جهاددانشگاهی گیلان از سازمان‌های پیشرو در کشور است
کد خبر: 4073973
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹

جهاددانشگاهی گیلان از سازمان‌های پیشرو در کشور است

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان جزو واحدهای رشدیافته محسوب می‌شود، گفت: جهاددانشگاهی در کشور ۹ سازمان دارد که واحد گیلان یکی از این ۹ سازمان است.

حضور سرپرست جهاددانشگاهی گیلان در شبکه استانی بارانبه گزارش ایکنا از گیلان، حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، شامگاه گذشته، پنجم مردادماه در گفت‌و‌گوی ویژه خبری اخبار ساعت ۲۰ شبکه استانی باران، با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان زیست‌بوم رشد نخبگان نوآور برای به ثمر رسیدن ایده‌های خلاقانه، تفاوت‌هایی با سایر نهادها دارد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از دو واژه جهاد و دانشگاهی تشکیل شده است. در نگاهی به آموزه‌های دینی، جهاد به کاری اطلاق می‌شود که با مشقتی همراه بوده و منافع آن بیشتر متوجه سایرین خواهد شد.

وی ادامه داد: ترکیب واژه جهاد با دانشگاه، نشان‌گر جهاد علمی با هدف خدمت‌رسانی به جامعه است. جهاددانشگاهی برای تبدیل به یک زیست‌بوم نوآوری، علی‌رغم کمبودها و مشکلات موجود، حلقه‌‌ی گمشده میان ثروت و دانش را نوآوری دانسته و در این عرصه ورود کرده است. جهاددانشگاهی با ساختار سبکی که دارد بسیار چابک بوده و در حال تغییراتی است که موجب می‌شود چابک‌تر شده و تاثیرات مثبت آن به‌زودی در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و همچنین در استان‌ها نمایان خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در پاسخ به این سؤال که این نهاد چقدر در ایجاد پیوند میان مراکز علمی و تحقیقاتی برای تحقق شعار سال در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان موفق عمل کرده، اظهار کرد: در تعریف موفقیت دو جنبه مدنظر قرار می‌گیرد، یکی موفقیت در مسیر و دیگری دستاورد. جهاددانشگاهی کارنامه‌ای ۴۲ ساله دارد و مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند «به‌ نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است، یک سمت‌گیری و حرکت است‌. هرچه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم، کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی، بیشتر پیش برده‌ایم.»

مسکنی اضافه کرد: بیانات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که جهاددانشگاهی در مسیر خود موفق بوده است. دستاوردهای این نهاد را نیز می‌توان در مواردی همچون فناوری سلول‌های بنیادی و زیست فناوری در پژوهشگاه رویان و همچنین مته‌های حفاری، دکل‌های نفتی و فرستنده‌های مخابراتی و... به وضوح شاهد بود. لیست تولیدات و ارائه خدمات و محصولات دانش‌بنیان در جهاددانشگاهی از انقلاب تاکنون بسیار پربار است.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با اشاره به ساختار این سازمان در استان، اظهار کرد: در عرصه کشاورزی دارای محصولات و کالاهای استراتژیک بسیار و همچنین مراکز فعال هستیم. اولویت جهاددانشگاهی گیلان، بحث محیط زیست است زیرا معتقدیم در صورت مدیریت مطلوب محیط زیست، قطعا کشاورزی بهتری نیز خواهیم داشت. اکنون نیز در برنامه هفتم در بحث ریزگردها، آلودگی‌ها و مدیریت پسماند فعال خواهیم بود.

مسکنی ادامه داد: ساختار جهاددانشگاهی در کشور به شکل یک شبکه عمل می کند و این به آن معناست که هرگاه دانشی در هر یک از واحدهای جهاددانشگاهی به خدمات تخصصی تبدیل شود، سایر واحدها نیز می توانند از آن بهره مند شده و در استان خود آن خدمات را ارائه دهند. در جهاددانشگاهی گیلان درخصوص خون بند ناف، تجربه موفق این‌چنینی کسب کرده ایم و از حدود ۱۸۰ هزار نمونه خونی که در واحد مرکزی بانک خون بند ناف رویان قرار دارد، تعدادی قریب به ۳ هزار واحد متعلق به گیلان است.

وی به مزایای ذخیره خون بند ناف اشاره و بیان کرد: این کار به نوعی می‌تواند سلامتی را ذخیره کرده و در درمان بیماری‌های بسیاری چون سرطان‌ها، نارسایی‌های خونی و ... اثربخش باشد. اکنون مسئله دیگری که مجدانه در حال پیگیری هستیم در مبحث سرطان است. پژوهشکده معتمد کشور به‌طور کاملا تخصصی در درمان سرطان سینه چون ویروس‌درمانی، سلول‌درمانی و پرتودرمانی فعالیت دارد.

مسکنی با بیان اینکه متأسفانه استان گیلان در مسئله سرطان سینه رتبه‌دار است، افزود: در این راستا اعتباراتی از جهاددانشگاهی کشور جذب و بررسی‌هایی از سوی پژوهشکده معتمد صورت پذیرفت و همچنین مجوزهای لازم جهت تأسیس مرکز درمان سرطان سینه در استان گیلان با همکاری پژوهشگاه رویان و پژوهشکده معتمد اخذ شد. به‌زودی نیز مرحله نخست غربالگری آغاز خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در پاسخ به سؤالی در حوزه گیاهان دارویی، بیان کرد: تمرکز جهاددانشگاهی گیلان تاکنون بر محیط زیست، مباحث پزشکی، اشتغال و آموزش‌های مهارت‌محور بوده و به موضوع گیاهان دارویی نپرداخته ایم. البته در آغاز راه این مسیر هستیم و در حال حاضر دو زمین در محدوده شهرستان رشت و لنگرود آماده‌سازی شده و رایزنی‌ها با پژوهشکده گیاهان دارویی و پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی انجام خواهد شد و محققان استانی نیز لیست‌برداری گیاهان دارویی بومی را آغاز نموده و مزایای پرورش آنها را بررسی می نمایند و امیدواریم در سال پیش رو، کارنامه خوبی در این زمینه نیز رقم بزنیم.

وی با اشاره به مباحث اشتغال و کارآفرینی، مطرح کرد: در جهاددانشگاهی گیلان اشتغال و کارآفرینی به دو صورت مدنظر قرار می گیرد. یکی آموزش‌های مهارت‌محور که هدف از آن، منتهی شدن به یک شغل است. یعنی فرد پس از طی این آموزش‌ها باید به توانایی ایجاد و یا توسعه شغل برسد. بخش دوم حوزه اشتغال است در این حوزه نیز طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به انجام رسیده است. این سازمان در گیلان تعداد ۲۷۰ خانوار را به عنوان جامعه هدف، در سه مرحله شناسایی و ارزیابی، آموزش و توانمندسازی و همچنین اتصال به بازار همراهی کرده است.

مسکنی اضافه کرد: فاز بعدی این طرح نیز در حال حاضر با جامعه هدف ۲۱۰۰ نفر در حوزه توانمندسازی مشاغل خانگی در حال انجام است. تاکنون ۹۹۰ نفر از این تعداد هرسه مرحله را عبور کرده و به بازار متصل شده اند و ۱۱۰۰ نفر باقی مانده نیز در حال انجام است. همچنین در مقایسه با استان‌های همسایه در موضوع آموزش‌های مهارت‌محور جایگاه بالاتری داریم اما در مورد شروع طرح مشاغل خانگی، برخی از آن‌ها زودتر از ما آغاز به کار کرده‌اند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی در توسعه امور فرهنگی و تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، چه گام‌هایی برداشته است، گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که زیرمجموعه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد. بنابراین بخش فرهنگی یک بال جهاددانشگاهی برای حرکت است و نمی‌توانیم آن را از جهاددانشگاهی جدا کنیم.

مسکنی یادآور شد: دیدگاهی که در حوزه فرهنگی داریم آن است که جامعه هدف ما دانشگاهیان هستند. بخشی به نام سازمان دانشجویان در این نهاد فعال است که وظیفه دارد دانشجویان توانمند و نخبه را از دانشگاه‌ها شناسایی کرده و آن‌ها را با فرهنگ جهادی و فرهنگ ایرانی- اسلامی آشنا کند. به اعتقاد ما اگر اطلاعات مورد نیاز دانشجو را دراختیارش قرار ندهیم و اوقاتش را به درستی پر نکنیم، دیگران این کار را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند در آینده با مشکلات بزرگتر روبرو شویم.

وی با نگاهی به جایگاه علمی و پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان در کشور، تشریح کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی ۳۴ واحد استانی، ۹ سازمان، ۱۸ پژوهشکده و ۳ پژوهشگاه دارد. واحدهای استانی وقتی بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند، می‌توانند مراکزی در قالب پژوهشکده‌ها و مؤسسات آموزش عالی و موارد مشابه تاسیس کنند. در این شرایط واحد به رشد و توسعه رسیده و به یک سازمان تبدیل می شود. همان‌طور که جهاددانشگاهی در کشور ۹ سازمان دارد که سازمان جهاددانشگاهی گیلان یکی از این ۹ سازمان است.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با تأکید بر این‌که جزو واحدهای رشدیافته محسوب می‌شویم، یادآور شد: کسب مقام‌ها و رتبه‌های کشوری نیز به این موضوع اضافه می‌شود. دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی انزلی امسال رتبه سوم کشوری را کسب کرده است و گروه پژوهشی مطالعات ناحیه‌ای موفق به کسب رتبه اول کشوری شده است. از محدود طرح‌های فناورانه که در جهاددانشگاهی پیگیری می شود نیز یک طرح متعلق به جهاددانشگاهی گیلان است. با این تفاصیل جایگاه جهاددانشگاهی گیلان، جایگاه قابل احترامی است.

وی با اشاره به مراکز آموزشی این سازمان، بیان کرد: در مجموع سه هزار نفر دانشجو داریم که به‌طور متوسط در سال حدود یک هزار نفر از این تعداد دانش‌آموخته شده و همین تعداد نیز جذب می‌شوند. پذیرش دانشجو برای جهاددانشگاهی گیلان بخش کوچکی از فعالیت‌ها محسوب می‌شود و در حقیقت یک محصول است. فعالیت‌های ما در بخش پژوهش، در قالب فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه و خدمات تخصصی صورت می‌گیرد و از بین این‌ها رشته مورد نیازمان مشخص شده و برای دریافت رشته گام برمی داریم.

مسکنی در پاسخ به این سؤال که، برای راه‌اندازی رشته‌های جدید فناورانه و به روزرسانی سطح علمی آموزش‌ها در جهاددانشگاهی گیلان چه اقداماتی انجام شده است، یادآور شد: تغییر ساختاری که قرار است در جهاددانشگاهی انجام شود به این شکل است که فرد نخبه به راحتی بتواند وارد جهاددانشگاهی شود و فعالیت کند. از این‌رو تصمیم‌گیری‌ها سریع‌تر انجام شده و بتواند با موفقیت خارج شود. بر این اساس رشته‌های تحصیلی انتخاب و اخذ مجوز‌ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha