حجاب و عفاف موجب درک انسان از ارزش وجودی خویش است
کد خبر: 4070119
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

حجاب و عفاف موجب درک انسان از ارزش وجودی خویش است

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان با اشاره به روز عفاف و حجاب، بیان کرد: رعایت حجاب و عفاف، آثار مثبتی در جامعه به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین آن ایجاد فضایی سالم توام با امنیت، آرامش خاطر و اعتماد متقابل و به دور از دغدغه‌ها و آسیب‌های روحی و اجتماعی است.

معصومه پرسا مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان

معصومه پرسا، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان به‌مناسبت روز عفاف و حجاب، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به شخصیت وجودی و جایگاه زن از منظر دینی، بیان کرد: خداوند برای تکامل و نیل به سعادت در انسان‌ها، جایگاه ارزشمندی برای مرد و زن قائل شده است که البته درک و حفظ این جایگاه، نیازمند این است که ابتدا به شناخت آن برسیم و قدردان این موهبت باشیم.

وی ادامه داد: با مطالعه‌ای عمیق در ادیان، این نتیجه حاصل می‌شود که والاترین جایگاه و اهمیت شخصیت زنان در دین اسلام رقم خورده است. این دین مبین، غبار حقارت را از بانوان زدود و به آنان کرامت و منزلت بخشید و در مسیر رسیدن به فضایل، پاداش یکسانی برای زن و مرد قائل شد.

این کارشناس ارشد روانشناسی‌، حیا و حجاب را عاملی در راستای درک زنان از ارزش وجودی خود و راهی برای متعادل‌سازی شخصیتی بانوان دانست و اظهار کرد: در دین اسلام، عفاف و حجاب صرفا منحصر به زنان نیست و برای هر دو جنس زن و مرد توصیه شده است. قرآن کریم، رعایت عفت در بسیاری از ویژگی‌های رفتاری انسان چون نگاه، زبان گفتار، زبان بدن، پوشش و .. را مورد تاکید بسیار قرار داده است، به نحوی که حتی صحبت کردن نامحرمان با یکدیگر نیز باید عفیفانه و به‌دور از جلب توجه باشد.

پرسا به اهمیت حفظ عفت نگاه به‌ویژه در مردان اشاره و اذعان کرد: عدم کنترل نگاه، یکی از عوامل سقوط انسان در دام گناه است. رعایت حجاب و پرهیز از ظاهرنمایی و جلب توجه، آرامش، امنیت و آسایش را به فرد، خانواده و در نهایت جامعه هدیه خواهد داد. حاکم‌شدن آرامش به جامعه نیز موجب استحکام بنیاد حانواده و پیشگیری از آسیب‌های بسیار است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان، راهکارهای علاقه‌مندکردن بانوان به پوشش حجاب را مدنظر قرار داد و ابراز کرد: رعایت حجاب حاصل دو بخش تربیتی و آموزشی است که بخش تربیتی در حانواده تحقق می‌یابد و بخش آموزشی نیز گام‌هایی در راستای آگاهی بخشیدن جامعه به فلسفه حجاب است که از مدارس تا سنین بالاتر رقم می‌خورد.

پرسا بر لزوم تشریح محاسن حجاب و معایب بی‌حجابی برای آحاد جامعه، تاکید کرد و افزود: باید ابتدا خود درک درستی از فلسفه حجاب داشته باشیم تا به‌وسیله آن جامعه را به پذیرش آن دعوت نماییم. باید با بیان محاسن حجاب، برتری‌های بانوان محجبه بازگو شود تا جامعه بتواند از آنان الگو بگیرد.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه قدس گیلان، حجاب را علاوه بر امری اعتقادی، مبحثی چند بعدی و پیچیده دانست و ابراز کرد: علاقه‌مند کردن بانوان به حجاب نیازمند عملیاتی همه‌جانبه با ابزار رسانه و فعالیت‌هایی موثر چون تبلیغات، تولیدات فرهنگی و.. است.

این کارشناس ارشد روانشناسی‌ تصریح کرد: در نگاه روانشناسی، داشتن پوشش سالم علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامت روان بانوان، موجب تقویت جایگاه اجتماعی و بهبود روابط در نهاد خانواده نیز خواهد شد.

وی رسالت بانوان محجبه را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: از نگاه قرآن، زن شخصیتی برجسته و رسالتی سنگین و الهی دارد که می‌تواند با تمرین و ممارست، خود را به درجه اعلای کمال انسانی برساند، چرا که پروردگار متعال، زن را در جایگاه مربی بشر خلق کرده که همین، خود نقش بسیار ارزنده‌ای است.

وی افزود: رعایت حجاب که یکی از ارزش‌های والای زن است، آثار مثبتی در جامعه به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین اثر آن ایجاد فضایی سالم توام با امنیت و آرامش خاطر و اعتماد متقابل و به دور از دغدغه‌ها و آسیب‌های روحی است.

انتهای پیام
captcha