کد خبر: 4081394
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

مسائل پرورشی مدارس صرفاً اقامه نماز نیست

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه مسائل پرورشی مدارس صرفاً اقامه نماز نیست، گفت: به دنبال این هستیم که کمال در ابعاد عقلی، احساسی و عاطفی را در دانش‌آموزان تقویت کنیم.

محمد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، محمد فائزی، مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، امروز، 6 شهریورماه در نشست با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با بیان اینکه آموزش و پرورش برای انجام مأموریت خود نیاز به فضای آرام برای اقدامات تعلیم و تربیتی دارد، اظهار کرد: ارتباطات و آگاهی از مهم‌ترین نیازهای بشر بوده که اصحاب خبر پاسخگوی این نیاز جامعه هستند.

وی افزود: برای رشد فرزندان در ابعاد آموزشی و تربیتی برنامه‌های مدونی را دنبال می‌کنیم و از به حاشیه رفتن برنامه‌های آموزشی جلوگیری می‌کنیم. برنامه کلان ما این است که دشمن را بشناسانیم و بر مبنای اصول ملی و دینی بگوییم در دنیا و جهان اسلام چه می‌گذرد. بجای اینکه سیاست را تنزل دهیم آنها را دشمن‌شناس بار بیاوریم.

فائزی با بیان اینکه در آموزش‌ و پرورش به دنبال این هستیم که کمال در ابعاد عقلی، احساسی و عاطفی را در دانش‌آموزان تقویت کنیم، گفت: از شما اصحاب رسانه می‌خواهیم که مطالبات تعلیم و تربیتی را از جامعه فرهنگی بخواهید تا منجر به رشد و معرفی دستاوردها ‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک شجره طیبه بوده که سال‌ها کشور را از لحاظ نیروی انسانی تامین کرد و در حال حاضر هم در دوره اعتلا و بالندگی است، ادامه داد: با توجه به محدودیت فضایی دانشگاه فرهنگیان امام علی(ع) رشت، مجتمع آموزشی آیت‌اله بهجت فومن هم در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اهمیت ثبت‌نام دانش‌آموزان، بیان کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان بسیار مهم است و باید بی حاشیه و مبتنی بر حق و حقوق باشد، تاکنون بیش از 90 درصد ثبت‌نام‌ها در سامانه ثبت‌نام ثبت و نهایی شده است. شفاف سازی همواره در اولویت امور آموزش و پرورش بوده مدارس ملزم شده‌اند تا شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان را در دید اولیا قرار دهند. مدارس غیر دولتی و خاص هم باید محدوده مقرر مصوب را در محل دید عموم اولیا نصب کنند.

نظارت‌های ویژه بازرسین بر فعالیت مدارس

فائری با اشاره به نظارت‌های ویژه بازرسین بر فعالیت مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید، ادامه داد: چنانچه اولیا نسبت به فرآیند ثبت‌نام یا موارد دیگر در مدارس اعتراضی داشتند می‌توانند در سامانه شکایات به آدرس shekayat.medu.ir ثبت کنند یا با مراجعه حضوری به واحد ارزیابی و رسیدگی به شکایات مستقر در ادارات آموزش و پرورش مناطق، گزارش خود را مطرح کنند.

وی تاکید کرد: نقل و انتقالات در این ایام بسیار جدی است و با پراکندگی جغرافیایی که در گیلان داریم بر اساس نیاز سیستم و تعداد دانش‌آموزان، معلمان جانمایی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به آمادگی و تجهیز مدارس برای سال تحصیلی پیش‌رو، خاطرنشان کرد: تعدادی از مدارس تحت پوشش قرارگاه جهادی قرار گرفته‌اند و از فضاهای باقی مانده ادارات برای مدارس و آموزش و همچنین رفاه حال دانش‌آموزان استفاه می‌شود.

فائزی با تاکید بر اینکه جامعه معلمی نجیب و با فرهنگ هستند و اولویت و دغدغه آنها وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان است، گفت: اینکه برخی معلمین امور تحصیلی و تمرینی دانش‌آموزان را به ساعات غیر آموزشی و کلاس‌های خصوصی واگذار کنند، پذیرفتنی نیست و با آن برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تراکم دانش‌آموزی در مدارس شهری بالاست، گیلان بیش از ۳۸۰ هزار دانش‌آموز دارد که یک سوم دانش‌آموزان استان معادل 110 هزار دانش‌آموز در رشت تحصیل می‌کنند و به ناچار مجبوریم برخی مدارس را دو شیفت چرخشی کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: 1600 معلم مهرآفرین براساس قرارداد شرکتی که سنوات گذشته جذب آموزش و پرورش شدند و چون در آزمون استخدامی شرکت نکرده بودند، مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان نشدند. بررسی موضوع در دستورکار دولت قرار گرفت و با پیگیری مراحل قانونی یا برگزاری آزمون داخلی وضعیت این معلمان نیز تعیین تکلیف می‌شود تا از خدمات طرح رتبه‌بندی بهره‌مند شوند.

اجبار اولیا به پرداخت کمک‌هزینه بازسازی مدارس تخلف است

وی ادامه داد: اجبار اولیا به پرداخت کمک‌هزینه بازسازی مدارس تخلف است، با میزان سرانه‌هایی که به مدارس تخصیص می‌یابد امکان ارائه خدمات در حد انتظارات اولیا وجود ندارد؛ برخی مدارس شاید به دلیل انتظارات اولیا اقدام به دریافت کمک هزینه بازسازی می‌کنند که با بازرسی‌هایی انجام می‌گیرد این موارد گزارش و برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه انتصابات همیشه درگیر چالش‌هایی است، تصریح کرد: حوزه انتصابات همیشه درگیر چالش‌هایی است که از معیارهای تعلیم و تربیت همواره دفاع می‌کند و زیر بار فشار انتصابی که با معیار ما هماهنگ نباشد، نمی‌روم لذا امکان ندارد نیروی غیر مرتبط حکم انتصاب دریافت کند.

وی گفت: آموزش و پرورش مسئولیت سازندگی دارد نه سوزندگی! رسالت ما هدایت و اصلاح و تقویت دانش‌آموزان است و همواره با اولیا در ارتباط هستیم. خوشبختانه روند تعداد دانش آموزان براساس آمارها صعودی است.

فائزی با تأکید بر اهمیت حوزه پرورشی دانش‌آموزان، تصریح کرد: مسائل پرورشی مدارس صرفا اقامه نماز نیست بلکه شامل همه مهارت‌هایی است که دانش‌آموز در جامعه به آن نیاز دارد، لذا تربیت و پرورش دانش‌آموزان به عنوان مدیران آینده برعهده آموزش و پرورش است که افزایش آگاهی و بصیرت دانش‌آموزان بر مبنای اصول ملی و دینی از جمله مهمترین رسالت‌های این نهاد است، در دوره جدید پرورشی که منطبق با سند تحول بنیادین هم است در حال فراهم آوردن زیر ساخت‌ها هستیم.

انتهای پیام
captcha