کد خبر: 4046707
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
یادداشت

آموزش؛ راهکار تجربه ارتباط بدون خشونت

فاطمه فدایی، مدرس مهارت‌های ارتباطی در یادداشتی به بررسی «ارتباط بدون خشونت» پرداخت و گفت: مبنای تجربه ارتباطی بدون خشونت، بر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر است که به ما می‌آموزد چگونه در هر ارتباطی به نیازهای اساسی‌تر گوش فرا دهیم.

فاطمه فدایی مدرس مهارت‌های ارتباط

«آیا هرگز از خودتان پرسیده‌اید دلیل رفتارهای خشونت آمیز جوامع امروز چیست؟

در جوامع امروزی انسان‌ها به دلیل مشغله‌هایی که در کلان شهرها تجربه می‌کنند و عواملی مثل نبود ثبات اقتصادی، عدم مدیریت هیجانات و سواد ارتباطات و ... پس از شنیدن یا دیدن هر موضوعی که مطابق میل آن‌ها نباشد یا تصور کنند با منافع آنان در تضاد است رفتار خشونت آمیز از خود نشان می‌دهند.

محبت به دیگران و پذیرفتن محبت دیگران جزو سرشت ما است. پس چه عواملی ما را از ذات با محبتمان جدا می‌کند و به سوی رفتارهای خشونت آمیز سوق می‌دهد؟ اینجاست که به نقش حیاتی زبان و شیوه‌های به کارگیری کلمات و جملات پی میبریم. راهی وجود دارد که می‌تواند ما را با خودمان و دیگران آشتی دهد تا راه شکوفایی و ابراز محبت صادقانه را بیاموزیم. اینگونه با دیگران و خودمان ارتباطی بدون خشونت را تجربه می‌کنیم.

Nonvidolent Communication (ارتباط بدون خشونت) این اصطلاح به معنی حالت طبیعی محبتی است که پس از محو خشونت از قلب، اتفاق می‌افتد. ما گاهی لحن خود را خشن نمی‌دانیم در حالی که اغلب کلمات و جملاتی که به کار می‌بریم چه نسبت به خودمان و چه دیگران تلخ و گزنده است.

حال برای داشتن ارتباطی بدون خشونت چه راهکاری وجود دارد؟ مبنای تجربه ارتباطی بدون خشونت آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر است. این شیوه ارتباطی به ما می‌آموزد که چطور در هر ارتباطی به نیازهای اساسی‌تری که در اعماق وجود خود و دیگری است گوش فرا دهیم. همچنین چگونه مشاهده دقیق داشته باشیم تا بتوانیم رفتار و شرایطی که ما را تحت تأثیر قرار داده است، تشخیص دهیم. ما یاد می‌گیریم در هر موقعیتی آنچه را می‌خواهیم، مشخص کنیم و به وضوح بیان کنیم. شیوه ساده‌ای است اما تحولی عظیم به وجود می‌آورد.

در اصل ارتباط بدون خشونت بر عمیق شدن برای گوش دادن به خودمان و دیگران است. ارتباط بدون خشونت فرایند یک ارتباط با محبت است.

برای داشتن ارتباطی بدون خشونت لازم است چهار مرحله را پیش بگیریم: مشاهده، احساس، نیازها، تقاضاها

۱- مشاهده دقیق آنچه در یک موقعیت اتفاق می‌افتد

۲- بیان احساسی که از مشاهده‌ها تجربه می‌کنیم، بدون قضاوت و ارزیابی(آیا ترسیده ایم،‌ خوشحالیم، عصبانی هستیم؟)

۳- مشخص می‌کنیم احساسی که بیان کرده‌ایم به کدام یک از نیازهای ما مرتبط است.

۴- بلافاصله بعد از بیان نیاز خود تقاضایمان را مطرح می‌کنیم.

وقتی تمرکز و توجه خود را بر این چهار مرحله متوقف کنیم و کمک کنیم که دیگران هم، چنین کنند جریان متقابلی به وجود می آید تا محبت به صورت طبیعی و صادقانه ظاهر شود.

این شیوه رفتاری در روابط شغلی، خانوادگی، دوستانه و عاطفی تأثیرگذار است و با بکارگیری آن می‌توانیم ارتباطی بدون خشونت را تجربه کنیم. این گامی مؤثر است برای داشتن آرامش و افزایش سلامت روان افراد جامعه.»

فاطمه فدایی، مدرس مهارت‌های ارتباطی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه قلیزاده
|
France
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۵ - ۲۲:۰۶
0
0
بسیار عالی،ممنون از خانم فدایی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۱۰:۱۴
0
0
بسیار کاربردی. سپاس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :