انعقاد قرارداد نیمی از طرح‌های پایتختی نهج‌البلاغه
کد خبر: 3982626
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
حجت‌الاسلام معتمدی خبر داد:

انعقاد قرارداد نیمی از طرح‌های پایتختی نهج‌البلاغه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به انعقاد 50 درصد طرح‌هایی برنامه‌ریزی شده برای اجرا درباره پایتختی نهج‌البلاغه، گفت: این تفاهم‌نامه از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مؤسسات و مراکز مجری منعقد شده و 50 درصد بقیه طرح‌ها هم در دست پیگیری است.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان

به گزارش ایکنا، 24 اسفندماه 1399 بود که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی نشستی خبری، شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور انتخاب شد. با گذشت بیش از چهار ماه از زمان اعلام این پایتختی، گفت‌وگویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان داشتیم تا میزان پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن اشاره به پیشینه‌ای از انتخاب شهر کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه ایران، گفت: با توجه به استقرار شهر کاشان در استان اصفهان، به تعبیری استان به مرکزیت کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه ایران به مدت دو سال انتخاب شد.

وی افزود: پس از این انتخاب، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری اصفهان به امضا رسید که متعاقب آن جلساتی در سطح کشوری و استانی برگزار شد. این جلسات در قالب جلساتی همچون شوراهای سیاستگذاری، علمی، هماهنگی و دبیرخانه دائمی نهج‌البلاغه تشکیل و طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نزدیک به 30 طرح به تصویب رسید.

معتمدی تصریح کرد: قرارداد حدود 50 درصد طرح ها از طریق معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با مؤسسات و مراکز مجری منعقد شده و 50 درصد بقیه هم در حال انعقاد تفاهم‌نامه است. خوشبختانه استان اصفهان با توجه به ظرفیتی که در حوزه امور دینی و قرآنی دارد، توانسته است این برنامه ها را دنبال کند. شهر کاشان نیز ظرفیت خوبی در این زمینه داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به یکی از برنامه‌های طراحی شده در حوزه بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار می‌شود. دبیرخانه این کنگره تشکیل شده، مؤسسه مجری انتخاب و تفاهم‌نامه کشوری آن نیز منعقد شده است و به مناسبت میلاد امام علی(ع) این کنگره برگزار خواهد شد. کارهای استانی، ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن در حال اجراست.

معتمدی در مورد زمان‌بندی اجرای طرح‌ها، بیان کرد: این طرح‌ها در سه حوزه شهرستانی، استانی و ملی به اجرا در خواهد آمد. همچنین سعی شده است تا این برنامه‌ها در حوزه فرهنگی، پژوهشی و آموزشی باشد، از جمله این برنامه‌ها اجرای شب شعر با موضوع نهج‌البلاغه است که مقدمات آن در حال اجراست و سایر برنامه‌ها نیز به تناوب تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

انعقاد قرارداد 50 درصد از طرح‌های مرتبط با پایتختی نهج‌البلاغه / برگزاری کنگره بین‌المللی

وی درباره دستاوردهای این طرح برای استان و کاشان بیان کرد: بر اساس این طرح، استان به مدت دو سال پایتخت نهج‌البلاغه ایران است و پس از آن به تشخیص معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به استان دیگری واگذار خواهد شد، اما آنچه که مسلم است، این است که این طرح‌ها بعد از پایان دوره نیز ادامه خواهد یافت، این پایتختی زمینه و بستری برای فعالیت‌های آینده ما خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: توجه بیشتر مردم به موضوع نهج‌البلاغه، سبک زندگی علوی و تشریح آن برای مردم از جمله اهداف برنامه‌های طراحی شده است که از طریق اجرای آنها پیگیری می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم وضع موجود کشور درباره نهج‌البلاغه را احصاء و یک وضع مطلوب را برای آن پیش‌بینی کرده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام
captcha