الهام طایفه، سرپرست حوزه علمیه زینبیه رشت در گفتوگو با ایکنا از گیلان با اشاره به دهه کرامت که فرصت ازشمندی برای نشر فرهنگ اهل بیت علیهمالسلام است، بیان کرد: باید از این ایام نورانی به بهترین نحو در جهت معرفی و برجستهسازی الگوهای دینی، به ویژه امام رئوف، علیبنموسیالرضا (ع) و بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س) بهره برد. بیشک در زمانهای که شاهد گسترش رسانههای امروزی همچون ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی هستیم، نقش تبلیغات و سرمایهگذاری به منظور جهتدهی به جوانان در استفاده از الگوهای دینی انکارناپذیراست.
وی ادامه داد: آنچه امروز جامعه اسلامی خصوصاً دختران جوان ما بدان نیاز دارند، آشنایی و انس هرچه بیشتر با الگوهای برجستهی دینی است. شاید بتوان گفت یکی از عوامل فاصلهگرفتن نسل جوان از این الگوها، دستنیافتنی نشان دادن حضرات معصوم(ع) است؛ لذا یکی از راهکارهای تأثیرگذار در این راستا میتواند معاصرسازی این ذوات مقدسه همچون حضرت معصومه(س) برای نسل امروز باشد. این مهم بر دوش متخصصین علوم دینی است که به تأسی از قرآن کریم الگوهای برجسته دینی را به سادگی و در اوج زیبایی و در دسترسبودن، به جامعه بشناسانند.
این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه دین اسلام زنان را در هر سه جایگاه دختری، همسری و مادری بسیار تکریم میکند، اظهار کرد: دختران از نظر اسلام عزیزند؛ تا جائیکه پیامبرش بوسه بر دستان دخترش میزند و دختر را مایه برکت و رحمت میداند. در حالیکه تا پیش از آن، داشتن دختر مایه ننگ مردم آن سرزمین محسوب میشد و به فرموده قرآن، پدران با شنیدن خبر دختردارشدن، چهرهشان سیاه و خشمگین میشد و برای پنهان شدن از قوم خود متواری میشدند (وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ. يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ، نحل/ 58 و59).
طایفه خاطرنشان کرد: زنان بهعنوان همسر نیز در اسلام دارای شان والایی هستند و هیچ مکتب و فرهنگی را نمیتوان یافت که به اندازه اسلام نسبت به رعایت حقوق همسر سفارش کردهباشد. از طرف دیگر، درحالیکه امروزه شاهد آن هستیم که جوامع غیراسلامی جایگاه مادری را بسیار تنزل دادهاند؛ اسلام عزیز زنان را در جایگاه والای مادری بسیار تکریم میکند، تا جائیکه هیچ محبتی را جبرانکننده محبت مادر نمیداند و شکر نسبت به والدین به ویژه مادران را که سختیهای بارداری فرزند را در دوران حمل تحمل نمودهاند، در کنار شکر الهی تأکید میفرماید. (وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَی وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِير، لقمان/14)
استادیار بسیج ناحیه لاهیجان با تاکید بر اهمیّت نقش مادران در تربیت دختران محجّبه و عفیف، اذعان کرد: از آنجا که پایه اساسی رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان مبتنی بر الگوبرداری عینی و تقلیدی و به طریق سمعی و بصری است و از طرفی مادران بیشترین مؤانست را با فرزندان از پیش از تولد و در طول مسیر رشد او دارند، بیتردید نقش بیبدیلی در تربیت فرزند ایفا میکنند. این نقشآفرینی از زمان انعقاد نطفه و چه بسا قبل از آن آغاز میشود. در واقع میتوان گفت اخلاق، رفتار، کردار و حتی افکار مادران به عنوان الگوی عملی بسیار تأثیرگذار در فرایند شکلگیری و رشد شخصیتی فرزندان بهویژه دختران نقشآفرین است.
سرپرست مدرسه علمیه زینبیه رشت تصریح کرد: بهطور کلی ذهن کودک تا مدتها هدفگیری درستی از جهان پیرامون ندارد و همچون دوربین عکاسی هرچه را از دریچه چشم و گوش میبیند و میشنود، ثبت میکند و بر قلبش نقش میبندد. در این میان قطعاً رفتار مادر تأثیر فراوانی بر کودک دارد؛ چرا که تمام توجه کودک به اعمال و حرکات والدین، به ویژه مادر است و از او تقلید میکند و این مسئله بیشک در خصوص موضوع بحث حاضر که حجاب و عفت است نیز صدق میکند.
وی افزود: امام علی(ع) نیز به زیبایی این مسئله را خاطر نشان میفرمایند و قلب کودک نورس را به زمین خالی و آماده تشبیه میفرمایندکه هرچه در آن کاشته شود، قبول میکند(إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه/ نامه 31 نهجالبلاغه). لذا مادری که اهل حجاب و عفت باشد، دخترش نیز در خردسالی سعی در تقلید از او دارد و در نوجوانی و بزرگسالی که نوبت به انتخاب میرسد، قلبش پذیرای حجاب و عفت شده و به همانندسازی با مادر خواهدپرداخت و این نشاندهنده اهمیت نقش مادران در اثرگذاری بر دختران و جهتدهی آنان به سوی حجاب و عفاف است.
انتهای پیام