عظمت و رفعت جایگاه خانواده در اسلام
کد خبر: 3988613
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

عظمت و رفعت جایگاه خانواده در اسلام

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به عظمت و رفعت جایگاه خانواده در اسلام بیان کرد: خانواده اگر استحکام خود را حفظ کند و یا قدمی در مسیر استحکام بردارد به مانند این است که عبادتی بزرگ را انجام داده است.

عظمت و رفعت جایگاه خانواده در اسلامدر نگرش متعالی قرآن کریم، جایگاه معنوی خانواده به عنوان تأثیرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش سرمایه‌های انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به نحوی که سلامت اجتماعی و صلابت هر جامعه‌ای را مرهون وجود خانواده‌های سالم و باتقوا دانسته است. اهمیت این موضوع در آموزه‌های دین مبین اسلام نیز با رعایت مکارم اخلاقی به عنوان رمز تعالی انسانی و عاملی در راستای حفظ امنیت روحی و روانی آحاد جامعه تبلور یافته است. در این میان آنچه که بیش از همه در توصیه‌های قرآنی و سخنان گهر بار ائمه معصومان سفارش مؤکد به آن شده؛ جایگاه نهاد خانواده، نقش تربیت در بنیان خانواده و رعایت تکریم و حفظ حرمت سالمندان و خردمندان به عنوان بزرگان خانواده و اجتماع بوده است.

آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو  با ایکنا از یزد اظهار کرد: بیست و پنجمین روز از ذی‌الحجه‌الحرام و طبق بیان مفسران و مورخان، روز نزول سوره هل أتی یا سوره دهر و انسان است و به همین مناسبت روز خانواده معرفی شده است.

وی با اشاره به تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه فرهنگ اسلامی گفت: منزل فقط جایگاه سکونت و استراحت نیست بلکه محل عبادت و ریاضت و تربیت است، عبادتی که فقط نباید آن را در سجده و رکوع و تکبیر و تسبیح خلاصه کرد. 

مدرسی افزود: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «جُلُوسُ المَرءِ عِندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنِ اعْتِكافٍ في مَسجِدي هذا؛ نشستن مرد پيش زن و فرزندنش نزد خداوند محبوب‌تر است از اعتكاف در اين مسجد من.» همچنین در روایتی دیگر فرمودند: «ما مِنِ امرَأةٍ تَسقِي زَوجَها شَربَةَ ماءٍ إلاّ كانَ خَيرا لَها مِن سَنةٍ صِيامِ نَهارِها و قِيامِ لَيلِها، هيچ زنى نيست كه جرعه‌اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال باشد كه روزهايش را روزه گيرد و شبهايش را به عبادت سپرى كند.»

وی ادامه داد: در روایتی دیگر از پیامبر آمده که فرمودند: «ساعَةٌ فِي خِدْمَةِ البَيْتِ خَيْرٌ مِنْ عِبادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ، اگر یک ساعت انسان خدمتگزاری در منزل داشته باشد اعم از آنکه زن باشد یا مرد، بهتر است از آنکه هزار سال عبادت کند.» تبعاً این عبادت‌ها، عبادت‌های مستحبی است و این روایات برای ما بیان می‌کند در منزل با اهل و عیال زندگی کردن و آنان را شادکردن و در کنار آنان و با آنان همکاری داشتن، جنبه عبادی هم دارد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به عظمت و رفعت جایگاه خانواده در اسلام بیان کرد: در اسلام به این موضوع در ابعاد گوناگون اشاره شده که خانواده اگر استحکام خود را حفظ کند و یا قدمی در مسیر استحکام خودش بردارد به مانند این است که عبادتی بزرگ را انجام داده است به نحوی که امام صادق(ع) فرمودند:«یک بوسه بر گونه فرزند زدن به اندازه 500 سال عبادت ارزش دارد». این مهر و محبت باعث استحکام بنیان خانواده می‌شود و فرزندی که در کودکی از مهر و محبت پدر و مادر برخوردار نباشد در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شود.

مدرسی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی به تجملات و تشریفات توجه می‌شود گفت: تجملات و تشریفات که در محیط منزل وجود دارد گاهی از اصل منزل گران‌تر است پدر و مادر باید بیش از توجه به تجملات و تشریفات خانواده، به مهر و محبت و فرزندان توجه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha