جشنواره «فانوس» در همدان برگزار می‌شود
کد خبر: 4081385
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

جشنواره «فانوس» در همدان برگزار می‌شود

مدیر هنری و سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از برگزاری ششمین دوره جشنواره «فانوس» در این استان خبر داد و گفت: این جشنواره در دو مرحله استانی و ملی برگزار می‌شود که بخش ملی آن آبان‌ماه سال جاری در استان اصفهان برگزار می‌شود.

نشست خبری جشنواره فانوس همدانبه گزارش ایکنا از همدان، امین لطفی شهپر، مدیر هنری و سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان، امروز، ششم شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران از برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس در همدان خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره در دو مرحله استانی و ملی برگزار می‌شود که بخش ملی آن آبان‌ماه سال جاری در استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: آثاری که در ۲۲ رشته حضور پیدا می‌کند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در مرحله استانی هر رشته یک برگزیده خواهد داشت. آثار برگزیده که تندیس جشنواره را دریافت کنند به بخش ملی راه پیدا می‌کنند‌.

رضا ینگجه، دبیر ششمین دوره جشنواره فانوس در این نشست با اشاره به موضوعات جشنواره گفت: این جشنواره با موضوع دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان وطن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های این جشنواره ادامه داد: در بخش‌ هنرهای نمایشی؛ تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، متن نمایش‌نامه، در بخش موسیقی و سرود؛ موسیقی باکلام، موسیقی بی‌کلام، سرود و همخوانی؛ در بخش هنرهای تجسمی؛ عکس، نقاشی دیجیتال، نقاشی دستی، طراحی پوستر و بیلبورد، مجسمه‌سازی و خوشنویسی نستعلیق و در بخش رادیویی؛ نمایش رادیویی و پادکست دریافت آثار انجام می‌شود.

ینگجه اظهار کرد: در بخش تلویزیونی و سینمایی؛ سریال داستانی، فیلم داستانی، فیلم داستانی بلند و کوتاه، تله تئاتر انیمیشین، مستند بلند و کوتاه و نماهنگ؛ در بخش ویژه استانی در مورد زندگی و سیره سرلشکر شهید حسین همدانی و در بخش ویژه کشوری ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۶۱؛ سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان است.

دبیر جشنواره فانوس یادآور شد: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ شهریورماه جاری به دبیرخانه جشنواره واقع در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس واقع در همدان میدان قائم(عج) ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم فراخوان جشنواره با شماره‌های ۳۸۳۸۱۰۱۰، ۳۸۳۸۱۰۲۰ و ۰۹۱۸۴۴۲۸۲۲۴ تماس بگیرند.

ینگجه با بیان اینکه تولیداتی که ارسال می‌شود باید متعلق به دو سال گذشته باشد و به دوره‌های قبلی جشنواره راه پیدا نکرده باشند، گفت: ۱۳ مجموعه و نهاد در این جشنواره که همه عضو کمیته دفاع مقدس هستند پای کار آمده‌اند این فراخوان برای هنرمندان ارسال شده و با هر نگاه فوری و سیاسی ارسال شده است، داوری آثار تا پایان شهریور انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بخش جنبی جشنواره برگزاری کارگاه آموزشی به‌منظور تولید آثار تخصصی در حوزه دفاع مقدس است چراکه گاهی نداشتن اطلاعات دقیق از تاریخ دفاع مقدس منجر به تولید آثاری می‌شود که با تاریخ مطابقت ندارد.

ینگجه اشاره کرد: از ابتدای هفته دفاع مقدس تا ۱۶ مهرماه به‌دنبال اکران آثار در دل مجموعه‌های فرهنگی و مساجد هستیم، همچنین با در نظر گرفتن ظرفیت خوبی که به خاطر برگزاری کنگره هشت هزار شهید همدان در استان ما در حال حاضر وجود دارد اگر دستگاه‌های اجرایی در این رابطه پای کار بیایند در سال ۱۴۰۲ میزبان جشنواره فانوس در بخش ملی در همدان باشیم.

وی ادامه داد: اگر ادارات پشتیبانی کنند و هر مجموعه فرهنگی حمایت از تولید یک اثر را به عهده بگیرد می‌توانیم با تولیدات فاخری در استان و به میزان حدود ۱۳ یا ۱۴ اثر روبه‌رو شویم.

ینگجه بیان کرد: هفتم مهرماه اختتامیه جشنواره در همدان با تقدیر از شهید هنرمند حمید یوسفی برگزار خواهد شد. اطلاع‌رسانی پیش از این با هنرمندانی که این مجموعه ارتباط داشته صورت گرفته و امروز به‌صورت رسمی این پوستر رونمایی می‌شود.

وی اشاره کرد: جشنواره با هدف معرفی آثاری است که طی یکی دو سال گذشته در استان تولید شده و کمتر دیده شده است، مشکلی که در چنین جشنواره‌هایی وجود دارد این است که پس از اتمام جشنواره آثار راه یافته و برتر مورد توجه و استفاده قرار نمی‌گیرد و بعدها تأثیری از آن آثار فاخر دیده نمی‌شود.

دبیر جشنواره فانوس ادامه داد: به‌طور مثال در توهینی که اخیراً به سردار شهید همدانی صورت گرفت با وجود آثار فاخری که طی دوره‌های گذشته در استان از سردار همدانی تولید شده بود اما آنها را در سطح شهر یا فضای مجازی نمی‌دیدیم.

وی افزود: در درجه اول آسیب‌شناسی صورت گرفت تا بتوانیم پس از برگزاری جشنواره آثار هنرمندان را به‌خوبی تولید و منتشر کنیم و همچنین بتوانیم از لحاظ مطالعاتی به این هنرمندان قبل از تولید آثار کمک کنیم.

ینگجه ادامه داد: از اصحاب رسانه درخواست داریم در زمینه اکران و دیده شدن آثار، مجموعه را یاری کنند. هنرمندان حوزه دفاع مقدس را به مردم معرفی کنیم و از ظرفیت این هنرمندان در استان بهره بگیریم.

رونمایی از پوستر فانوس همدان

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha