نقد علمی لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی است
کد خبر: 4026259
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
حجت‌الاسلام رستمی:

نقد علمی لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نقد علمی لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی است و باید جسارت نقد علمی نسبت به فرضیه‌ها، نظریه‌ها، داده‌ها و کاوش‌های علمی وجود داشته باشد تا بتوانند جسورانه تحلیل و نقد کنند و نظریات را به چالش بکشند و راهکار ارائه دهند.

حجت‌الاسلام رستمی

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در اختتامیه همایش مقاومت و جهان آینده که امروز ۱۴ دی ماه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم برای جامعه و نظام اسلامی افق‌های خاصی طراحی شده است تا به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم، برای این امر باید پس از انقلاب اسلامی، دولت اسلامی و جامعه اسلامی تشکیل شود تا به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: موضوع تمدن موضوعی محوری است و توصیه‌های هفتگانه و امید در آن مطرح شده است؛ در وضعیت فعلی افول تمدن غرب و افول هژمونی آمریکا را از درون اردوگاه غرب می‌شنویم که سیاست‌مداران و نظریه‌پردازان غربی بر این افول اشاره دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تمدن مجموعه‌ای منسجم مبتنی بر مبانی فکری و ایدئولوژی است که تولید و زایش علمی دارد و منجر به فناوری، سبک زندگی، ایجاد هنجار و ارزش خواهد شد. در تمدن، سبک زندگی را شاهد هستیم که در آن نوع زیست، تعامل با دیگران و تعامل با طبیعت بسیار مهم است.

وی اشاره کرد: امروزه با نیازهای جدیدی در جوامع بشری مواجه هستیم که تمدن غربی پاسخی برای آن‌ها ندارد؛ به تازگی فوکویاما گفته است که ناچار به بازگشت به عقب و نوعی سوسیالیسم هستند.

رستمی تصریح کرد: جریان لیبرال دموکراسی در مقابل جریان سوسیالیسم قرار دارد؛ چگونه می‌شود نظریه‌پردازان غربی می‌گویند که ناچار به بازگشت به جریان سوسیالیسم هستند؟! کلماتی مانند افول آمریکا و فروریختن ترس آمریکا از عباراتی است که از زبان سیاست‌مداران آمریکایی شنیده می‌شود؛ هاآرتص هفته گذشته نیز گفته بود سه رهبر چین، ایران و روسیه از آمریکا نمی‌ترسند و ترس آنان ریخته است.

وی اضافه کرد: آمریکا بعد از بمباران اتمی ژاپن دنیا را به ترس از خود واداشته بود اما اکنون فروریختن ترس کشورهای دنیا از آمریکا نشانه‌ای از یک اتفاق عمیق است و آن این است که تمدن، محتوایی در قالب یک الگوی قابل تقلید است که ارزش‌های خود را به سایر جوامع منتقل می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانش، پایه تمدن است و تمدن غربی بر پایه دانش اروپا شکل گرفته و دانش اروپا نیز ناشی از تمدن اسلامی در گذشته بوده است. تمدن غربی با علم و دانش توانست ابزار و قدرت ایجاد کند.

وی گفت: تمدن غرب مبتنی بر دانش گرفته است و صدای زوال آن بلند شده است؛ در جامعه اسلامی به‌دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم این تمدن باید بتواند به مجموعه نیازهای بشری در حوزه‌های معرفتی و مادی پاسخ دهد. اگر قرار است الگویی به‌عنوان تمدن به دنیا ارائه شود ابتدا باید در یک محیط الگو بودن خود را اثبات کند؛ مراکز دانشگاهی، محیط‌های علمی و حوزه‌های علمیه محیط تولید و زایش تمدن محسوب می‌شوند و این نهادها مخاطب اصلی تمدن‌سازی هستند.

رستمی اظهار کرد: نقد علمی لازمه شکل‌گیری تمدن اسلامی است و باید جسارت نقد علمی نسبت به فرضیه‌ها، نظریه‌ها، داده‌ها و کاوش‌های علمی وجود داشته باشد تا بتوانند جسورانه تحلیل و نقد کنند و نظریات را به چالش بکشند و راهکار ارائه دهند.

وی اشاره کرد: اگر بناست تمدن اسلامی را تشکیل دهیم باید در دانشگاه‌ها نهضت علمی شکل بگیرد؛ باید محیط شادابی را در مجامع علمی ایجاد کنیم تا در این فضا مدیران آموزشی، جریانات علمی و دانشجویان نخبه را به فهم مشترک برسانیم تا با اراده، حرکت جهادی خود را آغاز کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: باید نسلی را پرورش دهیم که ضمن شجاعت تغییر و تحول در علم به توانایی خود باور داشته باشند چون انقلاب بر پایه باور شکل گرفته است. امتناع از خودباوری از جمله موانع پیش‌روی تمدن اسلامی است؛ امروزه در برخی از علوم در مرز دانش قرار داریم که با خودباوری می‌توانیم به قدرتمندی دست پیدا کنیم.

رستمی در پایان گفت: در تمدن نوین اسلامی معرفت دینی بر شیوه تولید علم حاکم خواهد شد و این در حالی است که در تمدن غربی مکتب آخرت‌گریزی مبتنی بر ثروت و شهوت ارائه می‌شود. نظریه‌پردازی و نقد باعث حرکت به سمت تمدن خواهد شد و در این میان فضای دانشگاهی مأموریت اصلی را بر دوش دارد.

انتهای پیام
captcha