استان کردستان در شاخصه‌های توسعه پایین‌تر از میانگین کشوری است
کد خبر: 4069436
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
بیان مطالبات مردمی؛

استان کردستان در شاخصه‌های توسعه پایین‌تر از میانگین کشوری است

نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: بیان مشکلات به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب نیست اما آقای رئیس جمهور استان کردستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه پایین‌تر از میانگین کشوری است.

شورای اداری استان کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، علیرضا زندیان، نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان کردستان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: بیان مشکلات به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب نیست اما آقای رئیس جمهور استان کردستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در زمینه راه‌ها و زیرساخت‌ها ضعیف هستیم، افزود: در فهرست هفت بندی توسعه راه‌های استان کردستان برای محور که پنج مهندس هوا فضا و فیزیکدان کشور در آن جان خود را از دست داده‌اند، توجهی نشده است که با عنایت استاندار کردستان این بند هم به آن اضافه شده است.

زندیان با اعلام اینکه کردستان تشنه است، افزود: سالانه 11 میلی متر مکعب آب در کردستان جاری است اما فقط هشت درصد از اراضی کشاورزی استان آبی است از حق آبه سدها درصد کمی به استان اختصاص می‌یابد.

ایجاد بازارچه‌ها و معابر مرزی  زمینه‌ساز رفع مشکل کولبری 

بهزاد رحیمی، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در این جلسه اظهار کرد: استان کردستان در بخش اشتغال و معیشت دچار مشکل بوده و نیاز حمایت بیشتر در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه طلای کردستان – سقز یکی از معادنی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد، افزود: از دولت تقاضامندیم برای توسعه استان به این ظرفیت استان توجه شود.

نماینده مردم شهرستان سقز استفاده از ظرفیت مرز را یکی از فرصت‌های کردستان دانست و افزود: وضعیت کولبری یکی از دغدغه‌های مردم کردستان است که اگر بازارچه‌های مرزی سقز و دو معبر بانه ایجاد شود، می‌تواند در رفع معضل کولبری بسیار کارساز باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در شهرستان سقز کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش‌وپرورش داریم، افزود: با آغاز سال تحصیلی این کمبود شهرستان سقز را با مشکل مواجه خواهد کرد که انتظار داریم سهمیه این شهرستان ا رد استخدامی‌ها آموزش‌و پرورش افزایش دهید.

بازنگری در حوزه بومی‌گزینی مطالبه مردم کردستان

شیوا قاسمی‌پور، نماینده مردم شهرستان‌ مریوان در ادامه این جلسه گفت: نبود اشتغال، وضعیت معیشتی و گرانی‌ها امروز کمر تمام مردم را خم کرده که باید برای این مشکل فکر چاره‌ای کرد.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاربالایی بوده است، افزود: ساماندهی مرز باشماق، اختصاص بخشی از درآمد مرز برای توسعه کردستان، توسعه ریلی فرودگاهی و را‌های روستایی، توجه به توریسیم درمانی، توسعه گردشگری، بازنگری در حوزه بومی گزینی از جمله مطالبات مردم کردستان از ریاست جمهور بوده است.

کُردها در دو مقوله توازن و فرصت‌های برابر زندگی زیر چتر عدالت نبوده‌اند

سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: سنت در کشور ما باب شده که نماینده مردم یا باید سکوت کند و یا درصورت بیان مشکلات به حاشیه رانده می‌شود.

وی بیان کرد: همه رؤسای جمهور در قضیه کولبری قول‌های مساعد داده‌اند، اما ما امروز نیازمند حمایت و پشتیبانی در رفع این معضل هستیم.

فرشادان با اشاره به اینکه پرواز کردستان به تهران با مشکل مواجه شده است که این زیبنده دولت رئیسی نیست، افزود: اگر از نواحی نایسر و ننله و حواشی شهر بازدید شود خواهید دید که به دلیل عدم اشتغال پدیده دستفروشان در این نواحی بیداد می‌کند و شاهد مشکلات بی شمار مردم در این نواحی خواهید بود.

وی یادآور شد: کُردها در دو مقوله توازن و فرصت‌های برابر زندگی زیر چتر عدالت نبوده‌اند لذا انتظار داریم با حمایت بیشتر اعتماد مردم کردستان به نظام را پررنگ کنید.

انتهای پیام
captcha