سیاست‌های حمایتی دولت برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته است
کد خبر: 4056328
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
معاون اقتصادی استاندار زنجان:

سیاست‌های حمایتی دولت برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته است

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به سیاست‌های حمایتی که دولت برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته است، گفت: به سه دهک اول جامعه ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود که این پرداخت‌ها در دو مرحله بوده و هم اکنون قابل برداشت نیست.

سیاست‌های حمایتی دولت

خلیل قاسملو ظهر امروز (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری با ارائه توصیحی در زمینه عادلانه‌سازی یارانه‌ها و ضرورت انجام این کار، اظهار کرد: اولین هدف از این موضوع بحث معیشت مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه برای برخورداری از امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ به بعد ۷۵ میلیارد دلار به عنوان ارز ترجیحی یا دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی مردم پرداخت شده است، اضافه کرد: اگر این رقم به ارز نیمایی تبدیل شود به مراتب عدد بزرگتری خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه سیر مصارف کالاها در سبد خانوار از سال ۹۷ به بعد در حال کاهش است، ادامه داد: اگر تورم در کشور ۴۰ درصد باشد تورم مواد غذایی که عمدتا از ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر پذیری دارند حدود ۵۰ درصد است و این رقم حتی درماه‌های شهریور و مرداد سال گذشته به ۶۰ درصد نیز رسیده است که این امر بیانگر این است هدف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اقشار آسیب‌پذیر متاسفانه تامین نشده است.

وی با بیان اینکه در اجرای تبصره ۱۴ دارو و نان استثنا شده است، ادامه داد: در دهک اول حدود ۱۳ درصد و در دهک دهم حدود ۳.۸ دهم درصد سبد خانوار را نان و غلات تشکیل می‌دهد که این امر نشان می‌دهد هدف دولت و مجلس مبنی بر اینکه یارانه نان و دار و حذف نشود هدف درستی است زیرا گروه‌های آسیب‌پذیر درصد بیشتری از نان و غلات را مصرف می‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در اقلامی مانند روغن و پروتئین‌ها مصرف گروه‌های ثروتمند بیشتر است، تصریح کرد: وقتی تورم مواد غذایی بالا باشد سهم بیشتری از درآمد گروه‌های آسیب‌پذیر که با این تورم فقیرتر می‌شوند به مواد غذایی اختصاص می‌یابد که این رقم در زنجان حدود ۳۲ درصد ‌و در کشور حدود ۲۷ درصد است.

قاسملو با بیان اینکه موقعی که تورم بالاست دهک‌های پایین و استان‌های با درآمد سرانه پایین آسیب‌پذیرتر هستند، متذکر شد: در حال حاضر زنجان در تورم رتبه ۴ کشور را دارد که دلیل این امر نیز بالا بودن تورم سبد مواد غذای استان است.

وی با بیان اینکه با نگاهی به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ درمی‌یابیم که بنگاه‌های فعال در حوزه مواد غذایی و کشاورزی جزو ضعیف‌ترین بنگاه‌های اقتصادی هستند، ادامه داد: دخل و خرج‌ها اغلب در این بنگاه‌های اقتصادی باهم همخوانی ندارد.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به سیاست‌های حمایتی که دولت برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته است، تصریح کرد: به سه دهک اول جامعه ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود که این پرداخت‌ها در دو مرحله بوده و هم اکنون قابل برداشت نیست.

وی با اشاره به اینکه اوایل زمستان سال گذشته وزارت جهادکشاورزی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد نیاز اعلام کرد، تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی سه میلیارد دلار برای این کار در نظر گرفته است که برای سرمایه در گردش ۵۶ شرکت عمده تامین کننده و توزیع کننده واحدهای خرد در اختیار آنها قرار گیرد.

قاسملو با اشاره به اینکه در سه ماه آخر سال حدود ۲ میلیون ۹۰۰ هزار تراکنش بانکی در نانوایی‌ها اتفاق افتاده است، افزود: از این تعداد حدود یک و نیم میلیون تراکنش بین هزار تا پنج هزار تومان، یک میلیون تراکنش بین پنج تا ۱۵ هزار تومان، ۲ هزار و ۴۹۱ تراکنش بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال و ۴۳۹ تراکنش نیز بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریال با توزیع نرمال اتفاق افتاده است و فروش نانوایی‌ها نیز براساس سیستم فعلی حدود ۵۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۶۰۰ نانوایی در سطح استان داریم که قرار است در سیستم جدید به سیستم اندروید هوشمند که برای این کار طراحی شده متصل شوند، ادامه داد: این‌نانوایی‌ها قرار است طی هفته‌های آینده در سیستم‌ جدید به سیستم اندروید متصل شده و آموزش‌های لازم به انها ارائه شود که در همین راستا ۱۴ نانوایی قرار است امروز به این سیستم مجهز شوند و ۱۵ نفر نیز در این زمینه آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه قاچاق آرد تضییع حقوق مردم است و سیستمی که در زمینه نان طراحی شده یک سیستم هوشمند با توجه به الگوی مصرف است که در صورت تخلف کاربر متوجه آن‌ می‌شود، ادامه داد: نان سهمیه‌بندی نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha