گفت‌وگو را در مدارس بیاموزیم
کد خبر: 4018023
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان بیان کرد؛

گفت‌وگو را در مدارس بیاموزیم

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه متأسفانه آموزش در مدارس صرفاً به نمره گرفتن و موفقیت در کنکور خلاصه شده است، اظهار کرد: جا دارد نهادینه کردن گفت‌وگوی احسن و فرهنگ مناظره از مدارس آغاز شود تا دانش‌آموزان با این فضا آشنا شده، انتقادپذیر شوند و با دلیل و برهان منطقی سعی در بیان نظرات خود داشته باشند.

رضا علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلانرضا علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، بیان کرد: از منظر جامعه‌شناسی، هابرماس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان معاصر دنیا تأکید بسیاری بر مفهوم گفت‌وگو در شکل‌گیری جامعه مدنی دارد و راه‌ حل بسیاری از مناقشات سیاسی اجتماعی دنیا را می‌توان گفت‌وگو دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه متأسفانه در حوزه‌های خرد و کلان کشور تا حدی از فرهنگ گفت‌وگو به دور هستیم، اظهار کرد: گرچه همگان بر اهمیت این موضوع واقف‌اند اما خشونت کلامی و رفتاری که امروزه در جامعه و حتی خانواده‌ها مشاهده می‌کنیم حکایت از این دارد که این مفهوم، حلقه گمشده جامعه است. با نگاهی به پرونده‌های محاکم دادگستری می‌توان دریافت که بخش قابل توجهی از جرائم می‌توانست با گفتمان حل شود اما به علت فقدان این موضوع منجر به خشونت و نزاع شده‌ است.

علیزاده به بعد جهانی این موضوع پرداخت و تصریح کرد: این مسئله فقط محدود به کشور ما نیست بلکه در جهان نیز اینگونه بوده و بخش عمده‌ای از جنگ‌ها، کشتارها، تحریم‌ها و غیره نشئت گرفته از همین حلقه مفقوده است. علی رغم تأکید روانشناسان و جامعه‌شناسان، متأسفانه خشونت و جدل، جای گفت‌وگو و مناظره را گرفته است.

داور مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان که در آبان ماه سال جاری و به همت جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شده بود، این مناظرات را بسیار مطلوب ارزیابی و بیان کرد: پیامد مثبت مناظرات صرفاً محدود به جامعه دانشگاهی نیست و به کل جامعه سرایت خواهد کرد. استدلال منطقی و در نهایت رسیدن به تفاهم، تمرینی است که دانشجویان در این مسابقات انجام می‌دهند و با کسب تجربه، افزایش صبر و تحمل و اعتلای اخلاق اجتماعی خود، جامعه‌ای منطقی‌تر و اخلاق‌مدار‌تر را تشکیل خواهند‌ داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نکات مناظره، اشراف به آداب گفت‌وگو است، اضافه کرد: در ابتدا فرد باید دانش و اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد بحث را کسب کند که خود نیازمند پیشینه اخلاق فردی است، چون ورود به مناظرات بدون داشتن دانش و اطلاعات، بیش از گفت‌وگو به جهل و تعصب مانند است. مناظره باید در نهایت ادب و احترام و به دور از توهین و تحقیر و فارغ از مناسبات قومی، قبیله‌ای، ثروتی و ... باشد.

علیزاده با بیان اینکه متأسفانه آموزش در مدارس صرفاً به نمره گرفتن و موفقیت در کنکور خلاصه شده است، اظهار امیدواری کرد: جا دارد نهادینه کردن گفت‌وگوی احسن و فرهنگ مناظره از مدارس آغاز شود تا دانش‌آموزان با این فضا آشنا شده، انتقادپذیر شوند و با دلیل و برهان منطقی سعی در بیان نظرات خود داشته باشند. در این صورت وقتی فرد وارد محیطی بزرگ‌تر و علمی‌تر چون دانشگاه می‌شود، از قبل پیشینه و درک کاملی از این موضوع داشته و می‌تواند در محیط دانشگاهی کاراتر و موفق‌تر عمل کند و فراتر از آن، این فرهنگ در زندگی شخصی فرد نهادینه شده و در اجتماع نیز فردی انتقادپذیرتر و منطقی‌تر خواهد شد. در پایان امیدوارم که با افزایش استقبال دانشجویان از مسابقات مناظره دانشجویی شاهد رونق بیشتر این مسابقات و تأثیر مطلوب و گسترده‌تری در حوزه روابط انسانی باشیم.

انتهای پیام
captcha