دین‌داری فقط به خواندن نماز و قرآن نیست
کد خبر: 4010755
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
آیت‌الله توکل:

دین‌داری فقط به خواندن نماز و قرآن نیست

استاد اخلاق گفت: دین‌داری فقط به مسجد رفتن و دعا و نماز و قرآن خواندن نیست، و الا عمر سعد و شمر هم نماز می‌خواندند؛ باید دین‌دار باشیم. باید دید خدا از ما چه خواسته است و ما باید چه کار کنیم که یک مسلمان واقعی باشیم.

آیت‌الله سیدرحیم توکل استاد اخلاقبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله سیدرحیم توکل از اساتید برجسته اخلاق و عضو مجلس خبرگان رهبری، 12 آبان‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در هیئت فاطمیه برگزار شد، در ادامه شرح حدیث پیامبراکرم(ص) در پاسخ به سؤال معاذ بن جبل درباره آیه‌ هجدهم سوره‌ مبارکه‌ نبأ، گفت: در ادامه این روایت پیامبر(ص) فرمودند که در روز قیامت افرادی هستند که به صحنه محشر می‌آیند، اما دست و پایشان قطع شده است. این افراد این‌ جور وارد صحنه محشر می‌شوند، حالا آن که پا ندارد باید او را بیاورند و مسلم است که ملائکه با اینها با ذلت برخورد می‌کنند.

وی افزود: اینها افرادی هستند که همسایه‌ها را اذیت می‌کردند و همسایه‌آزاری داشتند. این‌قدر این عمل منفور است که افرادی که اهل این کار هستند بدانند که این‌گونه وارد صحنه محشر می‌شوند.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه خانه محل آسایش و امنیت و آرامش انسان است، اظهار کرد: چهار چیز است که کمرشکن است که اگر انسان این چهار چیز را داشته باشد، هرکدام کمر انسان را می‌شکند که یکی از این چهار چیز همسایه بد است. اگر همسایه بد باشد، انسان از دست او آسایش ندارد و منزل که محل اسکان و آرامش است، دیگر محل آسایش نیست. تا وقتی همسایه بد در کنار منزل انسان سکونت دارد، مشکل‌ساز است و از نظر جانی، مالی، روحی، فکری و… در امان نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تشبیه این همسایه بد مانند دردی است که درمان ندارد و در تن انسان ماندگار است. بیماری بر تن انسان دو جور است. یک بار انسان بیمار می‌شود و با استعمال دارو خوب می‌شود و این بیماری در تن انسان نمی‌ماند و خلاصه درمان می‌شود، اما بعضی بیماری‌ها در بدن انسان ماندگار است و از این بیماری خلاصی ندارد و چنین کسانی درمانشان این است که باید دست به آسمان بلند کنند و از خدا کمک بخواهند که اگر اطبا عاجز هستند، اما خدا قادر است تا این بیماری از جانشان کنار برود.

وی ادامه داد: یکی از علامت ایمان این است که همسایه باید از شما در امان باشد و نباید همسایه را با فکر و رفتار آزار داد. در یک کلام آنچه همسایه از این امر اذیت می‌شود، اگر دین دارید نباید همسایه اذیت شود. فردی رفت جایی منزلی بخرد، اما قیمت خیلی بالا گفتند و اعتراض کرد و گفتند: اینجا همسایه‌ای هست که همه از او در آرامش هستند. گاهی همسایه باعث بالا رفتن قیمت خانه و گاهی باعث ارزان شدن خانه می‌شود.

آیت‌الله توکل با بیان اینکه واقعاً همسایه باید از رفتار و کردار و اعمال ما در امان باشد، گفت: به هر حال به همسایه محتاج می‌شوید، بالاخره همسایه است باید با هم باشید و همسایه باید متدین و دین‌دار باشد. در یک کلام ساده باید همسایه‌ها از دست ما در امنیت کامل باشند و اذیتی برای آنها نداشته باشیم و این شرط مسلمانی ما نسبت به همسایگان است.

این استاد حوزوی افزود: دین‌داری فقط به مسجد رفتن و دعا و نماز و قرآن خواندن نیست، و الا عمر سعد و شمر هم نماز می‌خواندند؛ باید دین‌دار باشید. باید دید خدا از ما چه خواسته است و ما باید چکار کنیم که یک مسلمان واقعی باشیم. همان‌طور که مسجد حریم دارد، همسایه هم حریم دارد. امیرالمؤمنین(ع) در این باره فرمودند: «حَرِیمُ المَسجدِ أربعونَ ذِراعا، و الجِوارُ أربعونَ دارا مِن أربعهِ جَوانِبِها؛ حریم مسجد چهل ذراع است و تا چهل خانه از چهار طرف منزل همسایه به‌شمار می‌آیند.»

وی ادامه داد: اگر در خانه همسایه پول باشد، یا در خانه‌اش باز باشد یا باز نباشد، باید این همسایه یقین داشته باشد که همسایه‌اش به مال و خانه و ناموسش نظر سویی ندارد چه در باز باشد چه در بسته باشد و این علامت مسلمانی است.

آیت‌الله توکل با بیان اینکه اسلام دو نوع ظاهری و باطنی است، اظهار کرد: یک بار اسلام ظاهری که به شهادتین منوط است، که اگر زبان شهادتین بگوید همین شهادت زبانی حکم مسلمانی دارد و فرد مسلمان است و به این اقرار مسلمان شده است، اما این مسلمان ظاهری است با این شهادتین جان و خونش در امان است و از نظر مسائل شرعی بلامانع شده است.

وی ادامه داد: اما مسلمان واقعی کسی است که آنچه خداوند از امور واجبات، واجب و محرمات، حرام کرده او در برابر فرمان حق‌تعالی تسلیم است و به واجبات عامل و از محرمات تارک است؛ و این دیگر به زبان ربطی ندارد، در اسلام ظاهری ملاک جاری شدن به زبان است، اما در اسلام واقعی فقط عملکرد را نگاه می‌کنند.
 
این استاد اخلاق افزود: اگر کسی بر همه واجبات عامل و محرمات تارک و در مقابل خدا تسلیم محض است این تازه مسلمان واقعی است و مردم از دست و زبانش در امان هستند ولی تازه وارد مرحله بعد که مرحله ایمان است، می‌شود. لذا خیلی‌ها مسلمان هستند اما مؤمنین نیستند.

آیت‌الله توکل به اثر اعمال بد حتی مختصر اشاره کرد و گفت: اگر فردی کسی را اذیت کند، حتی یک کلمه و یک حرف و یا نصف کلمه، به همین نصف کلمه آن فرد اذیت شده است، اما روز قیامت او را می‌آورند و از رحمت خدا مأیوس می‌شود. هر چند بعضی آن‌قدر از اسلام و دین فاصله گرفتند گه اصلاً این حرف‌ها در آن‌ها تأثیر ندارد و راحت دیگران را همه‌جوره اذیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: جهنم و آتش ملکوت اعمال منفی خود ماست وگرنه خدا کسی را جهنمی نمی‌کند. انسان در درون قبر است و یک مار او را می‌گزد و می‌گوید این مار چه بود که جانم را به آتش کشاند؟ ندا می‌آید و می‌گویند: زبان خودت بوده که در ملکوت به شکل مار شده است. یادت می‌آید با زبانت در دنیا آتش به جان مردم زدی؛ حالا آنچه با مردم کردی به خودت بر می‌گردد و دنیا زبانت مار گزنده بود والان این‌گونه در قبر همان زبانت ظهور ملکوتی پیدا کرده است. در یک کلام مسلمان و مؤمن باشید و از خدا بترسید، هر چند خدا ترس ندارد اما از آثار اعمال بد باید ترسید.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام
captcha