ارتقاء جایگاه گیلان در حوزه جمعیت، یک ضرورت است
کد خبر: 4058907
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
استاندار گیلان:

ارتقاء جایگاه گیلان در حوزه جمعیت، یک ضرورت است

استاندار و رئیس قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان، ارتقاء جایگاه استان در حوزه جمعیت را یک ضرورت خواند و با تأکید بر تولید محتوای رسانه‌ای در اهمیت جوان‌سازی جمعیت و فرزندآوری، خواستار نقش‌آفرینی موثر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسه‌های علمی و انجام پژوهش‌های مرتبط با جمعیت شد.

اسدالله عباسی استاندار گیلانبه گزارش ایکنا از گیلان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان، اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز یکم خرداد‌ماه، در نخستین جلسه قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری و حفظ وحدت رویه برای پیشرفت امور تأکید و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از پیری جمعیت به عنوان یک تهدید جدی نام می‌برند و ضرورت فرزندآوری برای جلوگیری از این پدیده، نشان‌دهنده افق دید بلند معظم‌له نسبت به آینده کشور است.

وی با تأکید بر بررسی دقیق آمارها و آسیب‌شناسی جدی نسبت به موضوعات مرتبط با جمعیت در استان گفت: رتبه گیلان در بسیاری از امور از جمله رشد اقتصادی، پیشرفت زیرساخت‌ها، مسائل جمعیت و استفاده از نخبگان باید ارتقاء چشمگیری بیابد، چرا که ظرفیت‌های بالایی در این بخش‌ها داریم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسه‌های علمی استان در جهت فراخوان مقالات و پژوهش‌های مرتبط با جمعیت و آسیب‌شناسی مشکلات تأکید کرد و افزود: مجلات پژوهشی برای مقالات مرتبط با خانواده و جمعیت اولویت قائل شوند و استانداری در بخش‌های پژوهشی بودجه سال جاری نیز به صورت ویژه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه با پراکندگی در گفتمان و بدون پژوهش، نتایج مطلوبی حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی، مشاوره و هدایت ازدواج، علاوه بر انتقال و معرفی الگوهای موفق، متولیان حمایت از کانون‌های خانواده شناسایی شوند.

استاندار گیلان به نقش‌ مؤثر رسانه‌ها و صدا و سیما در تبیین اهمیت فرزندآوری با تولید فیلم، سریال و محتواهای مرتبط اشاره و اضافه کرد: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی این موضوع مهم در بخش مکتوب و مجازی می‌توانند نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.

وی بر لزوم معرفی و تجلیل از خانواده‌های موفق در جشنواره‌های مختلف نیز تأکید و اضافه کرد: آسیب‌های بسیاری، خانواده‌های تک فرزندی را تهدید می‌کند.

عباسی بر فعال‌شدن قرارگاه‌های فرهنگی در سطح شهرستان‌ها توسط ائمه‌ جمعه و تشکیل قرارگاه‌های شهرستانی خانواده و جمعیت به ریاست فرمانداران هم تأکید کرد و گفت: نقش ائمه‌ جمعه در منابر، سخنرانی‌ها و خطبه‌ها برای امیدآفرینی و تشویق مردم به فرزندآوری، بسیار حائز اهمیت است.

وی متولیان امر آموزش و پرورش استان را به تهیه بسته‌های فرهنگی برای خانواده‌ها و تبیین خلأهای نبود برادر و خواهر در خانواده‌های تک فرزند توسط معلمان مکلف کرد و افزود: تک فرزندی به انزوای اجتماعی، درون‌گرایی و کاهش نشاط خانواده‌ها می‌انجامد.

نماینده عالی دولت در گیلان آسیب‌های تنظیم خانواده در دهه های ۶۰ و ۷۰ براساس الگوهای غربی و ترویج تک فرزندی را یادآور شد و گفت: در بیانات رهبر معظم انقلاب کلیدواژه‌های اثربخش بسیاری در موضوعات مرتبط با جمعیت و فرزندآوری، بیان شده که می‌تواند محور عناوین پژوهشی قرار گیرد.

وی وضعیت کنونی جمعیت را میراث تصمیمات اشتباه گذشتگان دانست و با بیان اینکه اگر متولیان این حوزه در شرایط کنونی نیز کم‌کاری کنند، خیانت برای آیندگان محسوب می‌شود، افزود: باید با تلاش مؤثر و ارائه بسته‌های تشویقی، جایگاه گیلان را در حوزه جمعیت ارتقاء بخشیم.

استاندار گیلان بر لزوم اجرای جدی تکالیف دستگاه‌ها و تقویت نقش نظارتی قرارگاه‌های استانی و شهرستانی نیز تأکید و تصریح کرد: در اعطای پست مدیریتی، ارتقاء شغلی و حمایت از مادران، تعداد فرزندان به عنوان یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اولویت قراردادن خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر توسط اداره کل راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: دانشگاه علوم پزشکی نقش بهورزان به عنوان دیده‌بانان بهداشت در روستاها را پررنگ‌تر کند.

عباسی بانک‌ها را نیز به تسهیل روند پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن به زوج‌های جوان و پرهیز از سخت‌گیری موظف و ابراز امیدواری کرد که با تلاش مضاعف شاهد اجرای آموزه‌های دینی و قرآنی، آرمان امام راحل(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب باشیم.

در این جلسه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری، تبیین و تشریح و گزارش وقایع چهارگانه توسط مدیرکل ثبت احوال، اقدامات مرتبط با قرارگاه جمعیت توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی و گزارش برنامه‌های در دست اقدام دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با تحکیم خانواده و جمعیت توسط مدیرکل تبلیغات اسلامی و معاون فرهنگی سپاه قدس ارائه شد.

انتهای پیام
captcha