مفهوم وحدت اسلامی بار دیگر کالبد شکافی شود
کد خبر: 4072235
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷

مفهوم وحدت اسلامی بار دیگر کالبد شکافی شود

استاد دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق گفت: امروز نیاز است تا مفهوم وحدت اسلامی کالبد شکافی شود تا بتوانیم ابعاد و مؤلفه‌های وحدت اسلامی را باردیگر شناسایی کنیم و علت و اهمیت یکپارچه بودن را به طور صحیح درک کنیم.

اجلاسیه اولین دوره وحدت اسلامی

به گزارش ایکنا از کردستان، صباح برزنجی، استاد دانشگاه سلیمانیه کردستان عراق در اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی که امروز، 29 تیرماه در اردوگاه امام علی سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز نیاز است تا مفهوم وحدت اسلامی کالبد شکافی شود تا بتوانیم ابعاد و مؤلفه‌های وحدت اسلامی را باردیگر شناسایی کنیم و علت و اهمیت یکپارچه بودن را به طور صحیح درک کنیم.

وی وحدت اسلامی در همه حوزه‌ها را واجب شرعی و عقلانی دانست و افزود: وجود اختلاف بین مذاهب اسلامی همچون ویروسی است که ریشه یک درخت را می‌خورد لذا وجود فرقه‌های مذاهب اسلامی باید به یک فاکتور نیرومند و توانمند برای جهان اسلام تبدیل شود.

این استاد دانشگاه سلیمانیه با اشاره به اینکه از تفاوت های قومی، فکری، مذهبی و سیاسی می‌توان قدرت بزرگی خلق کرد، بیان کرد: اسلام دارای مذاهب فقهی زیادی است و تنها یک فرقه کلامی نیست به گونه‌ای که بیش از ۸۰ طریقت تصوف و عرفان در دین اسلام وجود دارد.

وجود تعصب زمینه‌ساز اختلاف، جنگ و درگیری خواهد بود

وی ادامه داد: وجود تعصب زمینه‌ساز اختلاف، جنگ و درگیری خواهد بود در حالیکه مذاهب اسلامی گنجینه بزرگی هستند که می‌توان از آن در راستای پرورش و تربیت و زندگی بهتر از آنها بهره جست.

برزنجی از وجود 100 بندر در کشورهای اسلامی خبر داد و گفت: ما کشورهای اسلامی با وجود این توانایی و در سایه اتحاد و یکپارچگی می‌توانیم بازارهای جهانی را در دست بگیریم و از این طریق رشد و تعالی بیشتر اسلام و مسلمین را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد وحدت نیازمند شناسایی ریشه‌های اختلاف و تفاوت‌هاست، افزود: وجود تفاوت در جهان طبیعی امری عادی است لذا همانگونه که پزشک برای هر بیماری درمان مشخصی را تجویز می‌کند برای هر اختلاف و تفاوتی هم راهکار خاص باید ارائه شود.

این استاد دانشگاه سلیمانیه به مفهوم‌سازی وحدت اسلامی تأکید کرد و گفت: تحقق وحدت اسلامی هم دانش، هم کردار و هم عمل را می‌طلبد.

بهره‌گیری از وجود اساتید و صاحب‌نظران در کنفرانس‌های وحدت اسلامی

وی بیان کرد: پیشنهاد من به برگزارکنندگان چنین کنگره‌هایی این است که درکنار دعوت از ماموستایان آیینی از همه اساتید و صاحب‌نظران بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم بهره گرفته شود تا بتوانیم اختلافات را به وحدت تبدیل کنیم.

برزنجی بیان کرد: ترویح فرهنگ وحدت نیاز به آموزش در حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز آموزشی بوده است تا بتوانیم به یک باور واحد در مورد مفهوم وحدت اسلام برسیم.

وی تقلید کورکورانه، تعصب، دور شدن و فاصله گرفتن از اصول اساسی دین اسلام را موانع وحدت اسلامی دانست و افزود: در سایه فهم صحیح از وحدت و احترام قائل شدن برای اعتقادات یکدیگر می‌توانیم شاهد وحدت اسلامی در جهان اسلام باشیم.

این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: امیدواریم این کنگره به اهداف متعالی خود که تحقق وعده الهی مبنی بر تشکیل امت واحده اسلامی برسد.

داعش؛ توطئه دشمن برای زشت جلوه دادن اسلام بود

سید مظفرمحمد رئوف، رئیس اتحادیه سادات پیر خضذی سلیمانیه در این اجلاسیه اظهار کرد: بسیار خرسندیم که امروز در جمهوری اسلامی و میهمان کنفرانس وحدت اسلامی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تمام مسلمان در زیر سایه آیه واعتصموا بحبل الله جمیعا هستیم، افزود: دشمنان اسلام امروز توطئه‌های زیادی علیه نظام مقدس اسلامی را ایجاد کرده‌اند.

سیدمظفر محمد رئوف با اشاره به اینکه دشمنان اسلام برای زشت جلوه دادن دین اسلام داعش را در کشورهای اسلامی راه‌اندازی کردند، افزود: در سایه اتحاد و انسجام مسلمانان این توطئه دشمنان امروز خنثی شده و مسلمانان از جنایات داعش در منطقه رهایی پیدا کردند.

گزارش از ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha