اهمیت نقش مادران در پیروی فرزندان از عفت فاطمی
کد خبر: 4026448
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
مسئول کانون تخصصی خادمیاری بانوان و خانواده استان گیلان بیان کرد:

اهمیت نقش مادران در پیروی فرزندان از عفت فاطمی

مسئول کانون تخصصی خادمیاری بانوان و خانواده استان گیلان گفت: مادران به‌دلیل همراهی مدام با فرزندان، به‌طور طبیعی اولین و بیشترین اثر تربیتی را در آنها به‌ویژه برای دختران دارند. مادران الگوی عملی ویژه و حائز اهمیتی هستند و پیروی آن‌ها از حجاب و عفت فاطمی، قطعاً در وجود دختران تأثیرات خود را به‌طور ناخودآگاه خواهد گذاشت.

حجابزهرا کاسی، مسئول کانون تخصصی خادمیاری بانوان و خانواده استان گیلان به‌مناسبت ایام فاطمیه و ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به شیوه و رفتار بانوی دو عالم در مسائل مختلف مانند تربیت فرزند، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: در بحث تربیت فرزندان می‌بینیم که امام حسین(ع) وقتی در مسجد با پیرمردی مواجه می‌شوند که در انجام وضو دچار خطا بود، به‌صورت عملی جلوی او به انجام صحیح وضو مبادرت و بدین گونه وی را متوجه خطایش کرد که ضمن آموزش صحیح تکلیف شرعی، به وی بی‌حرمتی نیز نشود. حضرت زینب(س) نیز بعد از تحمل مصائب عاشورا جمله‌ معروف «ما رأيت الا جميلاً» را بیان کردند. این‌گونه عملکردها و رفتارها جز از تربیت‌یافتگان در مکتب مادری عفیف و عالمه انتظار نمی‌رود.

این دانش‌آموخته حوزه علمیه خواهران با اشاره به مسئله حجاب از نگاه حضرت زهرا(س) ابراز کرد: شیخ طبرسی در جلد اول کتاب احتجاج، نحوه حجاب و پوشش آن حضرت در زمان خروج از منزل در قضیه فدک را این‌طور توصیف کرده است: «حضرت فاطمه زهرا(س) در زمان بیرون آمدن از منزل، مقنعه خود را به‌ طور محکم به سر بستند و جلباب(چادر) را به تن کردند، آن چادر به‌ شکلی بود که تمام بدن آن حضرت را به‌ طور کامل می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید. گروهی از نزدیکان و زنان قوم، آن حضرت را تا مسجد همراهی می‌کردند». از این روایت مشخص می‌شود که پوشش و حجاب حضرت فاطمه زهرا(س) در بیرون از منزل و در مواجهه با افراد نامحرم دقیقاً همان دو پوشش معروف زنان در قرآن یعنی خمار(مقنعه) و جلباب(چادر) بوده است.

کاسی یکی دیگر از خصایل بانوی دوعالم را نیکوکاری و احسان ایشان دانست و بیان کرد: در نیکوکاری و بخشش می‌بینیم که مادر اهل‌بیت(ع) در کنار سایر اعضای خانواده در ماجرای روزه‌ شکر به سبب نذری که در شفای فرزندان کرده بودند، سه روز مداوم افطار خود را به نیازمندان می‌بخشند. بی‌شک الگوبرداری از کردار ایشان غایت سعادت هر بانویی است. کردار یعنی مجموعه‌ی کاملی از رفتار، عمل، فعل، روش، سیره و غیره. بانوی دو عالم از حیث افضلیت و کمال، قطعاً از جانب خداوند عالم شایستگی این جایگاه عظیم‌الشان را داشتند، چون از همه‌ ابعاد وجودی کامل بودند. صلاح هر زن مسلمان و حتی غیرمسلمان و آزاد‌اندیش است که جهت بهره‌برداری کمی و کیفی از برترین الگوها که خداوند متعال وی را الگویی ممتاز خاصه برای زنان برگزیدند، تبعیت کرده تا به هدف غایی و کمال مطلوب دست یابند.

مسئول کانون تخصصی خادمیاری بانوان و خانواده استان گیلان در پاسخ به این سؤال که مادران در تربیت دختر محجبه و عفیف چه نقشی دارند، تصریح کرد: مادران به‌دلیل وابستگی خونی و مداومت در اتصال و همراهی با فرزندان در تمام طول عمر، به‌طور طبیعی اولین و بیشترین اثر تربیتی را در فرزندان خصوصاً دختران دارند. مادران الگوی عملی ویژه و حائز اهمیتی هستند و پیروی مادران از حجاب و عفت فاطمی، قطعاً در وجود دختران تأثیرات خود را به‌طور ناخودآگاه خواهد گذاشت. وقتی دختری عمل مادر خود را مطابق با قولی که بیان می‌دارد می‌بینید، این تطابق قول و فعل قطعا نتیجه‌ی مطلوب‌تر و درخشان‌تری به همراه خواهد‌داشت.

این دانش‌آموخته حوزه علمیه علاقمندکردن بانوان را به الگوبرداری از حجاب فاطمی از مسائل مهم حال حاضر دانست و عنوان کرد: در ابتدا باید ویژگی‌های الگوی مطلوب از منظر خداوند و دلایل انتخاب حضرت زهرا(س) به‌عنوان برترین الگوی زنان عالم توسط ذات اقدس الهی را بیان کرده و ویژگی‌ها و نشانه‌های حجاب فاطمی را به‌شکل درست معرفی کرد و به جامعه شناساند. با معرفی زنان و دختران محجبه، عفیف و موفق عرصه‌های مختلف به‌عنوان مصداق و نمونه اثبات کرد که حجاب عملی برای مصونیت است نه عاملی برای محدودیت زنان. همچنین باتوجه به تغییرات نسل‌ها و تنوع سلایق باید برای نوع، شکل، میزان و محدوده پوشش الگوهای زیبا و ایده‌های جذاب، نو و مطابق با دستورات شرعی خصوصا برای نسل جوان طراحی و ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha