همایش ملی «تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی» برگزار می‌شود
کد خبر: 4060552
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب

همایش ملی «تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی» برگزار می‌شود

همایش ملی «تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی؛ از واقعیت‌ها تا بایدهای گام دوم» در دو محور داخلی (ملی و استانی) و خارجی، آبان‌ماه سال جاری در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

پرچم جمهوری اسلامی ایران

محمدعلی بصیری، دبیر علمی همایش ملی «تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی؛ از واقعیت‌ها تا بایدهای گام دوم» در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که در دو عرصه داخلی و خارجی و نیز در رسانه‌ها و فضای مجازی با آن مواجهیم، میزان کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و هدف همایش نیز تبیین و تحلیل این مسئله در دو محور داخلی و خارجی و زیرشاخه‌های آنهاست.

وی افزود: مقالات و آثار ارسالی به همایش می‌تواند میزان کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را مشخص و راه‌حلی برای رفع ضعف‌ها و چالش‌های آن مطرح کند و علاوه بر این، ابزاری کمک‌دهنده در خدمت نهادهای سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و دولتمردان باشد.

دبیر علمی همایش «تبیین و تحلیل کارآمدی جمهوری اسلامی» در خصوص محورهای همایش، گفت: در سطح استانی و ملی، این موضوع مدنظر است که در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، چه دستاوردها و کارآمدهایی شکل گرفته و چه چالش‌هایی وجود دارد. در سطح خارجی نیز این مسئله بررسی می‌شود که سیاست خارجی کشور در ابعاد دیپلماتیک، بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای و حتی دفاعی و امنیتی، چه دستاوردهایی به همراه داشته و با چه نقص‌ها و چالش‌هایی مواجه است.

وی با بیان اینکه راهبرد همایش، نگاه به 40 ساله دوم انقلاب و ارائه راهکار و پیشنهاد است، تصریح کرد: مقالات ارسالی با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب باید مشخص کند که در این 40 سال اخیر، چه واقعیت‌هایی رخ داده و در 40 ساله دوم، چه مسیری باید طی شود. ضعف‌ها و چالش‌ها نیز براساس شاخص‌های موجود در بیانیه گام دوم انقلاب باید مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

بصیری ادامه داد: برگزاری همایش ملی با محوریت موضوع کارآمدی‌، سابقه زیادی در سال‌های اخیر نداشته است و لذا، موضوع این همایش، جدید و بدیع محسوب می‌شود و پرداختن به آن، به دو تا سه سال اخیر برمی‌گردد. به هر حال، اگر خروجی این همایش‌ها با هم ترکیب شده و مجموعه آنها در یک پایگاه اطلاعاتی قرار گیرد، برای سیاست‌گذاری‌های آینده، نهادهای مرتبط، محققان، دولتمردان و حتی نهاد قانون‌گذاری که باید متناسب با اوضاع حاکم بر جامعه قانون وضع کند، بسیار کمک‌دهنده خواهد بود. در واقع، ادبیات، نظریه‌ها و ایده‌های کارآمد و پاسخ‌های علمی، کارشناسی و تخصصی به سؤالات و شبهه‌هایی که در سطح جامعه مطرح است، خروجی این همایش‌ها خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: به‌طور معمول، ایده‌های راه‌گشا از خلال کارهای پژوهشی، دانشگاهی و نخبگانی به‌دست می‌آید، لذا همایش‌ها و کنفرانس‌ها، میدانی برای طرح ایده‌ها به‌صورت ابتدایی یا حتی منسجم و ابزاری کمک‌دهنده در مسیر دستیابی به راه‌حل‌ها محسوب می‌شود، ولی از طرف دیگر، نمی‌توان تمام مسئولیت مربوط به حل مشکلات کلان جامعه، از ایده‌پردازی گرفته تا ارائه راه‌حل و پیشنهاد را متوجه آنها دانست.

وی یادآور شد: روش‌شناسی فهم بیانیه گام دوم انقلاب، شیوه‌ها و راهکارهای ترویج و تحقق بیانیه گام دوم، کارآمدی و بایسته‌های نظام انقلابی، کارآمدی و چالش‌های ساختاری و ضعف‌های مدیریتی در کشور، کارآمدی، عدالت و مبارزه با فساد؛ تجمیع و تلخیص پیشینه مطالعات کارآمدی در استان اصفهان، کارآمدی و چالش‌های نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در استان اصفهان به همراه راهکارها، کارآمدی نهادهای اجرایی با رویکرد موضوعات و چالش‌های استان اصفهان و نسبت‌سنجی عملکرد نهادهای فرهنگی در استان اصفهان با مفهوم کارآمدی، به ترتیب اهم محورهای مقالات در دو سطح ملی و استانی و نسبت‌سنجی کارآمدی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های بزرگ جهان، کارآمدی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان، کارآمدی دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان و کارآمدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت و حمایت از مستضعفین، اهم محورها در سطح خارجی را شامل می‌شود.

انتهای پیام
captcha