کرونا و آسیب‌هایی که بر انسان اجتماعی تحمیل شد
کد خبر: 3996201
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

کرونا و آسیب‌هایی که بر انسان اجتماعی تحمیل شد

یک جامعه‌شناس گفت: پرداختن به شعارهایی مانند حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی یا در خانه بمانیم ارتباط افراد را با اجتماع محدود کرد و باعث شد تعاملات اجتماعی مثبت، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نشاط آفرین محدود و تمامی کارکردهای مثبت و مطلوب اجتماع کمرنگ شود که این روند منجر به پیامدهای منفی در اجتماع شده است.

کرونا و آسیب‌هایی که بر انسان اجتماعی تحمیل شد

ویروس کرونا علاوه بر ایجاد بحران در حوزه سلامت، تمامی ساحت‌های زندگی انسان اعم از اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی، سیاسی و غیره را تحت تأثیر قرار داده و به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی به یک چالش و تهدید جدی تبدیل شده است. عباراتی چون در خانه بمانیم، فاصله‌گذاری اجتماعی، محدودیت اجتماعی، محدودیت تردد شبانه تا پیش از بلیه کرونا عناوینی ضد اجتماعی بودند اما امروزه به یک نیاز و ضرورت برای کاهش هر چه بیشتر تبعات این ویروس ویرانگر تبدیل شده‌اند. شیوع کرونا به تحمیل سبک زندگی جدیدی در میان مردم منجر شده و مولفه‌های اجتماعی خاصی را به خانواده و اجتماع تزریق کرده است. جدایی بیمار از خانواده، انزوای بیماران و خانواده‌های آنان، طبیعی شدن مفهوم مرگ در جامعه، شرایط سخت تدفین و برگزاری مراسم ترحیم، اختلال در روابط اجتماعی، ابهام و سرگردانی و نا امیدی مردم، مشکل تامین امرار معاش از مهم‌ترین پیامدهای منفی اجتماعی کرونا است. چندی پیش ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با مدیرکل بهزیستی استان به بررسی پیامدهای روانشناختی کرونا پرداخت. در مطلب پیش رو پیامدهای اجتماعی شیوع کرونا در گفت‌وگو با مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرور می‌شود.


بیشتر بخوانید 


شهرام مقدس، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه کرونا پیش و بیش از هر چیز سلامت جسمی انسان‌ها را نشانه رفته و جان آنان را با خطر مواجه کرده است، اظهار کرد: طبیعی است که تمرکز و اولویت‌ها به سمت پیشگیری و مقابله با تبعات و آسیب‌های کرونا در حوزه بهداشت و درمان سوق یابد، با اینحال نباید از آسیب‌های اجتماعی این بیماری در طولانی‌مدت غافل شد.

وی ادامه داد: پرداختن به شعارهایی مانند حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی یا در خانه بمانیم ارتباط افراد را با اجتماع محدود کرد و باعث شد تعاملات اجتماعی مثبت، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نشاط آفرین محدود شود، تمامی کارکردهای مثبت و مطلوب اجتماع کمرنگ شود که این روند منجر به پیامدهای منفی در اجتماع می‌شود.

مقدس فقدان ارتباطات مثبت افراد جامعه در پی محدودیت‌های اجتماعی را یادآور شد و گفت: این نارسایی ارتباطی منجر به آسیب‌هایی در کوتاه‌مدت و بلند مدت می‌شود؛ از یک سو، افراد جامعه از فعالیت‌ها و تعاملات اجتماعی مثبت و تحرکات اقتصادی نشاط‌بخش در عرصه اجتماع باز می‌مانند و از دیگر سو، تراکم ارتباطات اعضای خانواده در خانه و افزایش تعامل اعضا سبب اصطکاک و اختلاف میان آنان و ایجاد مشکلاتی برای خانواده می‌شود، به‌ویژه آسیب‌های درآمدی و اقتصادی خانواده‌ها و بی‌پاسخ ماندن بخشی از نیازها در ایجاد و تشدید تنش‌ها، افسردگی، خشونت و دیگر آسیب‌های رفتاری موثر است.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: برای مصون ماندن از این آسیب‌ها باید به خود و اعضای خانواده بقبولانیم که کرونا پدیده‌ای است که همیشه با انسان خواهد بود و باید تلاش کرد که تبعات آن به حداقل برسد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت کرونا به نحوی پیش نرفت که فعالیت‌ها و معیشت مردم نیز به درستی مدیریت شود چرا که رفع محدودیت‌ها و گشایش‌ها پس از هر بار اعمال محدودیت با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجتماع، موج جدیدی را ایجاد کرد و آسیب‌های فراوانی را به تمامی ساحت‌های زندگی به‌ویژه سلامت انسان تحمیل کرد.

مقدس با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: اگر فضای جامعه و فرهنگ‌سازی به سمتی پیش می‌رفت که مردم ضمن رعایت موازین بهداشتی می‌توانستند به فعالیت‌های جاری خود در اجتماع بپردازند این موج‌های پی در پی و ویرانگر آسیب‌ها و صدمات کمتری را بر ما تحمیل می‌کرد، حال آنکه شاهد نوسان در جامعه بودیم و زمانی که فعالیت‌های اجتماعی آزاد بود سلامتی مردم تهدید می‌شد و وقتی موج جدید بیماری ایجاد می‌شد و سلامتی در اولویت قرار می‌گرفت، به‌ناچار فعالیت‌های اجتماعی محدود می‌شد و آسیب می‌دید.

وی با اشاره به آمارهای رسمی در خصوص آسیب‌های روانشناختی و اجتماعی کرونا، گفت: آمارها نشان می‌دهد که آسیب‌ها و برون‌ریزی‌هایی مانند افسردگی و خشونت و نزاع در خانواده و اجتماع در دوران کرونا با رشد همراه بوده است؛ توصیه می‌شود که خانواده‌ها با رعایت کامل و جدی مقررات بهداشتی، افزایش آگاهی و بهره‌گیری از مبانی دینی و قرآنی و الگوهای رفتاری، جایگزینی فعالیت‌های تهدیدکننده با تعاملات و فعالیت‌های مناسب دیگر، این ایام سخت کرونایی را با حداقل آسیب‌ها طی کنند.

انتهای پیام
captcha