وحدت؛ روح مذاهب اسلامی
کد خبر: 4007233
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام فتاحی بیان کرد:

وحدت؛ روح مذاهب اسلامی

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان گفت: مشترکات بین شیعه و سنی فراوان است، بنابراین وحدت مسلمین با محبت نسبت به یکدیگر، احترام به مقدسات، بصیرت، صبر داشتن و شناخت دشمن مشترک حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید فتاحی، معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد باسعادت نبی اکرم(ص) گفت: بزرگترین و مهمترین برکات ولادت پیامبر اسلام(ص) این بود که توحید و عدالت را به جوامع بشری هدیه کرد.

وی به معنای توحید اشاره کرد و افزود: توحید به این معناست که یکتاپرستی را نمایان و با مظاهر و نمادهای کفر و شرک مبارزه شود که نمونه‌های آن در زمان ولادت پیامبراعظم(ص) مشاهده شد و زمینه‌ای برای مقابله با شرک ایجاد کرد. بنا به تاریخ هنگام ولادت پیامبر(ص) آتشکده فارس خاموش شد، بت‌هایی که در معابد بودند سرنگون شدند و کنگره‌های کاخ مدائن فروریختند و حضرت محمد(ص) چشم به جهان گشود تا با نماد طغیانگری و ظلم ظالمان مقابله کند و به مرور و تدریجی توحید و عدالت را در جامعه رواج دهد.

وی افزود: همه اینها مظاهر رحمت و مهربانی اوست چراکه پیامبراسلام(ص) رحمت للعالمین است. او می‌خواهد جامعه بشری را از رذالت، پستی، خودخواهی، ظلم و تباهی دور کند و انسان را به قله کمال و انسانیت و معرفت و اخلاق برساند.

این کارشناس ارشد مذاهب اسلامی به لزوم حفظ وحدت مسلمانان تأکید کرد و اظهار کرد: وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب، شیعه شدن سنی یا سنی شدن شیعه نیست. وحدت اسلامی به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب اسلامی است. همه مسلمان‌ها در عین حال که با هم اختلاف نظر دارند می‌توانند با تکیه بر مشترکات در برابر دشمنان اسلام صف واحدی را تشکیل دهند و از نفوذ بیگانگان و تسلط آنها بر خود جلوگیری کنند. مشترکات بین شیعه و سنی نیز فراوان است، لذا وحدت مسلمین با محبت نسبت به یکدیگر، احترام به مقدسات، بصیرت، صبر داشتن و شناخت دشمن مشترک حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست استعماری و دسیسه‌های دشمنان میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کرده، لذا باید با سیاست اسلامی با دشمن مشترک مقابله کنیم تا بتوانیم بین مسلمانان پیوند ایجاد کنیم. در قرآن کریم تأکیدات و آیات فراوانی بر حفظ وحدت آمده است. بر اساس تعالیم قرآنی وحدت امت سبب مصونیت و محفوظ شدن دین و تأیید و نصرت الهی است. وحدت نعمتی است که هیچ مسئله‌ای با آن برابری نمی‌کند.

فتاحی به آیات مربوط به وحدت اشاره کرد و افزود: وقتی سخن از وحدت می‌شود اولین آیه‌ای که به ذهن خطور می‌کند آیه شریفه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران است که  خداوند می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا.. به ریسمان الهی چنگ بزنید و ایجاد تفرقه نکنید..» همچنین در آیه ۱۰۵ سوره آل عمران خداوند می‌فرماید: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا.. مسلمانان همانند کسانی که تفرقه ایجاد کرده و اختلاف کردند نباشد.»

وی ادامه داد: قرآن در اینجا به صراحت ایجاد اختلاف را نهی می‌کند. مایه تعجب است که عده‌ای این آیات را می‌بینند و می‌شنوند ولی باز هم به دنبال اختلافات و تفرقه افکنی هستند. همچنین در آیه ۴۶ سوره انفال آمده است: «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ...و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود.»

فتاحی به اهمیت وحدت تأکید کرد و گفت: روح مذهب وحدت است و اگر از بین برود باعث نفوذ دشمنان و اختلافات و نگون بختی مسلمانان خواهد شد. امروزه دشمن وحدت اسلامی را هدف گرفته تا با تفرقه افکنی و ایجاد درگیری بتواند به نقشه شوم خود جامه عمل بپوشاند، سیطره و حکمرانی فراگیر داشته باشد و همه را تحت سلطه خود قرار بدهد. لذا در این موقعیت حفظ وحدت چه در بین جامعه اسلامی و چه در سطح جهانی بسیار اثرگذار و حیاتی است، چرا که می‌تواند باعث شکست نقشه‌های شیطانی دشمنان بشود. دشمنان قصد تفرقه و ظلم دارند لذا اگر با هم وحدت داشته باشیم می‌توانیم باعث شکست نقشه‌های شیطانی آنها شویم.

وی افزود: همچنین حفظ وحدت می‌تواند زمینه رشد و بالندگی فکری و اعتقادی در جوامع اسلامی را فراهم کنند. در واقع شاید یک الگوی اسلامی به نام وحدت مسلمین را بشود به جهان عرضه کرد که یقیناً به مرور زمان باعث خیرات و برکات فراوانی خواهد شد.

خبرنگار: زینب میرزاجانی

انتهای پیام
captcha