فرهنگ و معارف دفاع مقدس از آثار فرهنگی ناملموس ایران است
کد خبر: 4058260
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

فرهنگ و معارف دفاع مقدس از آثار فرهنگی ناملموس ایران است

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، ایران را دارای 36 هزار اثر تاریخی ملموس دانست که 26 اثر ثبت جهانی شده و اضافه کرد: در کنار آثار ملموس، آثار فرهنگی ناملموس داریم که شامل اعتقادات و ارزش ها و باورها می شود لذا فرهنگ و معارف دفاع مقدس از آثار فرهنگی ناملموس ماست.

حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشز ارزش های دفاع مقدس گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ حسن حبیبی امروز، 29 اردیبهشت در نشست تخصصی «میراث فرهنگی و دفاع مقدس» که در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، موزه ها را نشانگر هویت و شناسنامه هر قوم و ملتی دانست و اظهار کرد: مهمترین عامل بقای فرهنگی هر ملت هویت آن ملت و کشور است.

وی افزود: اهمیت آثار تاریخی و موزه ها بر کسی پوشیده نیست، زیرا محل هویت بخشی به ملت هاست و به عنوان پل آیندگان را از لحاظ شاخصه های فرهنگی همچون آداب و رسوم و باورها و اعتقادات با گذشتگان پیوند می دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورها با استفاده از گردشگری توسعه اقتصادی پیدا کردند، گفت: ایران نیز می تواند از داشته های فرهنگی و تاریخی و طبیعی خود در راستای اقتصاد گردشگری استفاده کند، زیرا جزو 15 کشور دنیا در تنوع آب و هوا و اکوسیستم هستیم و رتبه نوزدهم در ثبت جهانی جاذبه های گردشگری را داریم.

حبیبی، ایران را دارای 36 هزار اثر تاریخی ملموس دانست که 26 اثر ثبت جهانی شده و اضافه کرد: در کنار آثار ملموس، آثار فرهنگی ناملموس داریم که شامل اعتقادات و ارزش ها و باورها می شود لذا فرهنگ و معارف دفاع مقدس از آثار فرهنگی ناملموس ماست.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را پایان غربت 1400 ساله اسلام و شیعه دانست و تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی عزت پیدا کردیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بیش از 30 کشور جهان در مقابل ایران حضور داشتند، اما به پیروزی رسیدیم، گفت: ایران در طول 43 سال گذشته ابهت دو ابرقدرت غرب و شرق را شکسته و پایگاه استراتژیک آمریکا در منطقه را هدف قرار داده و در علم و فناوری حرفی برای گفتن دارد و جزو پنج کشور برتر دنیا در ساخت پهپادهای فوق پیشرفته است لذا به برکت قیام و مجاهدت ملت ایران بیداری اسلامی شکل گرفته و تکثیر شده و مرزها درنوردیده است.

وی همه دستاوردهای انقلاب را در سایه دفاع مقدس دانست و متذکر شد: اوج عزت و اقتدار ملت ایران در دوران سخت دفاع مقدس بود و نمونه بارز این عزتمندی را در حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر شاهد بودیم.

حبیبی فتح خرمشهر را يک معجزه بزرگ و امداد آشكار الهی برای ملت ايران عنوان کرد و ادامه داد: ایران در هشت سال دفاع مقدس با هدایت های حکیمانه امام راحل(ره) و با جانفشانی و ایثارگری‌های دلاورمردانش یک وجب از خاک کشور را از دست نداد و خرمشهر را به نقطه یاس دشمن تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه نباید درس های حماسه سوم خرداد را فراموش کنیم، ادامه داد: هر کجا با شجاعت و استقامت وارد شدیم، دستاورد داشتیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان، یکی از درس های دفاع مقدس را دست کم نگرفتن دشمن دانست و تاکید کرد: نباید از توطئه های دشمن غفلت کنیم، زیرا امروز با ایجاد شبهه جوانان را از انقلاب و دفاع مقدس دور می کند و اینگونه جلوه می دهد که دشمنی آمریکا با ایران از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده، اما با نگاه کردن به تاریخ عمق دشمنی آمریکا با ملت ایران را درمیابیم.

وی دشمنی آمریکا را با ماهیت دینی و اسلامی انقلاب دانست و گفت: دشمنان از الگو شدن انقلاب اسلامی برای ملت ها هراس داشتند و لذا امروز شاهد مقاومت در کشورهای منطقه هستیم.

حبیبی با اشاره به ظرفیت بالقوه اقتصادی ایران، همه مشکلات را قابل حل دانست و عنوان کرد: ایران یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد منابع جهان را دارد و در ترانزیت و حمل و نقل از موقعیت های ارزشمندی همچون 15 همسایه، 21 جاده بین المللی، پنج خط ریلی و 11 بندر تجاری کوچک و بزرگ برخوردار است و 40 درصد نفت روزانه دنیا از تنگه هرمز می گذرد لذا باید با نگاه جهادی و شعار «ما می توانیم» و اعتقاد به وعده های الهی و پیروی از فرامین رهبری و الگوگیری از حاج قاسم ها و تهران مقدم ها و شهریاری ها و فخری زاده ها بن بست شکنی کنیم.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نیز، با بیان اینکه استان گیلان بیش از 1200 اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد، گفت: 27 هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان برای نخستین بار تور گردشگری میرزا کوچک جنگلی را راه اندازی کرده است، متذکر شد: این تور گردشگری مانند اردوی راهیان نور می تواند پذیرای گردشگران از جای جای کشور باشد.

جهانی، از تدوین نقشه راه و خانه و مقبره میرزا و اماکن تاریخی نهضت جنگل خبر داد و تصریح کرد: این تور از خانه میرزا آغاز می شود و مسیرهای مربوطه را طی می کند لذا 33 رویداد فرهنگی و تاریخی که میرزا در آن نقش داشته را شناسایی و وارد این نقشه کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، همچنین از راه اندازی تور اماکن تاریخی و مذهبی دوران انقلاب و محل اعزام رزمندگان به جبهه ها خبر داد و خاطرنشان کرد: استان گیلان 16 اثر معنوی ناملموس را به ثبت رسانده و از پایه گذاران میراث ناملموس است که بخشی از آن به دفاع مقدس باز می گردد لذا در تلاش برای شناسایی اماکن تاریخی مرتبط با دوران دفاع مقدس برای تدوین نقشه راه گردشگری هستیم.

وی گیلان را یکی از مقاصد گردشگری کشور با هفت میلیون گردشگر نوروزی دانست و تاکید کرد: در راستای پاسداشت میراث معنوی و ناملموس استان 34 جشنواره را با هدف احیای سنت های گذشته گیلان طراحی و اجرا کردیم.

محمود رنجبر، سرپرست پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در ادامه، در پاسخ به چرایی مقدس بودن دفاع هشت ساله ملت ایران، یادآور شد: دفاع مقدس به لحاظ طولانی ترین جنگ قرن به شمار می رود و 36 کشور مستقیم و غیر مستقیم از صدام حمایت می کردند، زیرا می خواستند که انقلاب اسلامی را از بین ببرند.

وی با اشاره به تاریخ 200 ساله گذشته ایران و از دست رفتن بخشی از خاک کشور در جنگ ها، اضافه کرد: علیرغم همه دشمنی های نظام سلطه با جمهوری سلامی حتی یک وجب از خاک پاک کشور را به دشمن ندادیم.

سرپرست پژوهشکده گیلان شناسی، دفاع مقدس را یک میراث معنوی دانست که باید به نسل های آینده منتقل شود و گفت: در این راستا دانشنامه دفاع مقدس گیلان را تدوین کردیم تا دفاع مقدس ما زبان جهانی داشته باشد؛ کتاب هایی که تاکنون نوشته شده بیشتر خاطره و تاریخ شفاهی بوده و دانشنامه نیستند و اکنون زمینه فراهم شده تا با همکاری دستگاه ها، این میراث ناملموس را به خانه های مخاطبان خود ببریم.

انتهای پیام
captcha