بازتاب سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3984947
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

بازتاب سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر موضوع دیگری به سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) پرداخته و تلاش کرده‌اند با انتشار گفت‌وگو،‌ یادداشت و گزارش‌هایی، به بازنمایی شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران امامت این امام همام بپردازند.

 بازتاب سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 27 تیرماه به بهانه سالروز شهادت امام پنجم شیعان جهان سلسله مطالبی را بازنشر داده‌اند، همچنین در برخی از این صفحات گفت‌وگویی از مدیر رادیو قرآن که مربوط به روزهای گذشته است، بازنشر یافته است، گفت‌وگویی که منصور قصری‌زاده در آن به تبیین رویکردهای جدید این شبکه رادیویی پرداخته است. در ادامه صفحات معارفی رسانه‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه گفت‌وگویی از «منصور قصری زاده» مدیر رادیو قرآن را منتشر کرده و آن را با تیتر «ترویج تلاوت عمومی؛ رویکرد جدید رادیو قرآن» بر روی خروجی قرار داده است. قصری‌زاده در این گفت‌وگو که روز 25 تیرماه با شبکه قرآن و معارف سیما انجام داده و تسنیم آن را امروز بازنشر داده، با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات شبکه رادیویی قرآن ترویج تلاوت عمومی است، به گونه‌ای که آحاد جامعه بتوانند از یک حد قابل قبول تلاوت قرآن برخوردار باشند، تصریح کرده است: «در واقع طی سالیان اخیر توجه خوبی به قله قرائت قرآن صورت گرفته، اما دامنه تلاوت قرآن که آحاد جامعه در آن قرار دارند، مغفول مانده است؛ از این رو رادیو قرآن سعی می‌کند تا همه مردم به ساحت قرآن‌کریم ورود پیدا کرده و بتوانند در هر سطحی تلاوت داشته باشند».

تسنیم در خبر دیگری از اجرای «رزمایش سلامت» در بقاع متبرکه در دهه ولایت خبر داده است. حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل»، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه هدف از اجرای این طرح را افزایش نقش‌آفرینی بقاع متبرکه در خدمت به عرصه سلامت آحاد مردم جامعه، ترویج فرهنگ وقف در عرصه دارو، درمان و سلامت و همچنین اجرای نیات واقفین خیراندیش در حوزه دارو، درمان و سلامت عنوان کرده است.

«وثاقت قرآن و رهیافت‌های تاریخی به متن/ قرآن متن نیست اَبَرمتن است»، «اولین بیعت‌کننده با امام زمان‌(عج) در بیان باقرالعلوم / تفسیری بر آیه «أَمَّنْ یُجیبُ»»، و «ماجرای مردی شامی که با معجزه امام باقر(ع) زنده شد/ پیامبر(ص) چگونه امام پنجم را معرفی کرد؟‌» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی گفت‌وگویی از حجت‌الاسلام «یدالله حاجی‌زاده» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد مبارزات امام محمدباقر(ع) با جریانات انحرافی منتشر کرده است. حجت‌الاسلام حاجی‌زاده در بخشی از این گفت‌وگو با بیان اینکه امام باقر(ع) برای مبارزه با غالیان همواره تشیع را به میانه روی دعوت می‌کردند، خاطرنشان کرد: «عده‌ای در این دوران معتقد بودند که امام باقر(ع) همان «امام مهدی(عج)» است، اما ایشان با آنها برخورد کرده و فرموده‌اند «عده‌ای به خیال خام خود مرا مهدی می‌پندارند، من به اجل خود نزدیک‌تر از آنم که آنها ادعا می‌کنند»».

بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۵ قرآن کریم شامل آیات ۳۸ تا ۴۳ سوره مبارکه اعراف با صدای «شهریار پرهیزکار» یکی دیگر از مطالب معارفی منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس تا زمان تهیه این گزارش در روز 27 تیرماه است.

مهر

خبرگزاری مهر نیز در صفحه قرآن و عترت گفت‌وگویی از مدیر رادیو قرآن را با تیتر «ترویج تلاوت عمومی،‌ رویکرد جدید رادیو قرآن» بازنشر داده است. منصور قصری‌زاده این گفت‌وگو را روز جمعه 25 تیرماه و با برنامه گفت‌‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما انجام داده است.

این خبرگزاری در خبر دیگری از آغاز نام‌نویسی دهمین دوره طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا(ع) خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است:‌ «در دوره جدید طرح ملی تلاوت نوجوانان و نونهالان مستعد در تلاوت قرآن کریم در دو بخش دختران و پسران شناسایی و تحت آموزش قرار می‌گیرند. دوره‌های طرح تلاوت، ویژه پسران ۸ تا ۱۴ سال و دختران ۱۰ تا ۱۵ سال با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. با توجه به شیوع کرونا ساختار مناسبی برای آموزش مجازی به نوجوانان فراهم شده و در صورتی که در یکی از شهرهای مجری طرح ملی تلاوت امکان برگزاری دوره حضوری نباشد دوره مجازی جایگزین می‌شود».

«جهاد علمی امام محمد باقر(ع) علوم دینی را در دنیا گسترش داد»، «۳۰ اثر موسسات قرآنی مورد حمایت قرار گرفت»، «ویژه برنامه شهادت امام محمدباقر(ع) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)»، «پرچم عزا در صحن و سرای حرم امیرالمومنین(ع) نصب شد» و «امام باقر(ع) با افراط و تفریط در باورهای دینی مبارزه می‌کرد» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر است.

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران امروز 27 تیرماه از سفر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان و حضور در نشست مشترک با مدیران موسسات قرآنی این استان خبر داده است. «عبدالهادی فقهی‌زاده» در این نشست با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده برای موسسات قرآنی کشور، گفته است: «همانطور که شاهد بودیم در گام اول با پیگیری‌های مستمر معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال با عنوان تسهیلات به موسسات قرآنی پرداخت شد و در تلاشیم تا با افزایش اعتبارات و تسهیلات، در گام دوم شاهد رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های اثرگذار موسسات قرآنی کشور باشیم».

ایسنا همچنین گفت‌وگویی از حجت‌الاسلام والمسلمین «یدالله حاجی‌زاده»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع زندگانی امام محمدباقر(ع) و به مناسبت سالروز شهادت پنجمین امام شیعیان منتشر کرده است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این گفت‌‌وگو شمه‌‌ای از مبارزات امام باقر(ع) با «اباحه گری» را مورد اشاره قرار داده و گفته است: «عده‌ای از شیعیان اعتقاد داشتند که شیعه از آن جهت که پیرو اهل بیت(ع) است، حتی اگر گناهکار هم باشد به بهشت می‌رود، از این رو امام باقر(ع) با بیانات و فرمایشات خودشان این توهم را نیز از اعتقادات ناب شیعه دور ساختند».

«استدلال امام باقر(ع) در خصوص قوای روحی مومنان»، «تشکیل شورای اجرایی تفاهم‌نامه سازمان اوقاف و وزارت بهداشت»،‌ «تأکید خاموشی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی»، «ویدئو / اعمال محدودیت سال قبل، برای محرم امسال» و «برای محمدرضا حکیمی دعا کنید» بخش دیگری از عناوین خبری منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه از برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و قرآنی رمضان در استان زنجان خبر داده است. این خبر را «محمدربیع احمدخانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اعلام کرده و در تکمیل آن گفته است: «این جشنواره با هدف تولید محتوا پیرامون ماه مبارک رمضان و همچنین برای حمایت از پویش «در خانه بمانیم»، مشارکت جمعی در راستای فاصله گذاری اجتماعی، ترویج فرهنگ در خانه ماندن، تقدیر از کادر پزشکی درمانی و خدماتی، خاطرات ماه رمضان و رزمایش همدلی و مهربانی در راستای مبارزه با بیماری کرونا اجرایی شد».

ایبنا در خبر دیگری به برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی پرداخته و در یکی از خبرهای مربوط به این مراسم به انعکاس سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته است. وزیر علوم در این مراسم با بیان اینکه اولین گام برای کاهش مشکلات و رفع نگرانی، بی‌تردید، حفظ استقلال نهادهای علمی – چه حوزوی و چه دانشگاهی – و رعایت آن در هر دو عرصه نظر و عمل است تاکید کرده است: «در واقع، چنانکه بارها در طول تاریخ تجربه شده است؛ هرگونه اظهارنظر یا فعالیت توسط هر نهاد یا فردی که شائبه محدودیت علمی را در برداشته باشد و یا مداخله در حیات فکری محققان این مرز و بوم تلقی شود، دلگیری و خاموشی متفکران کشور را به دنبال دارد و به نوعی بازی با سرنوشت کشور عزیزمان محسوب می‌شود. اینگونه مداخلات است که پدیده‌های ناپسندی مانند حاشیه‌نشینی نخبگان و یا مهاجرت آنان را پدید می‌آورد و سخنان کلیشه‌ای و رفتارهای نمایشی نیز آن را درمان نخواهد کرد».

««مسیح اسلام» به بیان فضائل مولا علی(ع) در منابع اهل سنت می‌پردازد»، «جشنواره مجازی شعر «نغمه ولایت» در گلستان برگزار می‌شود»،‌ «کتاب «شهروندان در برابر خبرنگاران» منتشر شد»، «فریدون بدره‌ای، مترجم و زبان‌شناس نامدار درگذشت» و «هژمونی سازماندهی رضایت و اقناع است» بخش دیگری از خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب است.

میزان

خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه از اجرای طرح قربانی برای سلامتی امام زمان(عج) در دهه امامت و ولایت به همت مسجد جمکران با هدف استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی مسجد و هم افزایی گروه‌های جهادی جهت کمک رسانی به محرومین جامعه خبر داده و در خبر دیگری به حکم نماز خواندن با غسل باطل پرداخته است.

این خبرگزاری همچنین به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «کاظم بهرام» از کارشناسان علوم قرآنی انجام داده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو بیان کرده است: «در زمان ولایت «امام باقر(ع)» حدود ۷۰ هزار حدیث از «امام باقر(ع)» مطرح، حفظ و ثبت شد که بسیاری از آن احادیث توسط شاگردانی که این امام بزرگوار تربیت کرده بودند برای ماندگاری مکتوب و ثبت شد».

«نیازمند حرکتی جمعی در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب هستیم»، «ویژه برنامه «همیشه امیر» به مناسبت عید غدیر برگزار می‌شود»، «خرید چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کتاب در جلسات ۶۳۴ و ۶۳۵»، «یک بام و دو هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!» و «یک بام و دو هوای کرونایی در شهرری؛ شهربازی باز، حرم تعطیل!» از دیگر مطالب معارفی منتشر شده در خبرگزاری میزان در روز 27 تیرماه است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در خبری از برگزاری مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان هرمزگان به صورت ضبطی خبر داده است. حجت‌الاسلام «حسین مهدیان» روز یکشنبه 27 تیرماه در گفت‌وگویی به تغییر شیوه برگزاری مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه با توجه به وضعیت قرمز و موج پنجم کرونا اشاره و اظهار کرده است: «این دوره از رقابت‌های قرآنی قرار بود به‌صورت منطقه‌ای در چند نقطه هرمزگان برگزار شود».

این خبرگزاری در خبر دیگری از دیدار آیت‌الله «مصطفی علما»، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با خادم‌یاران رضوی خبر داده و در مطلب دیگری به ارائه روایتی از شهادت غریبانه امام محمدباقر(ع) پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان تنها مطلب معارفی منتشر شده تا زمان تهیه این گزارش را به حدیثی از حدیث امام صادق(ع) درباره ازدواج حضرت زهرا(س) اختصاص داده است.

انتهای پیام
captcha