سینماهای کشور جوابگوی نیاز مخاطبان نیست
کد خبر: 4040837
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
عشیری در گفت‌وگو با ایکنا:

سینماهای کشور جوابگوی نیاز مخاطبان نیست

یزدان عشیری گفت: اولویت اصلی رئیس سازمان سینمایی بالا بردن ظرفیت سالن‌های کشور است چرا که سینماهای موجود جوابگوی نیازهای امروز کشور نیست.

یزدان عشیری، مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیر کل روابط عمومی سازمان به خبرگزاری ایکنا گفت: متاسفانه ظرفیت سینماهای ما گنجایش حجم تولیدات سال را ندارند. این اولویت به عنوان یکی از راهبردهای مهم و جدید رئیس سازمان سینمایی در دوره جدید است. طبق آمار سالانه، بین ۷۰ تا ۱۵۰ فیلم در سینمای ایران تولید می‌شود. از میان این آثار کمتر از ۴۰ تا 50 درصد شانس اکران دارند و بیشتر آنها در حسرت اکران می‌مانند.

‌عشیری با بیان اینکه سینما شاخص توسعه و پیشرفت هر کشوری است تصریح کرد: جامعه‌شناسان، کشورها را بر اساس نرخ مطالعه، تعداد مخاطبان سینماها و سینماروها، تعداد سالن‌های سینما و پراکندگی و توزیع عادلانه آن ارزیابی می‌کنند. طبق استانداردهای جهانی برای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما لازم است. در حالی که این آمار در کشور ما برای هر ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: عدم تناسب نسبت تعداد پرده نمایش به جمعیت کشور خصوصاً با توجه به آمار تولیدات سالانه و سهم بسیار بالای تولیدات داخلی از بازار سینماهاست. تعداد 69 شهر با جمعیت بالای صدهزار نفر در 23 استان کشور به رغم جمعیت قابل ملاحظه سینمای فعال ندارند. همچنین، تعداد 117 شهر با جمعیت بیش از بیست هزار نفر و کمتر از صدهزار نفر که فاقد امکانات نمایش فیلم هستند.

مشاور رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: شاید باورش سخت باشد بیشترین جمعیت شهری استان تهران دسترسی به سینما ندارند. با این حال بیشترین تعداد سالن‌ها یعنی بیش از 250 سالن در تهران واقع شده‌اند. در ترکیه سالانه، ۷۰ تا ۱۰۰ عنوان فیلم تولید می‌شود در حالی که ۲ هزار و ۳۵۶ سالن سینما دارد و ۵۷ میلیون تماشاگر در سال. کشور امارات با یک میلیون جمعیت، ۳۰۰ سالن سینما دارد. کره جنوبی با ۴۸ میلیون جمعیت ۳۰۰۰ سالن سینما دارد. سال گذشته ۲۰۵ میلیون نفر در کره به سالن سینما رفته‌اند، یعنی به طور میانگین هر کره‌ای حدود سه و نیم بار در سال. پس بر اساس این آمارها کشور ما به لحاظ زیرساخت واقعا عقب است.

این مدیر سینمایی اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های سینمایی در سطح کشور به ویژه شهرهای محروم نیاز سینمای ایران ماست. برای اینکه بتوان سینما را رونق بخشید باید بهترین سالن‌های نمایش را در اختیار مردم قرار داد، چون صرف دیدن، مخاطب را تشویق به سینما رفتن نمی‌کند، بلکه نحوه نمایش فیلم نیز باید برای تماشاگر جذاب باشد.

عشیری تصریح کرد: اگر به سینماهای موفق نگاهی بکنید متوجه خواهید شد نحوه خدمت‌رسانی آنها به مردم تا چه حد روی میزان تماشاگران آن سینما نقش داشته است، البته نمی‌خواهم منکر نقش فیلم‌ها شوم اما باید به بحث کیفی سینماها به صورت ویژه توجه داشته باشید تا آمار مخاطبانمان بسیار بیشتر از آنچیزی باشد که امروز شاهدش هستیم.

عشیری تاکید کرد: در میان مدیران سینمایی مجید مسچی یکی از زحمتکشان این حوزه است که تمام تلاش خود را کرد تا سینماهای ایران از مزیت‌های لازم بهره‌مند شود. در آغاز راهش کار بسیار سختی در پیش داشت، چون ۱۶ سال پیش که وی این مسئولیت را قبول کرد اکثر سینماها شکلی فرسوده، قدیمی و مستهلک داشتند اما او ناامید نشد و با همراهی بخش خصوصی توانست کمک‌های بسیاری به سینمای کشورمان کند تا ابد نامش در این هنر جاودانه شود. آقای میرزاخانی هم از مدیران پرتلاش و با انگیزه در این عرصه هستند.

وی متذکر شد: برای اینکه سینماداری سودآور شود تنها نباید از بخش دولتی توقع کار داشت، چون عملکرد کشورهای موفق در این زمینه نشان می‌دهد بخش خصوصی نقشی تعیین‌کننده در پیشبرد اهداف داشته است برای همین باید با ایجاد سیاست‌های تشویقی بخش خصوصی را مجاب کنیم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند این اتفاق اگر رخ دهد مطمئن باشید هم هنر سود خواهند کرد همه افراد سرمایه‌گذاری که در این زمینه ورود می‌کنند.

این مدیر سینمایی در انتهای سخنانش تاکید کرد: سازمان سینمایی دغدغه‌ای جز اعتلای سینما ندارد، برای همین انجام هر کاری که از دستش برآید را وظیفه خود می‌داند ولی همانگونه که گفتم بودجه و قدرت این بخش مشخص است پس باید دیگر حوزه‌ها به ویژه بخش خصوصی نیز همراه سازمان سینمایی باشند. در این راستا اهالی رسانه و سینماگران قادرند با اطلاع‌رسانی به سرمایه‌داران انگیزه دهند تا در این رابطه عملکرد لازم را داشته باشد.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha