چرا صهیونیست‌ها بیش از همه نگران مذاکرات هسته‌ای هستند / تسریع در انزوای اسرائیل؛ نتیجه توافق احتمالی + صوت
کد خبر: 4022493
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۹
پاک‌آیین پاسخ می دهد:

چرا صهیونیست‌ها بیش از همه نگران مذاکرات هسته‌ای هستند / تسریع در انزوای اسرائیل؛ نتیجه توافق احتمالی + صوت

دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همواره به دنبال آن است که فشارها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به طور مستمر ادامه پیدا کند، گفت: توافق هسته‌ای سال 1394 این هدف صهیونیست‌ها را خنثی کرد و لذا در دور جدید مذاکرات نیز تلاش دارند با به شکست کشاندن مذاکرات و عدم دستیابی به توافق مانع از تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی و گسترش بیشتر نفوذ منطقه‌ای ایران و در نتیجه انزوای خود شوند.

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان و سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نوع بازیگری رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات اخیر وین گفت: یکی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره این بوده که با استفاده از لابی صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا ایران را به عنوان یک خطر جهانی که به دنبال ساخت بمب اتم است، معرفی کند و سعی کرده با قدرت لابی خودش در مجامع بین‌المللی و بهره‌برداری از حمایت آمریکا و اروپا و لابی با برخی کشورهای مرتجع عربی، این اعمال فشار علیه ایران به طور مستمر ادامه پیدا کند.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای که در سال 1394 به نتیجه رسید تمام تلاش‌های رژیم صهیونیستی را در این رابطه خنثی کرد. علت این بود که با فشارهای اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل 4 قطعنامه را علیه ایران به بهانه اینکه ایران دنبال ساخت بمب اتم است، تصویب کرد و جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت و لذا تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال شده بود که برای تمام کشورهای جهان لازم‌الاجرا بود اما با خنثی شدن این چهار قطعنامه و تصویب قطعنامه 2231 که کشورهای آمریکا و اروپا و مجموعه اعضای برجام را موظف می‌کرد تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند، رژیم صهیونیستی منزوی شد و به طور کامل برای دنیا روشن شد که ایران یک خطر برای صلح جهانی نیست و هیچگاه دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و اینها فقط تبلیغات پوچ رژیم صهیونیستی بوده است و لغو این چهار قطعنامه مؤید این مسئله بوده است.


بیشتر بخوانید:


پاک‌آیین یادآور شد: البته ایران هم بارها اعلام کرده بود هیچگاه در پی ساخت بمب اتمی نبوده و نیست و انرژی هسته‌ای را برای مصارف صلح‌آمیز می‌خواهد و فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرام اعلام کردن ساخت سلاح اتمی تأییدکننده این امر بود.

اسرائیل به دنبال احیای فضای پیش از برجام علیه ایران است

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: بعد از اینکه اسرائیل منزوی شد با حضور ترامپ در آمریکا، صهیونیست‌ها در کنار برخی کشورها مانند عربستان تلاش زیادی کردند که آمریکا از برجام خارج شود. تصور آنها این بود که با خروج آمریکا از برجام، ایران هم از توافق خارج می‌شود و با از بین رفتن برجام، آمریکا دوباره در شورای امنیت می‌تواند قطعنامه‌هایی را علیه ایران به تصویب برساند که تصمیم و سیاست عاقلانه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه در برجام به منزله یک مطالبه‌گر بماند و از کشورهای اروپایی بخواهد تعهدات برجامی خودشان را انجام دهند، این توطئه صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت و لذا پس از روی کار آمدن بایدن تمام تلاش رژیم صهیونیستی معطوف بر این است که برجام دوباره احیا نشود و فشارها علیه ایران کاهش پیدا نکند که قطعا اسرائیل به این هدف نمی‌رسد.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: ‌لذا یکی از دلایل مهمی که رژیم صهیونیستی علاقه‌مند است مذاکرات هسته‌ای به سرانجام نرسد این است که تصور می‌کند با عدم توافق، دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برمی‌گردد و در آنجا مصوبه‌هایی علیه ایران صادر می‌شود که به تشدید فشارها علیه ایران منجر می‌شود که در حال حاضر همکاری خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این تصور صهیونیست‌ها را نیز خنثی کرده است.

صهیونیست‌ها می‌خواهند قدرت انصاری هسته‌ای منطقه باشند

وی تصریح کرد: به طور اصولی اسرائیل با داشتن انرژی هسته‌ای و قدرت غنی‌سازی اورانیوم در منطقه غرب آسیا مخالف است. چون تنها رژیمی است که در منطقه دارای سلاح اتمی و کلاهک‌های هسته‌ای است و مقررات بین‌المللی را در خصوص محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای نپذیرفته و حتی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. به همین دلیل صهیونیست‌ها می‌خواهند تنها دارنده قدرت هسته‌ای و غنی‌سازی بمانند و برهمین اساس سعی فراوانی دارند مانع رسیدن ایران به این قدرت شوند. البته هر کدام از دیگر کشورهای غرب آسیا بخواهند دارای این قدرت حتی برای مصارف صلح‌آمیز شوند رژیم صهیونیستی مخالفت خواهد کرد همانطور که قبل از انقلاب وقتی رژیم پهلوی می‌خواست سازمان انرژی اتمی را ایجاد کند به رغم روابط دوستانه با محمدرضا شاه، با ان مخالفت کردند.

پاک‌آیین تأکید کرد: در واقع این سیاست‌ رژیم صهیونیستی برای این است که به صورت انحصاری این قدرت را در غرب آسیا دراختیار داشته باشد و لذا از قدرت‌گیری ایران در غنی‌سازی اورانیوم در هراس است و به همین خاطر ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را در دستور کار قرار داده است.

توافق احتمالی و افزایش بیشتر نفوذ منطقه‌ای ایران

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره تأثیرات توافق احتمالی بر وضعیت رژیم صهیونیستی و آینده تحولات منطقه گفت: توافق در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران باعث می‌شود که ایران به منزله یک قدرت اقتصادی در منطقه ظاهر ‌شود و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاضر نیستند که ایران علاوه بر قدرت نظامی و علمی، تبدیل به یک قدرت اقتصادی شود و لذا تلاش می کنند مذاکرات به نتیجه نرسد. یکی از محورهای اصلی مخالفت رژیم صهیونیستی با توافق در مذاکرات هسته‌ای، نگرانی آنها از نفوذ منطقه‌ای ایران و تقویت محور مقاومت است. تصور آنها این است در صورت توافق و لغو تحریم‌ها نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه گسترده‌تر و انزوای رژیم صهیونیستی در منطقه بیشتر می‌شود.

کد

وی بیان کرد: امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد و شاهد انزوای بیشتر رژیم صهیونیستی باشیم اما اگر مذاکرات هم به نتیجه نرسد مسئله تغییر نمی‌کند زیرا مسیر جنایت، کشتار و اشغالگری هیچ‌گاه نتیجه نخواهد داد و رژیم صهیونیستی با حضور محور مقاومت در هر صورت در مسیر انزوا و زوال در حرکت است.

مصرف داخلی تهدیدات ضد ایرانی اخیر رژیم صهیونیستی

پاک‌آیین درباره تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در صورت توافق هسته‌ای، گفت: این تهدیدها بیشتر مصرف داخلی دارد و در جهت پوشاندن معایب و نواقص دولت جعلی نفتالی بنت است و خود صهیونیست‌ها کاملا به این مسئله واقف هستند که چنانچه قصد حمله به ایران داشته باشند با برخورد قدرتمندانه و کوبنده ایران مواجه می‌شوند و چه بسا اگر این اشتباه را انجام دهند شاهد تسریع در روند نابودی رژیم صهیونیست‌ها باشیم و حتی قبل از وعده 25 ساله نابودی این رژیم فرارسد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha