لازمه حفظ ارزش‌ها، مخاطب‌سنجی است / تداوم اثرگذاری منبرهای سنتی
کد خبر: 4038976
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

لازمه حفظ ارزش‌ها، مخاطب‌سنجی است / تداوم اثرگذاری منبرهای سنتی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه نو می‌شود و ذائقه جامعه تغییر می‌کند، این نو شوندگی ابزارها و جامعه و مناسبات اجتماعی می‌طلبد، افزود: کسانی که دغدغه حفظ ارزش‌ها و اصالت‌ها را دارند مخاطب‌سنج باشند و سعی کنند با نوآوری و خلاقیت آن پیام اصیل و محتوا و ارزش‌ها را در قالب‌های جدیدی و متناسب با ظرفیت و سلیقه مخاطب منتقل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  امروز، ۷ اسفند در آیین افتتاحیه خانه فناوری‌های فرهنگی استان فارس که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: شاید بسیاری این تصور را داشته باشند که اگر کسی دغدغه ارزش‌های فرهنگی را داشته باشد، باید بر همان قالب‌های سنتی حفظ و صیانت از ارزش‌ها باشد، این مطلب یک جنبه حقی دارد اما نمی‌تواند تماما منعکس‌کننده واقعیت مقوله حفظ ارزش‌ها و صیانت از آن بن مایه اصلی فرهنگ اصیل باشد.

وی با بیان اینکه جامعه نو می‌شود و ذائقه جامعه تغییر می‌کند، این نو شوندگی ابزارها و جامعه و مناسبات اجتماعی می‌طلبد، افزود: کسانی که دغدغه حفظ ارزش‌ها و اصالت‌ها را دارند مخاطب‌سنج باشند و سعی کنند با نوآوری و خلاقیت آن پیام اصیل و محتوا و ارزش‌ها را در قالب‌های جدیدی و متناسب با ظرفیت و سلیقه مخاطب منتقل کنند وگرنه  قالب‌های سنتی کارکرد خود را دارند اما ممکن است مخاطب محدودتری داشته باشند.

 واعظی با تصریح اینکه منبرها همچنان بسیار مؤثر هستند، افزود:  قالب سنتی و تبلیغ چهره به چهره‌ای  که در منبر اتفاق می‌افتد؛ هنوز هم جزو اصلی‌ترین قالب‌های انتقال معارف است، اما آیا همه جامعه و نسل جوان و ظرفیت مخاطبان در مساجد و حسینیه‌ها شرکت می‌کنند و آن قالب تبلیغ سنتی چهره به چهره می‌تواند همه نیاز را پوشش دهد؟ قطعا اینگونه نیست. شاید با یک کار خلاقانه و تولید یک کلیپ مؤثر و فیلم داستانی تأثیرگذار بتوان مخاطب‌هایی که ممکن است پای منبر نیایند را تحت تاثیر اخلاقی و معنوی قرار داد، یا خانواده‌ای که بسیار دوست دارد تا فرزند خود را تربیت دینی کنند اما محتوا و روش را نمی‌داند که چگونه بتوانند فرزند خود را تربیت دینی و اخلاقی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر با ایجاد یک نرم‌افزار به شکل هنرمندانه محتوای مناسب را ایجاد کردیم و هم روش و الگوی تأثیرگذاری بر فرزندان را به خانواده‌ها بیاموزیم، حرکت مفیدی انجام داده‌ایم و اگر بتوانیم نرم‌افزارهای مناسب و جذاب را برای تربیت کودک را تولید کنیم، خدمت بزرگی انجام شده است.

رئیس  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تصریح اینکه این باز شدن فضا برای خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات فرهنگی دغدغه‌ای بود که از گذشته داشتیم، اظهار کرد: شیراز ظرفیت فراوان و بسیار خوبی برای این نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها دارد.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در عرصه فرهنگ و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه و ارتقای فرهنگ دینی نقش‌آفرین باشیم و با قالب نو و شکل جدید همان راه احیای دین که انسان‌سازی، فرهنگ‌سازی  و آشنا کردن با حضرت حق  و رشد معنویت و اخلاق است را انجام دهیم و مروج معارف و معرف فرهنگ دینی شویم، اگر این نیت را داشته باشیم، هر لحظه از تلاشمان جهاد است.

انتهای پیام
captcha