برداشت روضه حضرت علی‌اصغر از داستان حضرت موسی
کد خبر: 4019719
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
حجت‌الاسلام قرائتی تبیین کرد

برداشت روضه حضرت علی‌اصغر از داستان حضرت موسی

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه 35 روضه از متون قرآن استخراج شده است، گفت: یکی از این روضه‌ها در مقایسه داستان حضرت موسی و شهادت حضرت علی‌اصغر مشهود است.

حجت الاسلام قرائتی رئیس ستا اقامه نمازبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز، 18 آذرماه در همایش روحانیون که در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: برخی از آیات قرآن وجود دارند که عمده مردم به آن‌ها عمل می‌کنند؛ مثل مسائلی که مربوط با خوردن و آشامدین است و برخی از آیات نیز هستند که عده کمتری به آن جامه عمل می‌پوشانند. در این بین در آیه‌ای به انسان متذکر شده که قرآن را جدی بگیرید و باید تأمل کنیم که چه تعداد به این دستور توجه دارند.

وی با اشاره به اینکه ما قرآن را علم نمی‌دانیم بلکه آن را فقط کتابی مقدس قلمداد می‌کنیم، ابراز کرد: امام صادق(ع) می‌فرمیاد: اگر طالب علم هستید، به قرآن مراجعه کنید در حالی که ما به سادگی از روی آیات قرآن رد می‌شویم. اگر فقط به آیه‌ای مثل «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» توجه کنیم از چندین بعد می‌توانیم آن را بررسی و موشکافی کنیم.

این مفسر قرآن به بهره‌گیری از قرآن در همه ابعاد زندگی روزمره، فعالیت‌های علمی و سخنرانی‌ها تأکید کرد و افزود: قرآن 100 درصد وحی از طرف خداوند و همه آیات آن حقیقت است. در حالی که پژوهش‌های انسان‌ها خطا دارد یا گفتن تاریخ نمی‌تواند 100 درصد درست باشد؛ چراکه در تاریخ روز دورغ وجود دارد چه برسد به تاریخ گذشتگان، در حالی که قران مملو از تاریخ‌های سالم است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه یک بار در محضر مقام معظم رهبری عرضه داشتم که 35 روضه را از متون قرآن بیرون کشیده‌ایم، تصریح کرد: در داستان حضرت موسی می‌خوانیم که به فرعون گفتند یک زن فرزندی به دنیا می‌آورد که حکومت تو را زیر و رو خواهد کرد و او دستور داد هر زنی که پسری به دنیا آورد فرزند او را بکشند. خداوند با چهار قلاب حضرت موسی که نوزاد یک روزه بود را از مادر جدا کرد و جان او را نجات داد.

وی ادامه داد: قلاب اول این بود که خداوند می‌فرماید ما وحی کردیم یعنی وصل به غیب شد. قلاب دوم این است که خداوند فرمود ما قلب مادر را خودمان نگه می‌داریم. مورد سوم این بود که گفته شد کودک را در آب بینداز ما او را برمی‌گردانیم و چهارمین مورد خداوند فرمود او را پیغمبرش می‌کنیم. در این مقایسه باید دید حضرت علی‌اصغر را چطور در روز عاشورا گرفتند، در حالی که او طفلی 6 ماهه بود و با مادر انس و الفت بیشتری داست. علی‌اصغر در خون دست و پا می‌زد در حالی که حضرت موسی در آب بود.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه بدنه سخنرانی‌ها باید برگرفته از قرآن باشد، یادآور شد: انسان هر لحظه که قرآن می‌خواند به ابعاد جدیدتری از آن پی می‌برد. همان‌طور که در این کتاب الهی بیان شده است که نشانه‌هایی در آسمان است که انسان از روی آن عبور یا مرور می‌کند.

وی به شرایط اصلاح و ارشاد امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در این امر سن و آمار شرط نیست و ابتدا باید از نزدیکان و فامیل آغاز شود و بعد هم‌وطن و همه مردم را دربربگیرد. همچنین باید لحن عاطفی باشد و از وجدان فرد کمک بگیرد و لحن آمرانه نداشته باشد. هر نزاعی در جامعه پیدا شد اصلاح آن در قران و مبانی قرآن نهفته است.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه پیش‌نمازی شغل نیست و روحانی باید قرآن و حدیث برای مردم بگوید، تصریح کرد: ارزش ما به تکرار ذکر است. مسائلی برای مردم تبین شود که دانستن آن برای مردم ضروری است. از قرآن باید قانون استخراج شود. قرآن در همه ابعاد زندگی آیه دارد در حالی که ما به سراغ آن نرفتیم و آن را مهجور گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تدبر در قرآن واجب و حفظ قرآن مستحب است، ادامه داد: در شب قدر می‌گوییم «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» در حالی که در این شب همه مساجد عزاداری، سخنرانی و دعای جوشن کبیر دارند اما خبری از تفسیر قرآن نیست.

انتهای پیام
captcha