند و این طرح و برنامه پیشنهاد یهودیان به اروپایی‌های مسیحی بود. استعمار نوین همچنان در سر جای خودش قرار دارد اما شکل و شیوه رفتاری آن تغییر پیدا کرده و به جای لشکرکشی و تصرف کشورها، به قدرت رساندن حاکمان وابسته به خود را دنبال می‌کند تا رابطه استعماری از این طریق استمرار یابد و لذا برقراری رابطه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برمبنای فهم رابطه استعماری و مطیع بودن حاکمان این کشورهاست و این رابطه که در قبل به صورت پشت پرده وجود داشته اکنون کاملا آشکار شده است.

گام اول تحقق وحدت

آبشناس در پاسخ به این سؤال که در وضعیت فعلی جهان اسلام که کشورهای اسلامی درگیر بحران‌های داخلی و خارجی هستند گام اساسی و مقدماتی برای حرکت به سمت وحدت چیست، گفت: این سؤال بسیار سختی است که نمی‌توان یک پاسخ دقیق و به عبارتی تک‌علتی به آن داد اما با مسامحه می‌توان کاهش تنش‌ها میان کشورهای اسلامی در سطح علما و نخبگان را گام اول برای تحقق وحدت ارزیابی کرد و در این راستا باید به جای برجسته کردن اختلافات بر روی مشترکات تمرکز کرد.

وی تصریح کرد: اختلافات میان مذاهب اسلامی در مقایسه با اختلافات میان مذاهب مسیحیت چندان زیاد و لاینحل نیست و این اختلافات به اندازه‌ای نیست که باب گفت‌وگو و تعامل را ببندد و بر دشمنی‌ها بیفزاید. اتفاقا مشترکات مذاهب اسلامی آنقدر زیاد و بنیادی است که می‌تواند به راحتی اختلافات را به حاشیه رانده و فراموش سازد، زیرا بیشتر اختلافات یا ساختگی است یا اینکه برخاسته از یک مسئله تاریخی است که دیگر نمی‌توان درباره آنها الان کاری کرد و فارغ از به حق و ناحق بودن، امروز درباره آن نمی‌توان اقدامی انجام داد.

ظرفیت جهان اسلام به مثابه یک قطب قدرت

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: یکبار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد بحث میان بین شیعه و سنی در این موضوع که در فلان جنگ کدام طرف حق و کدام طرف ناحق بوده، امروز چه مشکلی را از دنیای اسلام برطرف می‌کند که محل اختلاف شود. این جنگ‌ها و اختلاف‌ها تمام شده و هزار سال از آن گذشته و امروز باید به این فکر چگونگی تحقق وحدت بود تا مشکلات مسلمانان حل و فصل شود.

کد

آبشناس با تأکید بر اینکه بزرگ‌نمایی اختلافات و اصرار بر آن انرژی مسلمانان را کاملا هدر می‌دهد، گفت: این نوع رفتار در مقابل به تقویت جبهه دشمنان امت اسلامی می‌انجامد در حالی که یک جهان اسلام در قلب کره زمین وجود دارد که اگر کشورهای اسلامی با هم متحد شوند و یک اتحادیه تشکیل دهند که دارای امتیازات اقتصادی، سیاسی و امنیتی باشد و از دل آن ارتش واحد، اقتصاد واحد و سیاست واحد خارج شود، آنگاه جهان اسلام به یک قطب قدرت و ابرقدرت جهانی تبدیل می‌شود.

مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha