اقدامات ارزنده جهاد دانشگاهی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 4024289
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
حجت‌الاسلام دیرباز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

اقدامات ارزنده جهاد دانشگاهی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و اگر تحقق قسمت‌های عمده آن را به دست جهاد دانشگاهی بسپاریم شاهد پیشرفت‌های بیشتری خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش جهاد دانشگاهی در خنثی‌سازی تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی است که دائماً در مسیر رشد و بالندگی بوده و شهدای عزیزی را هم تقدیم انقلاب کرده است. بنده که از غرفه‌های مختلف در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کردم به این نتیجه رسیدم پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته و نشانه جامعیت این دستاوردها، نیازمحور بودن و تقاضامحور بودن آنهاست.

لزوم حمایت مسئولان از جهاد دانشگاهی

وی ادامه داد: لازم است مسئولان کشور از این دستاوردها استفاده و از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی پشتیبانی کنند تا بتواند بهترین کمک باشد برای اینکه ما روی پای خودمان بایستیم و مشکلات کشور را به دست متخصصان داخلی حل کنیم. اکثر کسانی‌که در این نمایشگاه دیدم جوانانی هستند که در این انقلاب رویش پیدا کرده‌اند. خوشبختانه مسئولان نیز به صورت دلسوزانه و با نظم خاصی در خدمت جوانانی هستند که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

حجت‌الاسلام دیرباز یادآور شد: در شرایط تحریم اگر نقاطی که می‌تواند کشورمان را به لحاظ فناوری و تکنولوژیک قوی‌تر کند را شناسایی کنیم حتی در کوتاه‌مدت هم می‌توانیم قدم‌های بسیار مؤثری برای مقابله با تحریم‌ها برداریم فقط باید به جوانان خودمان اعتماد کنیم و کار را به دستشان بسپاریم همانگونه که در دوران جنگ تحمیلی به آنها اعتماد کردیم چراکه اگر اعتماد به جوانان وجود داشته باشد ان‌شاءالله کارها را به خوبی پیش خواهند برد و ما شاهد خواهیم بود که تحریم‌ها کمترین تأثیر منفی را در کشور خواهد داشت.

نقش جهاد دانشگاهی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که جهاد دانشگاهی چگونه می‌تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و اثبات کارآمدی مدل نظام جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کند؟ اظهار کرد: در بخش‌های پایانی بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری هفت توصیه را مطرح می‌کنند اولین توصیه ایشان راجع به پژوهش و تحقیق و فناوری است. بنده شاهد هستم که جهاد دانشگاهی در این زمینه قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و اگر همین مسیر و آینده روشنی که مقام معظم رهبری در بیانیه برای چهل ساله دوم انقلاب ترسیم کرده‌اند را پیگیری کنیم و قسمت‌های عمده آن را به دست جهاد دانشگاهی بسپاریم شاهد خواهیم بود که قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است وگرنه در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که شعار داده می‌شود اما برنامه‌ریزی لازم برای تحقق اهداف این بیانیه مخصوصاً در زمینه پژوهش و تحقیق وجود ندارد. این همان بخشی است که جهاد دانشگاهی نقشی تعیین کننده در آن دارد. معتقدم سیاستگذاری‌ها در این زمینه را باید دولت و مخصوصاً شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم انجام دهند اما در مقام اجرایی باید به جهاد دانشگاهی اعتماد و از آن پشتیبانی شود. اگر تقاضاهایی که جامعه دانشگاهی دارد را با بخش‌هایی همانند جهاد دانشگاهی که تقریباً روی پای خود ایستاده است در میان بگذاریم یقیناً شاهد کارآمدی بسیار خوبی خواهیم بود.

یادآور می‌شود نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ یک‌شنبه، پنجم دی‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در بوستان گفتگو آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه، ۹ دی ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری‌سازی تحقیقات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و در حوزه فرهنگی نیز بخش رسانه‌ای جهاد دانشگاهی (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) به نمایش گذاشته می‌شود.

سازمان‌ها و مراکز فرهنگی مانند مرکز امام و انقلاب، گردشگری، افکارسنجی و سایر فعالیت‌های موجود در این مراکز نیز در این نمایشگاه معرفی خواهند شد. در بحث تجاری‌سازی نیز عمده فعالیت‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود توانمندی سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مراکز رشد و منش‌های جهاددانشگاهی است.

انتهای پیام
captcha