دولت به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی / معیشت مردم خط قرمز ما در حذف ارز 4200 تومانی است
کد خبر: 4031373
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
رئیس‎جمهور در چهارمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم بیان کرد:

دولت به دنبال روابط متوازن در سیاست خارجی / معیشت مردم خط قرمز ما در حذف ارز 4200 تومانی است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در چهارمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: آنقدر که در حوزه سیاسی در روابط بین‎المللی فعالیت شده، این فعالیت در حوزه اقتصادی نبوده است و نوعی عقب‎ماندگی داریم. به آنهایی که این نکته را درباره نگاه به شرق یا روسیه و چین بیان می‎کنند باید گفت ما می‌خواهیم سیاستی متوازن داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، سه‎شنبه شب 5 بهمن، در آغاز چهارمین گفت‎وگوی زنده تلویزیونی با مردم از آغاز دولت سیزدهم، ایام ولادت حضرت زهرا(س) را به همه زنان و دختران و ایام الله دهه فجر را به همه فجرآفرینان و ایثارگران و ملت عزیز ایران تبریک گفت.

رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر به روسیه و نظر مخالفان و منتقدان دولت درباره نقض شعار «نه شرقی نه غربی» با گستر روابط با چین و روسیه گفت: ما در سیاست بین‎المللی در جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم لکن در همه حوزه‎ها این سیاست به صورت متوازن نبوده است.

وی افزود: این امر در سیاست تجاری و اقتصادی هم همینطور است؛ یعنی آنقدر که در حوزه سیاسی در روابط بین‎المللی فعالیت شده، این فعالیت در حوزه اقتصادی نبوده است و نوعی عقب‎ماندگی داریم. به آنهایی که این نکته را درباره نگاه به شرق یا روسیه و چین بیان می‎کنند باید گفت ما می خواهیم سیاستی متوازن داشته باشیم.

رئیس جمهور با انتقاد نسبت به بی‌توجهی به همسایگان و به ویژه 15 همسایه کشور گفت: از وقتی به تاجیکستان سفر کردم روابط 3 برابر شده یا در سفر به ترکمنستان بحث سوآپ گازی و ترانزیت را داشتیم و امروز هم که اخبار مربوط به روابط با جمهوری آذربایجان را حتما شنیدید. این ارتباطات به شکلی پیش رفته که کاستی ها را جبران کند.

وی با طرح این سؤال که چرا نباید با روسیه رابطه داشته باشیم، گفت: درباره روسیه میزان ظرفیت اقتصادی نباید به انداره فعلی باشد که حدود 3 میلیارد دلار است و این رقم می‌تواند به 10 میلیارد دلار برسد و می‌توانیم در حوزه‌های نفتی، گازی، صنعت، کشاورزی و فضایی با روسیه همکاری کنیم. اینها کارهایی است که رشد اقتصادی را به دنبال دارد. ما مزیت‌هایی در کشور داریم که مورد نیاز روسیه است و روسیه نیز مزیت‌هایی دارد که مورد استفاده ما می‌تواند قرار گیرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: ما مذاکرات را آغاز کردیم اما دولت فقط به دنبال مذاکرات هسته‌ای نیست و همچنین مذاکرات همه چیز نیست. به عبارت دیگر ما در دو حوزه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها فعالیت می‌کنیم. بنای ما تعامل با همه دنیاست.    

وی با بیان اینکه من شعار تعامل با دنیا را در برنامه‌های انتخاباتی اعلام کردم و همین را دنبال می‌کنم، گفت: تعامل با همه کشورهای جهان که بخواهند با ما تعامل داشته باشند خواهیم داشت اما نادر کشورهایی که بخواهند تقابل داشته باشندT طبیعتا ما در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد اما آنچه که در برنامه سیاست خارجی کشور ماست تعامل بر همه کشورهاست.

حجت‌الاسلام رئیسی درباره حواشی سفر به روسیه و نوع استقبال پوتین و خواندن نماز در کاخ کرملین گفت: اینکه محصول یک سفر لبخند باشد، اینطور نیست البته سفر ما پر از لبخند بود لکن اینکه نتیجه یک سفر لبخند باشد اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه سفر باید توسعه در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و زندگی مردم باشد. مسئله ما منافع مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: آنچه ما در نشست سه ساعته با آقای پوتین از ابتدا تا انتها صحبت کردیم مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت منافع مردم ایران بود. آنجا که مواضع مشترک در مسائل بین‌المللی داشتیم برنامه‌ریزی شد که چگونه کار دنبال شود. بعد از دیدار من آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان گفت که آقای پوتین بلافاصله به وزرا مأموریت دادند تصمیمات دو رئیس جمهور سریع باید اجرایی شود. البته بنده هم به وزرای امور خارجه، اقتصاد و نقت و سایر وزرای مربوطه مأموریت دادم که سریع این مباحث را اجرایی کنند که آثارش در اقتصاد و سایر مسائل روشن شود.

وی اضافه کرد: در مسائل پولی و مالی هم ما و هم روسها اتفاق نظر داریم که سلطه دلار باید شکسته شود و می‌توانیم با ارز ملی خودمان بسیاری از مراودات تجاری را انجام دهیم. در این سفر توافقاتی در عرصه‌های دفاعی، امنیتی، هوا فضا و ... داشتیم و وارد حوزه‌های مختلف شدیم. برای نمونه در بوشهر به غیر از فاز اول که در حال بهره‌برداری است فازهای دو و سه را نیز با روس‌ها دنبال می‌کنیم و سریع دنبال شدن این کار مطرح شد.

رئیسی اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی و واردات کالاهای استراتژیک نیاز کشور است و امروز حذف تعرفه می‌تواند قیمت‌ها را خیلی متفاوت کند و نگاه مثبت آنها باعث می‌شود در زمینه کالاهای اساسی با همدیگر تجارت داشته باشیم. همچنین مسیر شمال ـ جنوب مسیری است که می‌تواند بسیاری از ارتباطات تجاری ما و همسایگان را تسهیل کند و در این دیدار درباره آن صحبت و تصمیم‌گیری شد. تصمیمات ما در حوزه‌های مختلف در جهت منافع مردم و توسعه اقتصادی و توسعه دیپلماسی همسایگی با روسیه است و نسبت به مسائل منطقه از سوریه و قفقاز نیز صحبت شد.

رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین و برخی زمزمه‌ها پیرامون مذاکره مستقیم با آمریکا و موضع صریح جمهوری اسلامی ایران گفت: این درخواست مذاکره مستقیم برای الان نیست و مدت‌هاست که مطرح می‌شود و خیلی از کشورها که با ما دیدار می‌کنند حامل پیام آمریکا درباره مذاکره مستقیم هستند. تا الان مذاکره با آمریکایی‌ها صورت نگرفته است. ما اعلام کردیم و باز هم اعلام می‌کنیم در صورتی که طرف‌ها آماده لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران باشند جا برای هرگونه توافق کاملا وجود دارد.

رئیس جمهور درباره دستور اعطای تسهیلات خرد و بدون ضامن تا سقف صد میلیون تومان و احتمال مقاومت بانک‌ها در این رابطه گفت: بانک‌ها باید سه کار را تا الان دنبال می‌کردند؛ اول نقش انها در توسعه اقتصادی کشور است که سهم بسیار بالا و بی بدیلی دارند. دوم مسئله خدمت به مردم است که در این راستا باید این تسهیلات را پرداخت کنند و انواع خدمت‌ها را به مردم می‌توانند ارائه دهند و سومین مسئله اداره خودشان است. متأسفانه طی سال‌های مختلف توجه بانک‌ها به دو نکته اول مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر به بخش آخر که سود بانک‌هاست توجه شده است.

وی ابراز کرد: کارخانه‌ای که بانک آن را تصرف می‌کند باید برپا باشد و رونق تولید داشته باشد نه اینکه تعطیل شود و در آن را قفل بزنند. این در جهت سود بانک است اما رشد اقتصادی به دنبال ندارد و خدمت به مردم در آن نیست. در بسیاری از این معادلات در بانک‌ها نگاه فقط به خود بانک و منافع بانک است. اینها باید در گردش اقتصادی بیفتد و نقدینگی اگر تبدیل به تولید نشود مشکل ایجاد می‌کند. مدیریت و خلق نقدینگی اگر به سمت تولید برود هیچ نگرانی ندارد اما اگر این نقدینگی بی‌توجه به تولید در جامعه توزیع شود یا هر جای دیگر اعم از زمین، طلا، ارز و ... به مانند یک سیل بنیان کن مشکل و تخریب درست می‌کند.

رئیس جمهور بیان کرد: در رابطه با نظام بانکی دوستان جلسات مقدماتی داشتند لکن بنده نیز چند روز پیش یک جلسه داشتم و گفتم بانکها باید به مردم واقعا تسهیلات دهند و از طرف دیگر سهل باشد چون می‌گوییم تسهیلات، نه تضییقات؛ یعنی با سهولت دست مردم برسد. دختر و پسری که می‌خواهند ازدواج کنند یا کسی که می‌خواهد با تسهیلات کم کسب و کاری راه بیندازد باید بتوانند به این تسهیلات دسترسی داشته باشند و لذا ما در این جلسه با حضور مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی چند تصمیم گرفتیم و مسئول پیگیری هم وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شد. من هم نسبت به اجرای این تصیمات تأکید کردم.

وی افزود: وقتی دولت براساس کار کارشناسی تصمیمی گرفت اگر بخش‌هایی انجام ندهند باید حتما با آنها برخورد شود و اولین برخورد این است که مدیر مربوطه آن شرکت برکنار شود و این شدنی نیست. حتما این ضمانت اجرا دارد و خود بانک‌ها مصمم هستند و احساس کردیم بنای همکاری دارند ولی خواهش من این است بانک‌ها به آنچه تصمیم گرفته شد عمل کنند.

رئیسی درباره برخی زمزمه‌ها مبنی بر حذف وام ازدواج در سال 1401 گفت: من این را نشنیدم و وام ازدواج حتما برقرار است و متناسب با تورم باید ارائه شود. تشویق به ازدواج در قانون جمعیت و برنامه دولت وجود دارد. توجه به ازدواج فقط با صحبت نیست و یکی از کارهای دولت وام ازدواج و ساخت چهار میلیون مسکن در هر سال است که هم نیاز کشور و هم قانون و هم وعده ماست و در غیر این صورت کشور در این حوزه عقب می‌افتد.

رئیس جمهور اظهار کرد: آنچه گفتیم نسبت به وعده خود صادق بوده و خواهیم بود و بنای عمل به وعده را به صورت جد داریم. دولت ما می‎خواهد دولت صادق الوعدی باشد.

رئیسی درباره افزایش نرخ اجاره بها به ویژه در همین دی ماه و دستور جنابعالی مبنی بر توقف رشد اجاره بها گفت: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد کارگروهی از بخش‌های مختلف مأمور شوند و سریعا این مسئله را بررسی کنند تا برای مسئله اجاره بها فکری داشته باشیم. این از نگرانی‌های جدی خانواده‌هاست و دولت در این رابطه حتما باید مساعدت کند. این البته یک کار ریشه‌ای نیست و کار موقتی است که می‌تواند تا حدی مشکل مردم را حل کند. اصل قضیه این است که مسکن سازی به عنوان اقتصاد پیشران دنبال شود و صنایع بسیاری را به دنبال خودش بکشاند. امروز بیشتر زمین‌ها مربوط به دولت است و مشکل زمین نداریم و مسئله دوم تأمین اعتبارات است و وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می‌کند و من هم خودم بر روی این مسئله حساس هستم. اساس قضیه این است که با مسکن سازی مسئله مسکن و قیمت آن و اجاره بها تعدیل می‌شود.

وی درباره چالش‌های تأمین مالی مسکن و از جمله افزایش 20 درصدی تسهیلات بانک‌ها و احتمال مقاومت نهادهای دولتی در دادن زمین برای این طرح گفت: ما به راحتی این زمین‌ها را خواهیم گرفت. در دولت قرار نیست هر کس برای خودش تصمیم بگیرد. در قضیه فروش اموال مازاد دولت خیلی از دستگاه‌ها به راحتی و سهولت تن نمی‌دهند اما این کار را دنبال می‌کنیم و در دولت نمی‌شود و نشد نداریم. اگر معلوم شد تصمیم متقن گرفته شده باید به طور مطلق همه توجه کنند. در دولت یا تصمیم گرفته نمی‎شود یا اگر گرفته شود هم کارشناسی شده است و هم به صورت جد در میدان باید اجرایی شود.

رئیسی بیان کرد: سنوات گذشته را نگاه کنید، دولت‌ها چقدر توانسته‌اند اموال مازاد به مقداری که در بودجه آمده تأمین کنند یا مسئله فرار مالیاتی از بحث‌های بود که همیشه در بودجه می‌آمد اما الان ببینید مودیان جدید مالیاتی مطرح است. بحث روی افزایش مبلغ مالیات نیست بلکه تعداد مودیان افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور در مورد پیش‌بینی میزان مالیات در سال آینده گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته، شاهد یک تورم بی‌نظیر بودیم اما بنای دولت بر کنترل تورم است. نشانه‌هایی که امروز از بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، بخش‌های اقتصادی می‌آید، این است که دولت در کنترل تورم موفق بوده است، البته کاهش تورم نیاز به کار دارد. کنترل تورم در گرو این است که نقدینگی را مدیریت کنیم، رشد اقتصادی داشته باشیم و کسری بودجه نداشته باشیم.

وی افزود: اینکه رشد ۸ درصدی را هدف گرفته ایم برای مدیریت نقدینگی است و از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم. در این ماه ها هم همینگونه اقدام کرده ایم. من بنا ندارم بگویم چه چیزی تحویل گرفته ایم اما بودجه با رویکرد رشد اقتصادی تهیه شده است. الان نشانه های رشد اقتصادی در حال نمایان شدن است. دولت به این مسائل حساس شده است.

رئیسی در پاسخ به این سؤال که افزایش درآمدهای مالیاتی بیش از ۵۰ درصد در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و بسیاری مطرح می‌کنند زیرساخت‌های موجود تکافوی این افزایش را ندارد، تصریح کرد: قرار نیست افزایش مالیات از کارمندان گرفته شود. آمارها در مورد فرار مالیاتی با هم تفاوت دارد، اما در یک چیز با هم شبیه هستند و آن اینکه یک مبلغ بسیار سنگینی فرار مالیاتی وجود دارد.

رئیسی با طرح این پرسش که چرا فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: افرادی هستند که بدون پرداخت مالیات درآمدهای بسیار کلان و نجومی در کشور دارند. در مقابل از کارمندمان قبل از پرداخت حقوق‌اش مالیاتش کسر می‌شود. این واقعاً بی‌انصافی است.

رئیس جمهور افزود: افرادی که برابر مقررات درآمدی دارند، باید حقوق دولت را پرداخت کنند تا دولت بتواند کارش را دنبال کند. طبیعتاً در مقابل آنهایی که نمی‌خواهند حقوق خود را پرداخت کنند، دولت با ساز و کارهایی مانند راه‌اندازی سامانه‌هایی که فعال می‌کند این حقوق را می‌گیرد.

رئیسی بیان کرد: وقتی این سامانه‌ها نظام بانکی، بنادر، گمرکات و بخش‌های مالیاتی و بخش‌های مختلف، تجارت و واردات و صادرات را با هم مرتبط کند، طبیعتاً برای دستگاه‌های مسئول رصد کردن کار سختی نیست. درصد زیادی از اینکار در همین مدت ۴ - ۵ ماه پیش انجام شده است.

رئیسی درباره چگونگی مدیریت تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: برای دولت سیزدهم دیگر ارز ترجیحی باقی نمانده بود و دولت قبل همه آن را مصرف کرده بود. من هم غافلگیری و شوک به بازار را نمی پسندم و چنین چیزی در قاموس من نیست . ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقطعی برای حل مشکلی ایجاد شد، اما مشکلات جدی ایجاد کرده است که باید دو سه سال قبل مشکل حل می شد ولی نشد زیرا زمینه های فساد و رانت در این ارز وجود دارد. در این زمینه باید اجماع نسبی میان دولت و مجلس وجود داشته باشد. نخبگان و مردم باید اقناع شوند. باید تبعات حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مردم به خصوص اقشاز ضعیف جبران شود.

وی با بیان اینکه باید ارز به مردم داده شود نه واردکننده، اظهار کرد: باید مبلغی به مردم در ازای افزایش قیمت ها داده شود که بهتر است به شکل کارت خرید باشد. درباره حذف یارانه نان و دارو برنامه نداریم. خط قرمز ما معیشت مردم است اما اصلاحات اقتصادی از ضرورت های کشور است و باید سال‌های قبل انجام می شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت بورس گفت: ما میراث دار دولت قبلی در این زمینه هستیم. عده زیادی با تبلیغات وارد بورس شده بودند که سهامداران خرد بودند. من تاکید کردم که بورس نباید به قلکی برای تامین نیاز دولت تبدیل شود. راهکارهای برون رفت از وضعیت بورس مشخص شده و مردم بدانند دغدغه آنها دغدغه ما هم هست و تا وقتی مردم احساس آرامش کنند، برای حل مشکلات اقدام می‌کنیم. تیم اقتصادی دولت به نتایجی رسیده است که وزیر اقتصاد فردا صبح، راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اعلام می کند.

رئیسی در مورد اینکه اثر ملموس اقدامات دولت چه زمانی برای مردم احساس می‌شود، اظهار کرد: کنترل قیمت‌ها مسئله مهمی است که ستاد تنظیم بازار موظف است قیمت‌ها را کنترل ‌کند. یک بحثی در تصمیمات اقتصادی این است که تورم ایجاد نشود، گرانی به دنبالش نباشد، یک بحث دیگر این است که قیمت کالاها در بازار کنترل شود این هم حرف مهمی است که خواست مردم است. دولت در بخشی از کنترل قیمت‌ها موفق شده است. مثلاً در کنترل قیمت فولاد و سیمان و برخی کالاهای دیگر نه تنها موفق بوده بلکه در بعضی از کالاها قیمت‌ها پایین آمده است.

رئیسی افزود: اگر معدل قیمت‌ها را نگاه کنید برخی از کالاها یا پائین آمده یا ثابت مانده است. برخی از اجناس بدلیل افزایش قیمت‌های جهانی افزایش قیمت پیدا کرده است. با مسئولیت به دستگاه‌های مختلف و استاندارها کنترل قیمت‌ها را دنبال می‌کنیم تا مردم از این جهت رنج نبرند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که راهکار جبرانی برای جایگزین کردن ارز ترجیحی در سفره مردم چیست، گفت: الان این پول به واردکننده داده شد. ولی اگر این پول در ازای افزایش قیمت احتمالی به کسی که مصرف می‌کند، داده شود، خب این جبران شده است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا این مبلغ نقداً روی یارانه اضافه می‌شود، گفت: بهتر است که در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود. این می‌شود اقدام جبرانی و این پیش بینی شده است.

وی درباره حذف ارز دارو گفت: فعلا در مورد نان و دارو برنامه‌ای نداریم. درباره کالاهای دیگر با مجلس صحبت می‌کنیم. این بحث فقط بین دولت و مجلس نیست، بین نخبگان و اقتصاددان‌ها مطرح است و من طرح مباحث را خوب می‌دانم. صاحب‌نظران باید نظر بدهند، نمی‌خواهیم در اتاق در بسته تصمیم بگیریم و بعد یک دفعه مردم متوجه شوند که تصمیم گرفته شد.

رئیسی با بیان اینکه انجام این مباحث در میان اقشار مختلف مردم را مفید می‌دانم، افزود: سه نکته مهم در این زمینه وجود دارد؛ اول اجماع نخبگانی، نه به این معنا که هیچ‌کس مخالف نباشد، بلکه منظور یک توافق نسبی است. دوم اقناع افکار عمومی و مسئله سوم سیاست جبرانی است. خط قرمز ما در این قضیه مسئله معیشت مردم است که به هیچ عنوان نباید آسیب ببیند. هرگز به آسیب به معیشت مردم راضی نخواهیم شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اصلاحات اقتصادی از ضرورت‌های کشور است، بیان کرد: این اصلاحات باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد. اگر ما هم بخواهیم این اصلاحات را بگذاریم تا دولت ما بگذرد و کسی دیگر بیاید آنها را انجام دهد، مشکلات تورمی را چه کنیم؟ بالاخره باید یک ثباتی در بازار پیدا شود و تمام اقدامات ما باید به ثبات در بازار و تصمیم‌گیری‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منتج شود. باید کسب و کارها را قابل پیش بینی کنیم. وضعیتی را که تا کنون کشور با آن مواجه بوده، مضر می‌دانیم.

رئیسی در پاسخ به این سوال که درباره تبعیض در پرداخت حقوق در دستگاه‌های دولتی و اینکه آیا اقدامی برای اجرای عدالت در این زمینه انجام شده و دستگاه‌های دولتی در این زمینه همراهی و همکاری دارند یا خیر، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت تورمی، حقوق و مزایا و مستمری و اینها هیچ‌کدام کفاف زندگی‌ها را نمی‌کند، لذا کارگران، کارمندان و بسیاری از اقشار دچار مشکل جدی شدند.

رئیسی افزود: دولت گذشته برای اینکه مشکلات برخی از اقشار را به نحوی با متناسب سازی حقوق و درآمد آنها با وضعیت تورم مرتفع کند، لایحه‌ای به مجلس داد. منتها در این لایحه محل تأمین منابع مالی پیش بینی نشده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله بعدی این بود که چرا این اقدام در ماه های پایانی دولت انجام شد؟ افزود: به عنوان مثال اگر معلمان مشکل دارند، این مشکل مربوط به این اواخر نیست، ۸ تا ۱۰ سال است که مشکل دارند. از همان موقع باید این مشکل بررسی می‌شد، یا بازنشستگان یا کارمندان یا کارگران، همه این اقشار وقتی می‌گویند حقوق ما کفایت نمی‌کند، حق می‌گویند و درست است. حالا چه کار باید کرد؟

رئیسی اظهار کرد: یک راه این است که مشکل هر قشری را اداره و سازمان خودش دنبال کند. هر بخشی برای حل مشکل خودش چانه‌زنی کند، اما این وسط مشکل ۸۰ میلیون نفر دیگر چه می‌شود؟ لوایحی که به مجلس تقدیم شده مربوط به یک قشر است، که آن قشر همه کشور نیست. آحاد آن قشر عزیز و بزرگوار هستند و حتما هم باید مشکل آنها حل شود، اما ما در دولت باید فکر جمهور را بکنیم. مشکلات کل مردم را ببینیم و بیاندیشیم که راه آن چیست؟

رئیس جمهور عدالت در پرداخت را راه‌حل رفع این مشکل برشمرد و تصریح کرد: از همان ابتدا سازمان اداری و استخدامی و بخش‌های مرتبط دیگر را مامور رسیدگی به این مسئله کردیم. حتی تاکید کردیم که از دانشگاه‌ها هم کمک بگیرند و با سرعت، همزمان که بودجه ۱۴۰۱ تقدیم مجلس می‌شود، در همین زمان بتوانیم با یک مقدار فاصله لایحه‌ای برای نظام هماهنگ پرداخت داشته باشیم که البته مثل نظام هماهنگ قبلی نباشد که ناهماهنگی آن بیشتر بود. نظامی که در آن هر دستگاهی می‌رفت خودش را از نظام هماهنگ پرداخت مستثنی می‌کرد و می‌گفت اجازه بدهید ما مستثنی شویم. پس آخر چه کسی باقی می‌ماند؟

رئیسی یادآور شد: تاکید کردیم که یک نظام هماهنگ عادلانه پرداخت به کارکنان دولت تدوین شود که کاملا هم شفاف باشد. جلوی چشم همه کارکنان دولت، بگوییم ما این شاخص‌ها را گذاشتیم، این میزان هم باید پرداخت شود. اگر این نظام هماهنگ و عادلانه پرداخت را نداشته باشیم به نظام چانه‌زنی مبتلا می‌شویم. نمی‌خواهم بگویم کسانی که می‌گویند حقوق ما کم است، راست نمی‌گویند اما ما الان به عنوان دولت چه کار کنیم؟

رئیس جمهور ابراز کرد: اگر بنا باشد به هر قشر بگوییم شما راست می‌گویید، اقشار دیگر را چه کنیم؟ اینها نادرست نمی‌گویند، اما خواهشم از همه اقشار کشور، همه عزیزان و کارکنان در دولت که واقعاً معیشت‌شان با همین حقوقی است که دریافت می‌کنند، چه شرکتی، چه پیمانی، چه رسمی، چه خرید خدمت، به هر نحوی از انواع اشتغال که هست، این است که بدانند به مشکل نظام ناهماهنگ و ناعادلانه پرداخت واقف هستیم. این موضوع از اولویت‌های دولت هم هست و آن را دنبال کرده و تهیه راهکار رفع این مشکل در میانه راه است و به محض تکمیل شدن به مجلس ارایه خواهد شد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا بدانند که دولت دنبال عدالت در پرداخت حقوق به همگان است.

رئیس جمهور در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درباره چرایی اجرا نشدن کامل قانون هوای پاک گفت: این نگرانی از نگرانی‌های مهمی است که مردم، بویژه در تهران و شهرهای بزرگ دارند. استانداران را مأمور کردیم که جلسات مستمری با حضور همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه تشکیل دهند تا اگر توانایی یا ساز و کار دستگاه‌های مسئول برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده مناسب نیست موضوع اعلام شود تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

رئیسی افزود: به عنوان مثال برای بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری مسئولیت بر عهده شهرداری است اما به شهرداری باید از محل کمک‌ها و مشارکت‌ها و عوارض مردم کمک شود و البته دولت هم باید در این زمینه به شهرداری‌ها کمک کند. به سازمان و برنامه بودجه اعلام کردم که یکی از اولویت‌های جدی آن، کمک به ناوگان حمل و نقل شهری باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این موضوع از زمانی که ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته، دغدغه او بوده است، اظهار کرد: موضوع هوای پاک، مسئله‌ای مهم و از حقوق مردم است که حتماً باید دنبال شود. تکلیف کرده‌ایم که عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه ارزیابی شود تا اگر عملکرد دستگاه‌ها نقصی دارد، پیگیری‌های لازم انجام شود.

رئیسی در واکنش به درخواست مجری برای پیگیری اجرای قانون از رده خارج شدن خودروهای فرسوده تصریح کرد: بخشی از اجرای این قانون مربوط به بخش‌های دیگری در کشور است، اما دولت می‌تواند این پیگیری را انجام دهد و حتماً از همین‌جا به دوستان و همکارانم تأکید می‌کنم که این مطلب مورد تأکید قانون است و آن را پیگیری می‌کنم.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این سؤال که انتصابات در دولت تا چه میزان بر مبنای شایسته‌سالاری انجام می‌شود و موضوع گشت ارشاد مدیران و بحث مبارزه با فساد در ادارات دولتی تا تا این لحظه چه میزان موفقیت داشته است، بیان کرد: نسبت به انتقادات به طور کلی بگویم که دولت منتقدینی دارد و ما از انتقاد استقبال می‌کنیم. انتقاد برای دولت حتما سازنده است.

رئیسی ادامه داد: البته برخی از اظهارنظرها را گاهی انسان احساس می‌کند که با واقعیت همخوانی ندارد. نمی‌خواهم واژه بی‌انصافی را بکار ببرم، می‌گویم همخوانی ندارد. گاهی نقاط قوت دولت به عنوان نقاط ضعف مطرح می‌شود؛ از جمله همین انتصاباتی که اشاره کردید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت بنا را بر شایسته‌سالاری گذاشته است، گفت: بنای ما از اول جابجایی اتوبوسی نبود. هیئت‌ دولت‌ را نگاه کنید، از آنها بپرسید کدام‌شان از قبل با بنده رفیق بودند! به شکل عمومی از همه نظر خواستیم که چه کسانی برای وزارت و استانداری‌ها و دیگر بخش‌ها صلاحیت دارند؟ بعضی از همکاران ما در دولت در همین دولت همدیگر را دیده و شناخته‌اند. یا مثلا موضوع انتصابات فامیلی را بنده از بعضی از کسانی که می‌گویند خواستم که ۵ نفر را نام ببرند تا بنده پیگیری کنم، چرا که بنده در این قضیه مسئول هستم.

رئیسی افزود: ادوار گذشته ریاست جمهوری را با دوره بنده مقایسه کنید؛ خیلی مسئله سخت و پیچیده‌ای نیست. می‌گویند رسانه‌ها گفتند و ما هم این قضیه را گفتیم. نقطه قوت این دولت این است که مسئولان آن کسی را از فامیل خودشان نیاورده‌اند، منصوب کنند. همواره نسبت به این مسئله حساسیت وجود داشته و این حساسیت همچنان ادامه دارد که انتصابات، انتصابات شایسته‌ و براساس شایستگی و نه براساس روابط فامیلی و اینها باشد.

رئیس جمهور اظهار کرد: اگر جایی هم کسی تذکر داده، وزیر و مدیرکل و استاندار باید پیگیری کند و پیگیری هم کرده است. حساسیت خوبی نسبت به این مسئله وجود دارد، اما اطلاع‌رسانی، نباید اطلاع‌رسانی نامناسبی باشد. بنده از همه بخش‌های دولت اطلاع دارم. مواردی بوده که گفته‌اند انتصابات فامیلی شده است، پرسیدیم که ۴ تا فامیل‌ها را معرفی کنید تا ما هم بدانیم.

رئیسی در ادامه سفرهای استانی را از دیگر نقاط قوت دولت برشمرد و اظهار کرد: آقایان این لذت ارتباط با مردم را تجربه کنند و ببینند چقدر ارتباط با مردم لذت دارد. بنده وقتی از کرملین به کرمان می‌روم، لذت می‌برم. بعضی‌ها فکر می‌کنند برایم زحمت است، می‌گویند بنده خدا خسته است. نخیر. وقتی به میان مردم مناطق جنوب کرمان می‌روم، لذت می‌برم. نمی‌خواهم بگویم به خودم سخت می‌گذرانم، نه؛ از ارتباط با مردم لذت می‌برم. این را مردم عزیز بدانند که مدیران‌مان باید همینطور باشند؛ با مردم بودن و در میان مردم بودن و حرف دل آنها را شنیدن و ارتباط با مردم.

رئیس جمهور در مورد سفرهای استانی گفت: اجازه بدهید ۶ روز هفته بنشینیم کار در سطح ملی کنیم و یک روز هم برویم با مردم استان‌ها ارتباط برقرار کنیم که این ۶ روزمان ارتباط با واقعیات مردم باشد. بفهمیم مردم چه می‌گویند این اشکالی ندارد.

رئیسی افزود: مردم سیل‌زده مشکل دارند، مردم با مناعت طبع، بزرگوار، شهیدداده. بنده می‌روم در جمع‌شان. بندگان خدا مشکلات‌شان را مطرح می‌کنند من هم چک می‌کنم. قبل از من هم معاون اول، وزیر کشور و وزرای دیگر رفتند. وقتی می‌گوییم دولت مردمی؛ باید با خواست مردم ارتباط داشته باشند. الحمدالله این روحیه در بدنه دولت کاملاً وجود دارد.

رئیسی با تأکید بر اینکه مردمی بودن دولت یک نقطه قوت است، اظهار کرد: ببینید در سطح رسانه چگونه این نقطه قوت را به نحوه‌ای مطرح کردند که گویی نقطه ضعف است. به عنوان نمونه می‌گویند چرا دولت سفر استانی می‌روید. نقطه قوت دولت در تیم اقتصادی دولت را می‌گویند تیم اقتصادی ناهماهنگ است. این موضع به خاطر این است که در دو یا سه مورد اطلاع‌رسانی به هنگام توسط برخی دوستان نشده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: تیم اقتصادی دولت تیم هماهنگی است و با هم کار می‌کنند در جلسات با هم می‌نشینند و بحث می‌کنند، نه اینکه دو نظر نباشد، نه؛ اشکالی ندارد نظر موافق و مخالف باشد، اما وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، همه دولت یک آهنگ دارد و یک مسئله را دنبال می‌کند.

رئیسی تأکید کرد: این نقطه قوت دولت است که تیم اقتصادی هماهنگ است. گاهی متأسفانه مواردی مطرح می‌شود که اینها در بعضی از رسانه‌ها نقاط قوت را نقطه ضعف جلوه می‌کنند.

آیت الله رئیسی افزود: دولت استقبال می‌کند از اینکه مثلاً بگویید چرا انتصابات با کندی انجام می‌شود، می‌گویم بله این انتقاد را قبول دارم، در دولت تأکید کردم که حتماً با سرعت انتصابات صورت گیرد و گفتم هر کس شایسته است و کارآمده است باید به کار گرفته شود، هر کس هم بانی وضع موجود است، حتماً نباید از آن استفاده شود.

دکتر رئیسی تصریح کرد: در دولت ما کسانی هستند که در دولت گذشته نیز حضور داشتند، کارآمدی داشتند و با هم کار می‌کنیم. در استان‌ها هم همین‌طور است. من در مورد کندی در انتصابات یکی دو بار در جلسات دولت به دوستان تأکید کردم.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: بعضی از انتقادات گاهی با واقعیت تفاوت دارد. از انتقاد استقبال می‌کنم، اما تأکید دارم که حتماً عنایت شود به شرایطی که این دولت کارش را آغاز کرده است. هنر این نیست مردم را نگران‌تر کنیم ما آمدیم برای مردم امید ایجاد کنیم، برای مردم کار کنیم نه اینکه بیاییم مردم را نگران‌تر کنیم اینکه اصلا درست نیست.

رئیس جمهور در مورد شرایط کرونایی کشور خاطر نشان کرد: از مواردی که باید شاکر خدا باشم و عنایت کرد این است که در روزی که دولت ما شروع به کار کرد روزانه ۷۰۰ خانوار در کشور داغدار می‌شدند و امروز به لطف خدا و به خاطر کمک و مشارکت مردم و اعتمادی که مردم به دولت داشتند شاهد هستیم که الحمدالله هم ابتلاء و هم فوتی‌های کرونایی بسیار کاهش پیدا کرده یعنی به مرحله فوتی ۲۰ نفر در روز یا این حدود رسیده است و خودش یکی از موفقیت‌های بزرگ کشور است.

رئیسی با اشاره به شرایط بد کرونایی در کشورهای دیگر، افزود: این موفقیت بزرگی که دولت و مردم با عنایت حضرت حق برای کشور داشتند از مواردی است که همواره باید شکرگزار خداوند بود و شکرگزاری آن این است که باید آن را حفظ کرد و از آن صیانت کرد که اُمیکرون یک وقت کشور را فرا نگیرد.

رئیسی افزود: در ستاد کرونا بحث شده که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشود مجبور به بازگشت محدودیت‌هایی شویم. واقعا در اجتماعات ما احساس خطر می‌کنیم، جان مردم برای ما بسیار اهمیت دارد. جان و نان این دو مسئله‌ای است که حتما مهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهم باز به مردم عزیزمان عرض کنم جوان‌های عزیز و مردم بزرگوار ما امیدوار باشید انشاءالله روزنه‌های امید بسیار است احساس می‌کنم که امید جدی وجود دارد.

رئیسی با اشاره به برگزاری مسابقه تیم ملی فوتبال کشورمان با عراق، گفت: انشاءالله عزیزان‌مان در این بازی که دارند با موفقیت و پیروزی مثل همیشه ظاهر شوند و به خانم‌های جوان ورزشکارمان هم باز می‌خواهم تبریک بگویم نسبت به موفقیت‌هایشان و اینکه هم رعایت تمام شئونات و حجاب را کردند و در عین حال بسیار خوب در عرصه‌های بین‌المللی ظاهر شدند این هم باید به آنها مبارک باد بگوییم.

رئیسی تصریح کرد: مردم عزیز بدانید همکارانم را می‌بینم که شب و روز نمی‌شناسند برای کار کردن که بتوانند انشاءالله مسائل را پیش ببرند و ما همچنانی که تا الان موانع را پشت سر گذاشتیم بعد از این هم با قوت پیش خواهیم رفت و هیچ مانعی را پیش روی خود نمی شناسیم، این همان حرکت جهادی است که خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی در آن عرصه حضور داشت ما هم انشاءالله به دنبال همین راه خواهیم بود که بتوانیم در این ایام شادمانی دهه فجر حرکت جهادی کنیم که مردم ما شادمان شوند.

انتهای پیام
captcha