ایمان آگاهانه چگونه محقق می‌شود
کد خبر: 4052552
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

ایمان آگاهانه چگونه محقق می‌شود

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد با اشاره به اینکه اسلام مخالف ایمان سطحی است گفت: ایمان باید آگاهانه و عالمانه باشد بدین نحو که ایمان مقلدانه، کورکورانه و متعصبانه مورد قبول نیست.

مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، شب گذشته، پنجم اردیبهشت ماه در دورهمی شب‌های شهر خدا در مسجد جامع یزد با اشاره به اینکه ایمانی که مورد قبول واقع می‌شود، تنها ایمان آگاهانه است، به روایتی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: امام‌ موسی‌بن‌جعفر(ع) خطاب به هشام، یکی از صحابه و بزرگان اهل علم و ایمان می‌فرمایند: اگر در دست تو گردویی باشد و مردم بگویند: در دست تو جواهر است برای تو فرقی نمی‌کند؛ چراکه خودت می‌دانی چه در دست داری و برعکس، اگر در دست تو جواهر باشد و مردم بگویند: گردو است، برای تو ضرری ندارد؛ چراکه خودت می‌دانی در دست تو یک گوهر است. به چنین باور و ایمان قلبی، ایمان آگاهانه می‌گویند.

وی ادامه داد: ایمان سازنده نیز ایمانی که همراه با اطمینان کامل و با باور قلبی باشد. یقین داشته باشد که آنچه خداوند حرام کرده، مضر و آنچه واجب کرده، مفید است.

مهدوی‌نژاد افزود: اسلام مخالف ایمان سطحی است. ایمان باید عالمانه و آگاهانه باشد و اگر ایمان ناآگاهانه باشد، انسان به میل خود بعضی از عبادات و واجبات را انجام نمی‌دهد. در هر مورد باید به قرآن، روایات و عقل رجوع کرد.

حفظ ایمان

وی ادامه داد: دین ما بر عقل منطبق است. «کلـَما حکم به الشرع حکم به العقل و کلما حکم به العقل حکم به الشرع» هر چیزی که شرع به آن حکم کند، عقل هم همان را حکم می‌کند و هر چیزی که عقل حکم کند، شرع هم همان را حکم می‌کند. دین را قلباً، عقلاً و علماً باید فهمیده باشیم وگرنه با تغییر محیط و شرایط زندگی تغییر خواهیم کرد. ایمان اگر آگاهانه باشد، باقی می‌ماند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نباید اهل افراط و غلو باشیم، عده‌ای فهم غلط نسبت به اهل بیت(ع) دارند. مثلاً می‌گویند وقتی پیامبر(ص) فرمودند: «حسین منی و أنا من حسین»؛ پس یعنی پیامبر هر چه دارند از امام حسین(ع) است. اینکه حضرت فرمودند: حسین منی، یعنی حسین هر چه دارد از من دارد و اینکه فرمودند: أنا من حسین، یعنی دین من اگر ماند به خاطر امام‌حسین است. نه به این معنی که من هر چه دارم از امام‌حسین است. اشتباه در فهم این مسائل، باعث می‌شود ایمان ضربه ببیند. 

مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد با اشاره به مراتب ایمان گفت: بر اساس روایات، ایمان سه مرتبه دارد، اولین مرتبه آن باور قلبی است، اینکه واقعاً باور داشته باشیم خداوند می‌تواند سرنوشت‌ها را تغییر دهد و در گرفتاری‌ها مشخص می‌شود که باور داریم یا نه.

مراتب ایمان

وی ادامه داد: دومین مرتبه ایمان انسان چیزی را که قبول دارد، باید به زبان هم بیاورد. اگر ایمان داری، پس به زبان اقرار کن. و سومین مرتبه اینکه علاوه بر اقرار، عملاً هم باید نشان دهیم که ایمان داریم. پیامبر(ص) می‌فرمایند: ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان قبول نیست. 

وی ادامه داد: اگر تنها ایمان قلبی و لسانی برای مؤمن بودن کافی بود، شیطان هم مؤمن به خدا محسوب می‌شد که شش هزار سال عبادت کرد ولی کفری در دلش بود که در امتحان سجده بر آدم نمایان شد.

مهدوی نژاد با اشاره به تعهدات عملی ایمان از منظر قرآن کریم گفت: از آن جمله می‌توان به بخشی از آیه‌های «والذينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ»؛ اهمیت اقامه نماز، «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ» در زمینه عبادت خدا و کار نیک، «الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ» ایمان و عمل صالح در کنار هم، «الَّذينَ آمَنوا وَالَّذينَ هاجَرو» ایمان و جهاد در راه خدا و... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ایمان سکه دو طرفه است که یک طرف آن، انجام عمل صالح و طرف دیگر، آلوده نکردن عمل صالح به ظلم است، منت گذاشتن، عجب و غرور، ریا، خلف وعده در انجام کار و...را بعضی از مصادیق ظلم در عمل صالح برشمرد.

انتهای پیام
captcha