بهره‌گیری از معارف ماه محرم و صفر در راستای رشد فردی و اجتماعی
کد خبر: 4073341
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

بهره‌گیری از معارف ماه محرم و صفر در راستای رشد فردی و اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه برای رشد خود و جامعه باید نهایت استفاده را از معارف ماه محرم و صفر ببریم، گفت: آحاد مردم و تشکل‌های دینی برای ایجاد فضای اثرگذار در ماه محرم باید تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سعید مهدوی مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام سعید مهدوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، پیش از ظهر امروز، سوم مردادماه در جلسه ستاد شئون فرهنگی با موضوع محرم که در سالن ولایت این  اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: دشمن در ماه محرم تلاش دارد این فرهنگ را خنثی کند و جلسات تعظیم شعائر حسینی را به انحراف بکشاند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و وابسته به رژیم صهیونیستی برای ترویج قمه‌زنی برنامه‌ریزی دارند، تصریح کرد: این رسانه‌ها سعی دارند مجالس اهل‌بیت(ع) را با آداب جعلی و خرافی به انحراف بکشانند.

وی با بیان اینکه برای رشد خود و جامعه باید نهایت استفاده را از معارف ماه محرم و صفر ببریم، افزود: آحاد مردم و تشکل‌های دینی برای ایجاد فضای اثرگذار در ماه محرم باید تلاش کنند.

مهدوی خاطرنشان کرد: امسال در گیلان نهضت تبلیغ و تمامی افراد و نهادهای تبلیغی تلاش دارند برنامه‌های پربارتری برگزار نمایند چرا که با درک پیام عاشورای حسینی ظرفیت پذیرش حکومت جهانی به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه گیلانی‌ها امسال در بحث عید غدیر پرشورتر از سال‌های گذشته ورود کردند، ابراز کرد: مردم گیلان عاشق اهل‌بیت(ع) هستند و در عید غدیر با آماری که از طریق تماس تلفنی به دست آوردیم مشخص شد پخت غذای خانگی در درصد بالایی از منازل این افراد انجام شده و همینطور در گوشه و کنار و حتی در روستاهای اهل سنت حضور پرشوری در این زمینه وجود داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان اذعان کرد: دشمن با جولان و حربه‌های رسانه‌ای، القای غلط و تبلیغاتی رسانه‌ای مثل اینکه مردم نسبت به دین و حجاب بی‌تقاوت هستند ،در حال انجام دادن است.

وی با اشاره به اینکه هر وقت پیام عاشورا بهتر درک شد زمینه ظهور زودتر اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: شورآفرینی و نظام بخشی در سوگواری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدوی با تاکید بر اینکه اگر موج شیوع کرونا رشد داشته باشد هیچ تعارضی با برگزاری مجالس عزاداری ماه محرم ندارد، افزود: تمامی مساجد، حسینه و تکایا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند مراسم را برگزار کنند و در این راستا باید از ماسک و ظروف یکبار مصرف برای توزیع غذا استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی از ارگان‌ها مانند شهرداری در بحث نصب پرچم و فضاسازی شهری و محیطی با ایفای نقش محتوایی و استفاده از احادیث اهل بیت(ع)، شخصیت‌های برجسته دینی ویژه محرم جدیت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه امسال فضای عمومی شهر متناسب با ایام عزاداری خواهد بود، تصریح کرد: در بحث عاشورا برای الگودهی و هویت بخشی به جوانان، به سیره اصحاب اباعبدالله الحسین (ع) باید بیشتر پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه پوستر زندگانی و سیره امام حسین (ع) و یاران ایشان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر شیوه تبلیغ سنتی مانند منابر مساجد، نباید از فضای مجازی غافل باشیم و می‌توان از سخنرانی‌های کوتاه کارشناسان دینی‌ و محتواهای دینی استفاده کرد.

مهدوی با اشاره به اینکه از دستگاه‌های فرهنگی دیگر مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حوزه هنری انتظار داریم برگزاری سوگواره‌هایی در حوزه محرم مانند مسابقات نقاشی، شعر، پوستر و ... را در دستور کار داشته باشند، گفت: ظهور و بروز ارادت مردم گیلان نسبت به اهل بیت(ع) و ولایت‌مداری آن‌ها در نهضت تبلیغ و فضای رسانه‌ای باید پررنگ جلوه داده شود.

وی با بیان اینکه به منظور هویت‌بخشی به نسل امروز بر روی شخصیتی مانند اسلم دیلمی که اهل دیلمان گیلان و از شهدای عاشورا می‌باشد باید کار شود، ابراز کرد: دستگاه‌های فرهنگی برای بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی همت بالا داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان تاکید کرد: برخی از مسافرین کمتر به موازین شرعی دقت می‌کنند که به مردم گیلان نسبت داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجمعات خوب ولایی مردم گیلان و شهر رشت در سطح ملی و شبکه‌های رسانه‌ای انعکاس داده شده است، اذعان کرد: تجمع مردم در میدان شهدای ذهاب رشت همزمان با روز عاشورا امسال پرشورتر برگزار می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه گیلان در بحث رسانه‌ای به واسطه فراگیری اثر «سلام فرمانده» در سطح کشور جلودار است، اظهار کرد: شعارهای «نسل به نسل در پناهت هستیم» و «ما خانوادگی به حسین دل سپردیم» از شعارهای محوری مراسم‌های ماه محرم سال جاری است.

وی تصریح کرد: چندسالی به واسطه شیوع ویروس کرونا اعزام مبلغ در سطح محلات و روستاها فراگیر نبود ولی امسال اعزام مبلغین به سراسر استان فراگیر است و موج اخیر کرونا مانع این کار نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان تاکید کرد: تکایا و ایستگا‌ه‌های صلواتی در سطح شهر برای برپایی باید از اداره‌کل تبلیغات اسلامی گیلان مجوز بگیرند.

وی افزود: صفحه اینستاگرامی هیئت نگار به نشانی @heyat_negar به منظور انعکاس عملکرد، اخبار مجالس عزاداری، اطلاع‌رسانی جلسات عزاداری، انتشار کلیپ‌ها، تولید محتوا و... مجموعه‌های دینی در سطح استان فعالیت می‌کند.

انتهای پیام
captcha