بیانیه گام دوم انقلاب و رسالتی که دانشگاه باید به سرانجام رساند
کد خبر: 4019192
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

بیانیه گام دوم انقلاب و رسالتی که دانشگاه باید به سرانجام رساند

امیدآفرینی، جوان‌گرایی و توجه به علم و پژوهش مهم‌ترین اصولی است که دانشگاه‌ها با حضور جوانان باید از متن بیانیه گام دوم انقلاب استخراج و به آن عمل کنند.

نشست بیانیه گام دوم انقلاببه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، انقلاب اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند، اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به‌دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

در چنین نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» مفاهیمی بلند برگرفته از اسلام نه تنها خطاب به ملت ایران که به تمام آزادی‌خواهان جهان است، مفاهیمی که می‌توان در سایه آن به تمدن اسلامی رسید. نشست تخصصی با موضوع «نقش آفرینی دانشجویان در توسعه کشور در راستای بیانیه گام دوم انقلاب»، امروز ۱۶ آذرماه با همت سازمان دانشجویان ایران، خبرگزاری بین‌المللی قرآن با حضور مسئولان  دانشگاه‌های استان در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در این نشست اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به چندین جهت حائز اهمیت است؛ این بیانیه از جامعیت برخوردار است، چراکه همه مشکلات، خطاها و هم سوء‌مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها اشاره داشته است.

بیانیه گام دوم انقلاب و رسالتی که دانشگاه باید به سرانجام رساند

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر آن نگاه به آینده است، چراکه چشم‌اندازی برای آینده دارد، افزود: ویژگی بارز این بیانیه اهمیت دادن به جوانان و مخاطب قرار دادن آنان است که جوانان موتور محرکه کشور در استان‌های مختلف هستند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ویژگی بعدی در این بیانیه تأکید بر مبانی و شعارهای انقلاب است، چراکه شعار این انقلاب جهانی بوده و اهداف انقلاب را دنبال می‌کند و از مسئولان نیز می‌خواهد توجه ویژه داشته باشند.

مرادی ادامه داد: لازم است یادآوری چشم‌انداز و افق‌های روشن انقلاب و توجه به مطالبات مردمی در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ این بیانیه توجه به ارائه راهکارها دارد که باید دانشگاهیان و نخبگان کشور در این زمینه ورود کنند.

وی افزود: ویژگی بعدی بیانیه انعطاف‌پذیری، منفعل نبودن و تأکید بر اصلاح خطاهای گذشته در طول این 40 سال فراز و فرود است که از تجربیات استفاده کنیم و نگذاریم بعضی خطاها تکرار شوند.

مرادی با تأکید بر توجه به نگاه به جلو و تجربیات قبلی در این بیانیه، تصریح کرد: باید برای وضعیت مطلوب آینده از تجربیات گذشته عبرت گرفته و موانع و مشکلات سر راه خود را برطرف کنیم.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر پایبندی به اصول ضمن درک پدیده‌ها و موقعیت‌های نو است و یکی از وظایفی که مسئولان دارند نیز این است که انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهند و در برابر شرایط منفعل نباشند.

مرادی بیان کرد: ویژگی بعدی بیانیه توجه به دفاع مقتدرانه و باز کردن بحث هشت سال مقاومت در برابر جنگ ناخواسته بوده و باید در برابر دشمنان مقتدر باشیم.

وی پیشنهاد داد: دبیرخانه گام دوم انقلاب شاخه دانشگاهیان خراسان جنوبی در جهاددانشگاهی استان تشکیل شود.

توجه به علم با درنظرگرفتن روحیات جوانان 

محمدحسین فروتنی، نماینده دانشجویان نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری برای تأکید بر استفاده از جوانان، اظهار کرد: میدان دادن به جوانان و بهره‌گیری از فکر و نظر آنان از تأکیدات مقام معظم رهبری است که باید سرلوحه عمل مسئولان قرار گیرد.

بیانیه گام دوم انقلاب؛ جوان گرایی و کاری که دانشگاه‌ها باید به سرانجام رسانند

وی بیان کرد: امام(ره) نیز به جوانان اعتماد داشتند و همان‌گونه که می‌دانیم فرماندهان جنگ از بین جوانان این مرز و بوم بودند و این امر باید ادامه یابد.

فروتنی با بیان اینکه برای پیشرفت باید به دنبال علم‌آموزی و ارتقای علم بود، افزود: توجه به علم بدون توجه به جوانان و دانشجویان امکان‌پذیر نخواهد بود.

جوان‌گرایی را از یاد برده‌ایم 

علی زنگویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست با تأکید بر جوان‌گرایی، اظهار کرد: یکی از کارهایی که اسلام انجام داد، جوان‌گرایی بود چراکه در جامعه جاهلی به جوانان میدان داده نمی‌شد.

بیانیه گام دوم انقلاب؛ جوان گرایی و کاری که دانشگاه‌ها باید به سرانجام رسانند

وی افزود: پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و رهبر جهان اسلام انتخاب کردند که این امر همان جوان‌گرایی و توجه به این حوزه است و از طرفی انقلاب فرهنگی و ویژگی‌های این انقلاب نیاز به تغییر فرهنگ دارد.

زنگویی با بیان اینکه فرهنگ در جوانان ریشه دارد و برای تغییر آن باید از جوانان شروع کرد، تصریح کرد: تغیر فرهنگی در کالبد جوانان امکان‌پذیر است؛ فرهنگ به معنای باورها، هیجانات، احساسات، عواطف و خواسته‌ها و به‌دنبال آن تغییر در گفتار و کردار است؛ بنابراین در حقیقت تغییر فرهنگی باید ایجاد کنیم و اگر تغییر فرهنگی ایجاد کردیم اهداف انقلاب پیش خواهد رفت.

وی بیان کرد: متأسفانه بعد از پیامبر اکرم(ص)، جوان‌گرایی و تغییر فرهنگی شکست خورد، اما در انقلاب اسلامی جوان‌گرایی حتی در جنگ و موفقیت‌هایش نیز به‌خوبی دیده شد؛ در این مسیر گاهی کسانی که تفکرشان ریشه در جاهلیت داشت باعث شدند از جوان‌گرایی عقب افتیم.

زنگویی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی متأسفانه در یک برهه‌ای این تغییر فرهنگی را کنار گذاشتیم و جاهلیت سر جای خود بازگشت، اما اگر بخواهیم در حفظ آرمان‌های انقلاب موفق باشیم باید تغییر در فرهنگ ایجاد کنیم؛ باورها، هیجانات و احساسات و خواسته‌های جامعه را تحریک کنیم و به دنبال هم‌افزایی باشیم.

امیدآفرینی مهم‌ترین اصل است 

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اکبری‌مطلق، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست با تأکید بر توجه به علم و پژوهش در گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: امیدآفرینی اصل مهمی در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است چراکه گذشته، حال و آینده را امید می‌سازد.

بیانیه گام دوم انقلاب؛ جوان گرایی و کاری که دانشگاه‌ها باید به سرانجام رسانند

وی بیان کرد: باید نگاهمان به این سمت رود، چراکه موتور محرکه هر کشور و نرم‌افزار و سخت‌افزار هر کشوری علم است و از طرفی باید در ارتباط با جوانان صداقت و اعتماد را عملکرد خود بدانیم که این یک حلقه مفقوده است.

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه گاهی می‌بینیم جوان در اوج محدودیت کارهایی بس بزرگ انجام می‌دهد، افزود: امام خمینی(ره) صادقانه صحبت می‌فرمود و دوما به جوانان اعتماد کرد و پیشرفت‌ها نتیجه این اعتماد بود.

لزوم بهره‌گیری از صداقت و اعتماد در رفتار با جوانان 

اکبری‌مطلق بیان کرد: جوان به‌دلیل بنیه فکری و بدنی می‌تواند نرم فزار کشور یعنی علم را ایجاد کند که زمینه‌ساز سایر پیشرفت‌هاست؛ این اعتماد باید از دانشگاه آغاز شده و به جامعه برسد.

وی با تأکید بر توجه به واحدهای صنعتی در این سال‌ها، بیان کرد: باید جوانان را در کالبد صنعت و پژوهش دریافت تا به رهیافت مناسبی از عملکرد در این حوزه رسید.

محمدرضا قلمی، معاون اجرایی دانشگاه جامع علی کاربردی خراسان‌جنوبی نیز گفت: دانشجویان جوان اقداماتی در این سال‌ها انجام داده‌اند که شاید هر فردی نتواند انجام دهد؛ بنابراین باید به جوانان اعتماد کرد.

مشکلات جوانان را ببینیم 

غلامحسین نخعی، مدیر فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان در راستای توانمندسازی دانشجویان اثرگذار در جامعه کانون‌های مختلفی فعال هستند، اما باید توجه داشت که جوان‌گرایی از کار تشکیلاتی آغاز می‌شود.

بیانیه گام دوم انقلاب و رسالتی که دانشگاه باید به سرانجام رساند

وی افزود: اردوهای جهادی و برنامه‌های دانشجویی یعنی همین اعتماد به جوانان که به خوبی نتیجه داده؛ در بحث جهاد علمی و تدریس در مناطق محروم دانشجویان این دانشگاه در نقاط مختلف استان حضور پیدا کردند چراکه اعتماد به جوانان مهم‌ترین اصل است.

نخعی با بیان اینکه جوان‌گرایی مانند قرص و دارویی نیست که بتوان موقت از آن بهره برد، تصریح کرد: این ظرفیت در دانشگاه‌ها وجود دارد؛ ما باید تنها پیشتیبانی و حمایت کرده و مشکلات را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد شهدا و جانبازان دفاع مقدس از جوانان بودند، افزود: باید به جوانان میدان داد؛ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شود و باید آشنا به امور مهم باشد؛ بیانیه گام دوم انقلاب جهاد علمی بزرگ است که باید روی آن فکر و کار کرد.

نخعی بیان کرد: فاز عملیاتی دبیرخانه گام دوم انقلاب به عنوان یک پیشنهاد و اقدام عملی پیشنهادی فوق‌العاده است؛ به شرط اینکه با هم‌افزایی عملیاتی شود.

شعبه دانشگاهی دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در استان تشکیل شود

ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در استان تشکیل شده، اما چه خوب است شعبه دانشگاهی این بیانیه را تشکیل دهیم و در این حوزه از ظرفیت بسیح اساتید بهره ببریم.

بیانیه گام دوم انقلاب و رسالتی که دانشگاه باید به سرانجام رساند

وی افزود: نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما امیدآفرینی است؛ جهاد در منظومه فکری مقام معظم رهبری یک تعریف مشخص دارد، اما باید به دنبال این سؤال بود که چرا باید امیدآفرینی جهاد معرفی شود و چرا باید نخستین جهاد باشد؛ بنابراین باید این امر بررسی شود و به رموز آن پی برده شود.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون بزرگترین مشکل در بین جوانان عدم امید به آینده و بی‌هویتی است، یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب که از امیدآفرینی تعبیر به جهاد کرده‌اند و کلا بیانیه گام دوم انقلاب است؛ این بیانیه مصداق بارز امیدآفرینی است.

انتهای پیام
captcha