فعالیت داوطلبانه؛ مؤلفه‌ای مهم در انسجام اجتماعی
کد خبر: 4056889
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

فعالیت داوطلبانه؛ مؤلفه‌ای مهم در انسجام اجتماعی

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان اظهار کرد: کار داوطلبانه ضمن ترویج خوبی‌ها و اقدامات مبتنی بر اخلاق فردی و اجتماعی و با هدف بهبود کیفیت زندگی انسان، موجب پیشرفت در توانمندی‌های شخص و رشد در روابط اجتماعی شده و از مؤلفه‌های مهم در انسجام اجتماعی است.

امید عظیمیان معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان

امید عظیمیان، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان به‌مناسبت هفته هلال احمر در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به اهمیت خدمت به مردم از منظر دین اشاره کرد و گفت: خدمت به خلق خدا، در نگرش دینی ارزش و ثواب فراوانی دارد. قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست مى‌دارد». پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت دست یافت.

وی به شرایط خدمت به مردم اشاره کرد و گفت: این فعل اگر با دو شرط خلوص و صداقت همراه باشد از جمله عبادات تلقی شده و ثوابی معادل عبادات مستحبی و بلکه بالاتر دارد. مفهوم خدمت‌رسانى را در متون دینى مى‌توان در لابه‌لاى مفاهیمى چون تلاش در برآوردن نیازهاى مؤمنان، ادخال سرور در قلوب آنان، احسان، اهتمام به امور مسلمانان، اعانت مسلمین، یارى رساندن به گرفتاران، گشودن گرفتارى مؤمنان و مانند آن جست‌وجو کرد.

عظیمیان ادامه داد: این مفهوم گسترده شامل سود‌رسانى افراد نسبت به یکدیگر و یا همنوعان می‌شود و به‌صورت وام دادن، اطعام و سیر کردن، پوشاندن، رفع گرفتارى از یکدیگر و نیز همکارى زن و شوهر در محیط خانه و خدمات عام‌المنفعه از قبیل مدرسه‌سازى، تأسیس دانشگاه، ساختن خوابگاه‌هاى دانشجویى، وقف کردن اموال براى محرومان و اقشار آسیب‌پذیر و... بروز می‌کند، چنان که خدمتگزارى به مردم در نظام دینى به صورت نهادینه‌شده نیز نوعى دیگر از مصادیق خدمت‌رسانى است.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان بیان کرد: در دین اسلام برای عباداتی مثل طواف خانه خدا ثواب‌های فراوانی در نظر گرفته شده، مثل اینکه یک طواف خانه خدا معادل شش هزار حسنه، آمرزش شش هزار گناه، اعطای شش هزار درجه و برآورده شدن شش هزار حاجت است. این در حالی است که امام صادق(ع) پس از بیان این ثواب‌ها می‌فرمایند «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمؤمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، 10 برابر این طواف فضیلت دارد.»

عظیمیان در پاسخ به این سؤال که هلال احمر در جامعه چه جایگاهی دارد، ابراز کرد: وظیفه همه آحاد جامعه این است که برای یکدیگر تلاش کنیم، اما گروهی نیز در این مسیر مشخص شدند که وظیفه آن‌ها این است که به مشکلات مردم همچون امدادرسانی در حوادث، بلایا، آسیب‌های اجتماعی و... رسیدگی کنند. جمعیت هلال احمر برای خدمت‌رسانی هیچ‌گاه منتظر حادثه نبوده است، بلکه همواره در صدد آموزش و آگاه‌کردن مردم و در واقع پیشگیری بوده است.

وی افزود: جمعیت هلال احمر یکی از نهادهای بسیار مهمی است که در جهت خدمات انسان‌دوستانه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و کار ارزشمندی را بر عهده دارد. پیشگیری از آسیب‌ها، حرکت بزرگی است، گاهی در زندگی آسیب‌هایی چون سیل و زلزله ایجاد می‌شود و گاهی نیز در جامعه آسیب‌های دیگر اجتماعی وجود دارد که باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد.‌ در مجموع محور‌های اصلی فعالیت جمعیت‌های ملی هلال احمر عبارتند از حمایت از آسیب‌دیدگان نظامی و غیرنظامی، آمادگی در برابر سوانح، پاسخ‌گویی به سوانح، کمک به بهبود بهداشت و سلامت جامعه، گسترش اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان به گستره فعالیت‌های این نهاد اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ بزرگ‌ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهانی را تشکیل می‌دهد. امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه در هر کشور وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر در آن کشور است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به واسطه یکصد سال کار پرتلاش و مجدانه بشردوستانه برای مردم نه تنها در داخل کشور بلکه در تمام منطقه و در کل جهان یکی از قدرتمند‌ترین جمعیت‌های ملی دنیا است.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب خدمات‌رسانی این جمعیت گسترش یافت. مانند حوزه امداد و نجات که گسترش زیادی پیدا کرده است. برای نمونه در قبل از انقلاب امداد هوایی نداشتیم اما اینک هلال احمر به چندین فروند هلیکوپتر مجهز شده است. پایگاه‌های امداد و نجات هم تقویت شده و کارهای داوطلبان و جوانان در شعبه‌ها و استان‌ها در روستاها و شهرها افزایش یافته و این به برکت انقلاب اسلامی بوده است که جمعیت خدمتگزاری را به نحوه مطلوب انجام دهد.

عظیمیان کار داوطلبانه را فعالیتی بشردوستانه و بدون سود مالی شخصی دانست که ریشه در ارزش‌هایی چون عدالت و برابری دارد و تصریح کرد: کار داوطلبانه ضمن ترویج خوبی‌ها و اقدامات مبتنی بر اخلاق فردی و اجتماعی و با هدف بهبود کیفیت زندگی انسان، موجب پیشرفت در توانمندی‌های شخص و رشد در روابط اجتماعی شده و از مولفه‌های مهم در انسجام اجتماعی كه به عنوان سرمايه ارزشمند اجتماعی از آن نام برده می‌شود. نيروهای داوطلب دغدغه و مشكلات زندگی ديگران و جامعه را مشكل و دغدغه خود می‌دانند و همه تلاش خود را به كار می‌گيرند تا بتوانند كمكی به برقراری عدالت اجتماعی نمایند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان گیلان ادامه داد: در کشور ایران نیز کار داوطلبانه در جمعیت با هدف حمایت از نیازمندان، با سازماندهی و بهره‌مندی از توان اقشار جامعه از جمله اعضای داوطلب افتخاری جمعیت فعالیت می‌کند. داوطلب فردی است كه خدمات خود را داوطلبانه، ساماندهي شده، به‌صورت مستمر و يا مقطعي در قالب گروه‌های چهارگانه مهارت، مشاركت، هدايت و حمايت ارائه می‌کند. داوطلبان جمعيت هلال احمر می‌توانند انواع خدمات فنی، ‌تخصصی، ‌فكری، ‌مشورتی، برنامه ريزی و كمك‌های نقدی و غير نقدی را برای ارائه به نيازمندان و آسيب ديدگان ‌دراختيار جمعيت قرار دهند.

وی در پایان به نقش نیروی جوان اشاره کرد و عنوان کرد: جوانان هلال احمر نیز به‌عنوان یکی از ارکان مهم جمعیت هلال احمر وظیفه‌ی الهی و وجدانی را دنبال می‌کنند. آنان هرچه می‌توانند تلاش می‌کنند تا در جهت تامین و انجام فعالیت‌های بشردوستانه کارهای مثمرثمری انجام دهند و در زمینه‌های بشردوستانه و کمک‌های خیرخواهانه به انسان‌ها و جامعه خدمت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha