کاهش حافظه مأخذ مرجع‌شناسی پژوهشگران با گسترش فضای مجازی
کد خبر: 4022154
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

کاهش حافظه مأخذ مرجع‌شناسی پژوهشگران با گسترش فضای مجازی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ارومیه با بیان اینکه جایگزینی فضای مجازی به جای مطالعه کتاب‌های مکتوب بسیار خطرناک است، گفت: این امر موجب کاهش حافظه مأخذ و مرجع‌شناسی پژوهشگران و دانشجویان می‌شود.

سجاد آیدنلو شاهنامه‌ شناسبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، کامران جباری، رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی، روز گذشته، ۲۸ آذر در مراسم گرامیداشت سجاد آیدنلو، یکی از پنج شاهنامه‌شناس شاخص جهان و فرهیخته کشوری، اظهار کرد: آوازه سجاد آیدنلو فراتر از مرزهای ایران بوده که یکی از پنج شاهنامه‌شناس شاخص جهان، جوان‌ترین استاد تمام رشته ادبیات فارسی ایران، صاحب ۱۶ عنوان کتاب و ۲۶۰ مقاله، برنده جایزه سرو ایرانی و صاحب نشان ملی و عالی فردوسی است. 

سیدهادی طباطبایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم افزود: متأسفانه بزرگداشت از افراد در قید حیات به سختی انجام می‌شود و اینکه این مراسم برای دکتر آیدنلو برگزار شد کار خوبی از طرف دانشگاه پیام نور بود. 

وی ادامه داد: ارومیه هیچ وقت خالی از دانشمندان به لحاظ علمی در منطقه نبوده و افرادی بودند که پرچم علم را از این شهر برافراشته نگه داشتند ولی متاسفانه هیچکدام در ارومیه ماندگار نشده و جذب ممالک و محل‌های دیگر شدند که دکتر آیدنلو ماندگار شد و این یکی از تفاوت‌های شاخص این فرد فرهیخته است. وقتی درباره ۱۶ کتاب و ۲۶۰ مقاله و ۱۰۰ سخنرانی تک اسم صحبت می‌کنیم یعنی فرد مورد نظر به علم، کار و پژوهش خود ارزش و اهمیت قائل می‌شود و چه خوب است که از متولیان دانشگاهی نامگذاری اماکن دانشگاهی مانند سالن ساختمان را به نام اساتید دانشگاه یا فرهیختگان نام‌گذاری کنند و امیدواریم راه علم ادبیات ادامه‌دار باشد.

سجاد آیدنلو، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ارومیه هم در این مراسم اظهار کرد: این مراسم بزرگداشت یک انسان خاص نیست بلکه روز بزرگداشت مجموعه علمی و فرهیخته دانشگاه پیام نور استان بوده که از متولیان این امر قدردانی می‌کنم. 

وی افزود: جایگزینی فضای مجازی به جای مطالعه کتاب‌های مکتوب بسیار خطرناک شده که موجب کاهش حافظه مآخذ و مرجع‌شناسی پژوهشگران و دانشجویان خواهد بود و حتی امروزه برخی از دانشگاهیان به گوشی‌های همراه و اینترنت به‌جای کتاب‌های مرجع و مکتوب برای تحقیقات خود متوسل می‌شوند. فضای مجازی زمانی در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد که مکمل منابع مکتوب باشد، امروزه برخی از اساتید تگر تلفن همراه و اینترنت در دسترس نداشته باشند نمی‌توانند از آن بهره کافی و وافی را ببرند.

آیدنلو ادامه داد: شکل‌گیری نوعی آگاهی‌ غیرعلمی، گاهی تحریف و مجهول در حوزه ادبیات و تاریخ در فضای مجازی را شاهد هستیم که این آگاهی‌های غیر علمی از فرط تکرار به دلیل عدم مراجعه به منابع حقیقی تبدیل به مستنداتی در آن حوزه شده که در حوزه تاریخ و ادبیات بسیار نمایان است و علاقه‌مندان، مورخان، پژوهشگران و اساتید حوزه تاریخ ادبیات باید با روشنگری و مستندات قدرتمند خویش مسائل را آنگونه که هست بیان کنند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ارومیه تصریح کرد: رواج نوعی از تجمل‌گرایی و ظاهر‌پرستی در بین بعضی از دانشگاهیان را شاهد هستیم که از عوامل فضای مجازی بوده و تردیدی نیست که تشخص و جایگاه یک انسان دانشگاهی به دانش، تولیدات علمی و منش و کنش او بوده و تجمل ظاهربینی در شأن افراد دانشگاهی نبوده و افراد صاحب نام زندگی ساده اخلاقی و به دور از تجمل دارند. 

وی در پایان گفت: رفتار اجتماعی، کاری، علمی و اقتصادی یک فرد دانشگاهی باید در جامعه الگوساز باشد و در تعالیم دینی و فرهنگ درخشان و غنی ایرانی نیز بسیار به آن توصیه و تاکید شده که تزکیه یعنی اخلاق‌مداری بر تربیت و دانش تقدم دارد و مهم است که این دو مسئله در کنار هم در یک تراز قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha