ضمانت اجرای بهتر قوانین با راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن
کد خبر: 4018647
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
احمد ابوالقاسمی بیان کرد:

ضمانت اجرای بهتر قوانین با راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن

قاری بین‌المللی کشورمان در مورد ضرورت‌های راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات گفت: این کمیته باعث می‌شود تا علاوه بر رعایت حق و حقوق شرکت‌کنندگان، شاهد کمترین بی‌اخلاقی‌ها باشیم.

احمد ابوالقاسمیبه گزارش ایکنا، چهل‌وهشتمین جلسه ستاد عالی مسابقات قرآن اواخر هفته گذشته با حضور اعضای این ستاد برگزار و طی آن برای اولین بار از تدوین آیین‌نامه انضباطی مسابقات قرآن خبر داده شد،‌ آیین‌نامه‌ای که قرار است از سوی کمیته‌ای ذیل شورای معین ستاد عالی مسابقات، پیاده‌سازی و اجرایی شود.

با وجود اینکه در این آیین‌نامه بر حداقل برخورد و تذکر تأکید شده و بیشتر به شکل اصلاحات درون‌دستگاهی پرداخته است، اما در آن پیش‌بینی شده است که اگر موارد مطرح شده در آیین‌نامه با تذکر برطرف نشود در سطوح بالاتری به آن رسیدگی شود.

در همان جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تذکری در مورد این موضوع ارائه داد و اظهار کرد: «این تنها آیین‌نامه‌ای خواهد بود که پای سازمان اوقاف و ستاد عالی مسابقات را به دیوان عدالت اداری باز خواهد کرد».


بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی کمیته انضباطی ارکان مسابقات قرآن/ آیین‌نامه صدور مجوز ابلاغ شد


موضوعی که در این بین وجود دارد باور برخی از فعالان این حوزه است؛ نظر طیفی از فعالان قرآنی بر این دیدگاه استوار است که برخوردهای انضباطی با مخاطبان رویدادی تماماً قرآنی نمی‌تواند چندان جالب باشد و این شائبه را ایجاد می‌کند که مخاطبان قرآن هم برای رسیدن به موفقیت در رقابتی، متوسل به بی‌اخلاقی و بی‌انضباطی می‌شوند. فارغ از درستی یا نادرستی این گزاره گفت‌وگویی با احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان که در سال‌های اخیر معمولاً در تیم داوری مسابقات سراسری و بین‌المللی حضور داشته صورت گرفته تا ضرورت تشکیل این کمیته مورد تحلیل بیشتری قرار گیرد.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به این سوال که تا چه میزان راه‌اندازی کمیته انضباطی مسابقات قرآن را ضروری می‌دانید، گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ مسابقه و رقابتی نیست که کمیته انضباطی نداشته باشد.

وی در ادامه به برشمردن برخی بی‌انضباطی‌های احتمالی که می‌تواند در مسابقات شکل گیرد پرداخت و افزود: یکی از جنبه‌های بی‌نظمی در مسابقات غیبت شرکت‌کننده در زمان اجراست، بارها شاهد بوده‌ایم که شرکت‌کننده با تأخیر برای اجرا در جایگاه حاضر شده است همین کمیته انضباطی به این موضوع ورود خواهد کرد و مثلاً در آن درج خواهد شد که اگر اسم یک شرکت‌کننده بیش از دو بار قرائت شود و در جایگاه حاضر نشود از مسابقات حذف خواهد شد.

ابوالقاسمی همچنین به برخی بی‌اخلاقی‌هایی که بعد از اعلام نتایج مسابقات اشاره و تصریح کرد: در برخی ادوار شاهد هستیم که یک شرکت‌کننده متوجه دلیل پایین بودن نمره‌اش نمی‌شود و داوران هرچقدر تلاش می‌کنند او توجیه نمی‌شود و بر اعتراض خود پافشاری دارد، مشخص است که رسیدگی به چنین مواردی از سوی کمیته انضباطی می‌تواند صورت گیرد.

این قاری بین‌المللی کشورمان به این موضوع که برخورد انضباطی با مخاطبان رویدادی که با محوریت قرآن برگزار می‌شود نمی‌تواند چندان جالب باشد و بهتر نبود برنامه‌ریزان مسابقات به جای راه‌اندازی کمیته انضباطی به آموزش‌های اخلاقی برگرفته از قرآن برای رعایت نظم و انضباط در مسابقات بپردازند، اظهار کرد: این حرفی که زده می‌شود درست است و آموزش موازین انضباطی و اخلاقی از دوران کودکی و توصیه‌های اکید به رعایت این اصول وظیفه همه ما چه در جلسات قرآن و چه در خانواده و مدرسه و ... است، اما به هر ترتیب چون مسابقه هست و بحث تضییع حق دیگران، اگر کسی این حق را رعایت نکند باید چه برخوردی با او داشت و چه مرجعی این برخورد را انجام دهد؟

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن بیان کرد: کمیته انضباطی علاوه استقرار نظم و انضباط در صحنه مسابقات باعث می‌شود تا حق و حقوق شرکت‌کنندگان نیز به بهترین نحو ممکن رعایت شود. حضور کمیته انضباطی باعث می‌شود تا شاهد کمترین بی‌اخلاقی‌ها در عرصه مسابقات باشیم.

ابوالقاسمی در مورد اختصاص مواد این آیین‌نامه انضباطی به داوران حاضر در مسابقات نیز بیان کرد:‌ مطمئناً این موضوع برای داوران نیز لازم است و داوران نیز ممکن است برخی بی‌انضباطی‌ها در مسابقات انجام دهند. این آیین‌نامه درباره داوران می‌تواند مصادیق بسیار زیادی برای برخورد داشته باشد. هیچ جامعه‌ای از رعایت نظم و قانون زیان ندیده است.

انتهای پیام
captcha