تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت در قزوین
کد خبر: 3980834
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت در قزوین

دبیر بنیاد غدیر قزوین به برنامه‌های دهه امامت اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توانیم به ترویج اطعام علوی، جشنواره خوشنویسی غدیر، تربیت مربی غدیر، مسابقه ملی حفظ خطبه غدیر، خطابه‌خانی غدیر، کلاس‌های مجازی و حضوری، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های متعدد اشاره کنیم.

تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت در قزوین

محسن حق‌شناس، دبیر بنیاد غدیر قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: در آستانه حلول ماه ذی‌الحجه هستیم که ماه امامت و ولایت است و مناسبت‌های بسیاری در این ماه وجود دارد، اول ذی‌الحجه ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در سال دوم هجری، سوم ذی‌الحجه سالروز ورود پیامبر(ص) به مکه در سفر حجه‌الوداع در سال دهم هجری، هفتم ذی‌الحجه شهادت امام محمدباقر (ع)، هشتم ذی‌الحجه حرکت امام حسین(ع) از مکه به‌سوی کربلا، نهم ذی‌الحجه روز عرفه و نیایش، دهم ذی‌الحجه نیز عید سعید قربان است که دهه امامت ولایت آغاز می‌شود، ۱۵ ذی‌الحجه میلاد امام علی‌‍النقی (ع)، ۱۸ ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم را پایان دهه امامت و ولایت است؛ ۲۰ ذی‌الحجه میلاد امام کاظم (ع) و ۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله است که در سال دهم هجری قمری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: با تلاش همه عاشقان و دوستان دلدادگان اهل‌بیت درصدد هستیم در این ایام نسبت تعظیم مقام شامخ اهل‌بیت(ع) اقدام کنیم، از همه شیعیان و مردم و مسلمانان خواهش می‌کنیم همت جدی را برای برگزاری هر چه‌بهتر این ایام داشته باشند.

دبیر بنیاد غدیر قزوین خاطرنشان کرد: توسط بنیاد بین‌المللی غدیر برای این ایام اسامی متعددی تعیین شده است. روز اول دهه امامت و ولایت به‌عنوان روز «توحید، بندگی و اطاعت»، روز دوم «ایثار و دفاع از حریم ولایت، روز سوم «ولایت، عدالت و انتظار»، روز چهارم «ولایت ضامن گام دوم انقلاب»، روز پنجم «ولایت و مردم‌سالاری دینی»، روز ششم «ولایت، هدایت و عزت»، روز هفتم «ولایت محور وحدت اسلامی»، روز هشتم «ولایت، بصیرت، دشمن‌ستیزی»، روز نهم «غدیر، امامت و ولایت» و روز دهم هم به‌عنوان «قرآن و عترت» نام‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: برای سایر ایام نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است ازجمله این برنامه‌ها می‌توانیم به ترویج اطعام علوی، جشنواره خوشنویسی غدیر، تربیت مربی غدیر، مسابقه ملی حفظ خطبه غدیر، خطابه‌خانی غدیر، کلاس‌های مجازی و حضوری اشاره کنیم البته شایان ذکر است که اعلام کنیم طی سال گذشته بیش از ۱۴۰ جلسه حضوری و مجازی نهج‌البلاغه برگزار شده است.

حق‌شناس اظهار کرد: مسابقات نهج‌البلاغه ویژه کارکنان دولت، مسابقات ویژه کودکان با عنوان «غدیر و کودکان»، تدوین محتوا در فضای مجازی برای ایام دهه امامت و ولایت و تأمین و توزیع اقلام فرهنگی بین هیئت‌ها از دیگر برنامه‌های غدیر است.

دبیر بنیاد غدیر قزوین افزود: مسابقات و جشنواره‌های متعددی برگزار خواهد شد که یکی از آن‌ها از ۳۰ روز مانده به غدیر با عنوان « ۳۰ مسابقه، ۳۰ سؤال و ۳۰۰ جایزه» اجرا خواهد شد، در این مسابقه سؤالاتی از مفاهیم غدیر مطرح می‌شود و هر شب به ۱۰ نفر از برندگان جوایزی اهدا خواهد شد، امیدواریم جشن‌های باشکوه ایام دهه امامت و ولایت با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و در فضای برگزار شود و فضای کرونایی این اجازه را به ما بدهد بعد از ۲ سال بتوانیم جشن‌های غدیر را جدی‌تر و بهتر برگزار کنیم.

وی اشاره کرد: امسال علاوه بر ترویج شعائر و فرهنگ غدیر تأکید بنیاد غدیر بیشتر بر مباحث محتوایی و معرفتی حوزه غدیر است که امیدواریم همه مردم از برنامه‌ها استفاده کنند. برنامه‌های غدیر مردم‌محور است و بنیاد غدیر تنها به کمک جریان مردمی کمک می‌کند و تشویق‌کننده حرکت‌های مردمی در حوزه ولایت حضرت امیر (ع) است. یقین داریم وضعیت استقبال مردم از برنامه‌های دهه امامت و ولایت از هرسال بهتر خواهد بود.

حق‌شناس تشریح کرد: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان بر اساس سنت حضرت امیر (ع)، ازدواج آسان و مشارکت در امر ازدواج آسان، یتیم‌نوازی و توسعه طرح یتیم‌نوازی کمیته امداد از برنامه‌هایی است که بنیاد بین‌المللی غدیر برنامه‌ریزی و اجرا خواهد کرد. امیدواریم با حضور مردم علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) شاهد ایام پربار و پرشوری در حوزه غدیر باشیم. در کنار آن نیز دستگاه‌های دیگر برنامه‌های خاص خود را طراحی می‌کنند، آذین‌بندی شهرها توسط نهادها، دستگاه‌ها و شهرداری‌ها خواهیم داشت و امیدواریم بر اساس معرفت خود به ساحت حضرت امیر (ع) حضور پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha