پرهیز از تمرکزگرایی و انحصار در سایه رعایت عدالت در امور فرهنگی
کد خبر: 4026750
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

پرهیز از تمرکزگرایی و انحصار در سایه رعایت عدالت در امور فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: وزارت ارشاد بنا دارد در حوزه فرهنگ و هنر در اقصی نقاط کشور عادلانه رفتار کند و این امر بدان معنا است که از هرگونه انحصار و تمرکزگرایی جلوگیری کرده و زمینه رشد استعدادها در بخش‌های مختلف در راستای توسعه و پیشرفت مبانی فرهنگی را فراهم کندو

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 16 دی در دیدار با آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، به سبقه تاریخی و جایگاه ویژه استان در حوزه فرهنگی و دین اشاره و تصریح کرد: وجود بیش از 7هزار شهید منتسب به استان نشان از مجاهدت مردم این خطه از ایران اسلامی در دفاع از آرمان‌های انقلاب دارد. همچنین مرکزی، استان زادگاه امام راحل است و امروز هرچه داریم به برکت وجود آن حضرت است.

وی‌ با اشاره به اینکه استان مهد تاریخ و فرهنگ است و این ادعا در تمام شهرستان‌های آن مشهود است، استان مرکزی را یکی از استان‌های ممتاز کشور دانست و افزود: وزارت ارشد بنا دارد در حوزه فرهنگ و هنر در اقصی نقاط کشور عادلانه رفتار کند و این امر بدان معنا است که از هرگونه انحصار و تمرکزگرایی جلوگیری کرده و زمینه رشد استعدادها در بخش‌های مختلف در راستای توسعه و پیشرفت مبانی فرهنگی را فراهم کند.

اسماعیلی در خصوص پروژ‌های نیمه تمام هم گفت: مانند وزارتخانه‌های دیگر با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام و معطل مانده در بازه زمان طولانی مانند پروژه 20 مانده مازنداران مواجه هستیم. دولت تاکنون 2500 میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفرهای ریاست جمهوری مصوب کرده است تا وضعیت عمومی نفسی کشیده و بر روحیه مردم افزوده شود. هدف بر این است بناهای معطل مانده در استان نیز تکمیل شود.

این مقام مسئول ضرورت توجه به مباحث زیرساختی و محتوایی در حوزه فرهنگ را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: به برکت پیشینه تاریخی و فرهنگی این استان دستمان در این حوزه پر است و فقط باید تسهیلگری در راستای فعال شدن ظرفیت‌ها صورت گیرد. تلاش ما بر این است زمینه رشد استعدادها در بخش‌های مختلف در همه شهرستان‌ها ایجاد شود.

به‌گفته وی تأکید مجموعه وزارت ارشاد اسلامی بر این است که بتواند هنر و فرهنگ در تراز آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری ارائه دهد. البته انجام برنامه‌های پیشرو کار دشواری است. چراکه جبهه فرهنگی مهم‌ترین جبهه‌ای که دشمن در ۳۰ سال اخیر روی تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به تهاجم فرهنگی تا شبیخون، جنگ نرم، نفوذ و ناتوی فرهنگی هشدار داده‌اند. تمرکز کردن دشمن روی فرهنگ نشان از برهم زدن نظم رهبری نظام دارد و اگر این نظم برهم خورد عواقب و بحران‌های بعدی را به دنبال دارد.

اسماعیلی متزلزل کردن کانون و پایه اصلی خانواده‌ها از بعد فرهنگی و کاهش نرخ باروری و جمعیت را گوشه‌ای از تهاجم فرهنگی دشمن برشمرد و از راه‌اندازی ستاد جمعیت در وزارتخانه خبر داد و افزود: این ستاد با استفاده از ابزار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در اختیار دارد می‌تواند برنامه جامعی برای پیاده‌سازی قانون تعالی جمعیت که در مجلس به تصویب رسیده اجرایی کند. تلاش بر این است تا به همکاری سایر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از روند کاهش جمعیت جلوگیری شود و بدین ترتیب از نگرانی کقام معظم رهبری نیز کاسته شود.

وی با اشاره به فعال بودن شورای فرهنگ عمومی در استان، از آمادگی این مجموعه جهت حمایت از برنامه‌های مصوب در شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: تقویت شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از برنامه‌های اصلی است. خوشبختانه با حضور مجلس انقلابی از سال گذشته گشایش‌هایی در مدیریت فرهنگی ایجاد شده و امید است این گشایش‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام
captcha