رضا فاضلی: مجلس حق ارشاد را بازگرداند/نظارت ساترا نتیجه‌ای نداشته است + صوت
کد خبر: 4012423
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 2

رضا فاضلی: مجلس حق ارشاد را بازگرداند/نظارت ساترا نتیجه‌ای نداشته است + صوت

یک منتقد سینما عقیده دارد: در زمان حال دقیقاً دولتی روی کار آمده که کاملا همسو با مجلس است بنابراین دیگر چه نیازی است که حق اولیه ارشاد به او بازگردانده نشود؟

رضا فاضلی، کارشناس و منتقد سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون پروانه نمایش پلتفرم‌ها بیان کرد: اعطای پروانه ساخت و نمایش از ابتدا بر عهده وزارت ارشاد بود تا اینکه اخیراً این مسئولیت توسط مجلس از ارشاد گرفته و به ساترا که زیر مجموعه تلویزیون است واگذار شد ولی با اظهار نظری که اخیراً محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی انجام داده متوجه می‌شویم که ارشاد مجدد در پی این است که این حق به او بازگردانده شود.

وی افزود: درباره دلیل این اتفاق (دادن حق نظارت به ساترا) هم این نظر را می‌توان متصور شد که کمیسیون فرهنگی به این نتیجه رسید که نظارت ساترا می‌تواند اتفاقات بهتری را در این حوزه رقم زند به نوعی که جلوی بسیاری از مسائل گرفته شود، اما آیا این هدف و خواسته طی چند ماهی که ساترا عهده‌دار این امر بوده، رخ داده است؟ جواب این سوال از دیدگاه من خیر است. یعنی من موفقیتی را برای ساترا در این میان متصور نیستم.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات پلتفرم‌ها در جهت اشاعه فرهنگ غربی است؟ چنین توضیح داد: این ایراد بارها شنیده شده اما هیچگاه به طور دقیق، مشخص نشده چه بخش از فرهنگ غربی مدنظر و انتقاد است زیرا در همه فرهنگ‌ها هم نقاط ضعف وجود دارد هم نقاط منفی. اگر منظور ما به داشته‌های مثبت مربوط می‌شود که نقدمان غیر‌منطقی است اما اگر پیرامون فرهنگی که در آن خلاف ارزش‌های ملی و دینی عمل شده نقد داریم، نقد درستی شده است.


بیشتر بخوانید:

سلطان محمدی: مخاطب فضای مجازی با بیننده تلویزیون فرق دارد


فاضلی تاکید کرد: آنچه جسته و گریخته دیده‌ام نشان می‌دهد با تغییر نظارت از ارشاد به ساترا ما شاهد رشد معنایی در آثار نیستیم. برای همین وقتی هیچیک از نظارت‌ها در جهت ارتقای فنی و معنایی آثار نیست دیگر چه فرقی می‌کند که ساترا نظارت را بر عهده داشته باشد یا ارشاد.

وی با بیان اینکه دیگر دلیلی برای مخالفت مجلس برای واگذاری نظارت به ارشاد وجود ندارد، گفت: موقعی که حق نظارت به ساترا واگذار شد نمایندگان مجلس این تصور را داشتند که ارشاد دولت قبلی شاید همسو با آرمان‌ها حرکت نمی‌کند اما در زمان حال دقیقاً دولتی روی کار آمده که کاملا همسو با مجلس است بنابراین دیگر چه نیازی است که حق اولیه ارشاد به او بازگردانده نشود؟ اکنون برخی از آدم‌هایی که در تلویزیون بوده‌اند دارند در وزارت ارشاد پست می‌گیرند پس دیگر این جداسازی‌ها چندان منطقی نیست.

کد

مدیر مجله چهار فصل هنر جنوب در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: سینمای ایران اگر به دنبال رشد است باید عرضه و تقاضا را به صورت همزمان رشد دهد، چون اگر این توازن وجود نداشته باشد موفقیت حاصل نخواهد شد. در حقیقت باید سطح سلیقه مخاطبان هم رشد کند، زیرا اگر مخاطب به کارهای سطحی عادت کرده باشد، هیچگاه جذب تولیدات خوب نخواهد شد. برای رسیدن به این خواسته نیز تلویزیون باید در کنار سینما قرار گیرد چون بخشی عمده از سلیقه مردم را تلویزیون شکل می‌دهد.

این کارشناس رسانه در انتهای این گفت‌و‌گو تاکید کرد: وقتی از رشد کیفی پلتفرم‌ها حرف می‌زنیم منظور این نیست که سینما نباید تولیدات سرگرم‌کننده داشته باشد، چون در همه جای دنیا به فیلم‌های سرگرم‌کننده توجه ویژه می‌شود اما این سرگرمی نباید بهانه‌ای برای سخیف‌سازی باشد.

انتهای پیام
captcha