پیشرفت برنامه‌های قرآنی‌؛ محک موفقیت دیگر بخش‌های وزارت ارشاد
کد خبر: 4036461
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد:

پیشرفت برنامه‌های قرآنی‌؛ محک موفقیت دیگر بخش‌های وزارت ارشاد

وزیر ارشاد در نشستی با حضور مدیران و کارکنان معاونت قرآن و عترت با تأکید بر اینکه به بحث قرآن جزیره‌ای نگاه نمی‌‌کنیم، گفت: ‌محک موفقیت همه بخش‌ها در وزارت ارشاد میزان پیشرفت برنامه‌های قرآنی آن بخش خواهد بود.

اسماعیلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز 25 بهمن‌ماه در ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد حضور یافت و در جمع مدیران و کارکنان به بیان سخنانی پرداخت.

وزیر ارشاد به هم‌سنگری خود با معاون قرآنی خود در عرصه فرهنگ طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: حضور ایشان در معاونت قرآن و عترت مرا بسیار امیدوار کرده است تا بتوانیم کارهای مهمی انجام دهیم. ایشان در این زمینه دیدگاه‌ها و تجارب بسیار خوبی دارند.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه معاون قرآنی وزارت ارشاد مورد قبول و اقبال جامعه قرآنی و فعالان انقلابی است، افزود: ایشان سرمایه اجتماعی بسیار خوبی برای اجرای فعالیت در این حوزه دارد. ما در حوزه سیاسی یک مسئله داریم و می‌گوییم عنوان به تنهایی کاری را به پیش نمی‌برد. بین قدرت و اقتدار تفاوتی وجود دارد، قدرتی که همراه با مشروعیت باشد می‌تواند اقتدارآفرین باشد و کارهای بزرگ انجام داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مجموعه مدیران حاضر در معاونت قرآن و عترت را افرادی کارآمد و توانمند معرفی و اظهار کرد: مدیران این مجموعه در گذشته تجارب خوب و موفقی را به دست آورده‌اند و بسیار امیدوار هستم گام‌های موثری در این حوزه برداشته شود. شاید برخی از این افراد بدون نام و نشان باشند، اما همین افراد بسیار باتجربه و موفق بوده‌اند. امیدوارم این مجموعه بتواند گام‌های بلند و موثری بردارد، به طوری که در پایان دوره اندوخته خوبی برای آخرت خود به دست آورده باشیم.

وی به محتوای حکم معاون قرآن و عترت اشاره و اظهار کرد: در آن حکم به حدود 16 نکته اشاره شد و توقعاتی که وجود دارد نیز به صورت مفصل بیان شد. احکامی که صادر می‌کنم اغلب به همین ترتیب است و از اجمال به سمت تفصیل حرکت می‌کنم تا مانند یک سند همکاری روشن یا یک تفاهم‌نامه همکاری باشد و بر اساس آن هر چند ماه یک بار گزارش عملکرد مجموعه را داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کارهای خوب و موثری در گذشته در حوزه قرآن صورت گرفته است، ‌بیان کرد: اهتمام مقام معظم رهبری که هر سال و در اولین روز ماه مبارک رمضان با حافظان و قاریان قرآن دیدار می‌کنند نشان از جایگاه و اهمیت قرآن در نظام دارد، اما از نگاه ایشان تا نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در این دوره فضا برای فعالیت‌های قرآنی فراهم است،‌ گفت: با حضور رئیس دولتی همچون آیت‌الله رئیسی که عمر خود را در راه قرآن و اهل بیت(ع) سپری کرده است باید شاهد رخ دادن اتفاقات ویژه‌ای هم بود. این اتفاقات در این دوره بروز و ظهور بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه باید وضعیت ساختاری و بودجه‌ای اصلاح شود،‌ گفت: من کاملاً به این موضوع معتقد هستم. در روزهای اول برخی به دنبال کوچک سازی معاونت بودند که محکم اعلام کردم در دوران کاری خود این اهتمام را خواهم داشت که حداقل به عنوانِ معاونت هیچ لطمه‌ای وارد نشود. به لحاظ بودجه‌ای و منابع انسانی هم منتظر برآوردهای معاون قرآن و عترت خواهیم بود تا در جلساتی همه توقعات بودجه‌ای و برنامه‌ای را اعلام کنند تا برآورده شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه با تمام وجود خود را موظف به حمایت از همه برنامه‌های توسعه‌ای و ترویجی قرآن کریم می‌دانم، گفت: خودم را موظف می‌دانم این اتفاق بیفتد و این را حتماً پیگیری خواهم کرد. چه کاری مهم‌تر از ترویج قرآن و عترت می‌تواند وجود داشته باشد. اینکه گفته شده بخش عترت از معاونت قرآن و عترت برداشته شود یک جمله نادرست بوده است. عترت نه تنها وحدت‌زدا نیست، بلکه ایجادکننده وحدت است. هیچ مسلمانی نیست عشق و محبت به اهل بیت (ع) را در وجود خود نداشته باشد. بحث تاریخی خلافت و امامت یک چیز است اما بحث محبت به اهل بیت و عترت یک بحث همگانی است و این محبت به گونه‌ای بوده که در ایران قرن هفتم تا یازدهم اصطلاح اهل سنت دوازده امامی را داشته‌ایم. در جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی قرآن و اهل بیت محور وحدت و تقریب مسلمین است و مفتخر هستیم نظام دینی ما بر پایه این است.

وزیر ارشاد با اشاره به توجه جدی به تمام مسائل مطرح شده در این نشست بیان کرد: حتماً توجه ویژه‌ای به شورای توسعه خواهیم داشت و در جلسه گذشته شورای توسعه با وجود کرونا به صورت مجازی حضور پیدا کردم. حتی اگر کسی در جلسات شورا حضور نیابد خود را موظف به حضور خواهم دانست.

وی در پایان گفت: باید با سازمان صدا و سیما، ‌سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و ... ارتباط داشته باشیم. در داخل وزارتخانه هم شبکه وسیعی را در اختیار داریم که همه باید مروج فعالیت‌های قرآنی باشد. ما به بحث قرآن جزیره‌ای نگاه نمی‌‌کنیم، ‌محک موفقیت همه بخش‌ها در وزارت ارشاد در میزان جلورفت برنامه‌های قرآنی آن بخش است. امسال در جشنواره فیلم فجر اعلام کردم از سال آینده حتماً نگاه به مباحث قرآنی وجود داشته باشد. البته به این معنا که از ابتدا تا انتهای فیلم برگرفته از داستان‌های قرآنی باشد بلکه یک فیلم دفاع مقدسی که چند مفهوم قرآنی در درون خود داشته باشد، یک نوع فیلم قرآنی محسوب خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha