ارتباط دوستانه؛ نیاز اساسی تربیت / حرف‌هایی که نباید به فرزندان بگوییم
کد خبر: 3967192
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

ارتباط دوستانه؛ نیاز اساسی تربیت / حرف‌هایی که نباید به فرزندان بگوییم

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با تأکید بر شناخت نیازهای نوجوانان، درک همدلانه، پذیرش بی‌قید و شرط، ارتباط صمیمانه، پررنگ بودن نقش پدر در خانه و تفریح و سرگرمی، بیان کرد: این اصول با تکیه بر نگاه تربیتی که اسلام دارد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

احترام متقابل هم رأیی والدین در تربیت مهم است / ضرورت درک سختی روزه‌داری نوجوانانسرهنگ علی‌اکبر حیدری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد راهکارهای درمان پرخاشگری نوجوانان، اظهار کرد: درمان پرخاشگری نوجوانان نیاز به شناخت بهتر و عمیق‌تر آنان داشته و باید با همکاری خود فرزند انجام شود.

وی افزود: والدین می‌توانند با ایجاد یک رابطه گرم و صمیمی با فرزند خود و تشویق وی برای بروز استعدادها و عدم اجبار در کارها، نقش پررنگی در کاهش پرخاشگری داشته باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همچنین والدین باید تنبیه‌های بدنی و کلامی را کنار بگذارند و با رفتار خوب و صمیمی ارتباط سازنده‌ای با نوجوانان برقرار کنند، تصریح کرد: برقراری ارتباط دوستانه تأثیر بسزایی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان خواهد داشت.

حیدری ادامه داد: تربیت سنین نوجوانی و روانشناسی نوجوانان نقش بسیار مهمی در کاهش پرخاشگری داشته و رفتار نوجوانان را در آینده تعیین می‌کند؛ بنابراین والدین می‌توانند در زمینه تربیت از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرند و با فراهم کردن شرایط امن در منزل بسیار تأثیرگذار باشند.

وی بر شناخت نیازهای نوجوانان، درک همدلانه، پذیرش بی‌قید و شرط، ارتباط صمیمانه، پررنگ بودن نقش پدر در خانه و تفریح و سرگرمی تأکید کرد و ادامه داد: این اصول با تکیه بر نگاه تربیتی که اسلام دارد، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ارتباط نوجوان دختر یا پسر با والدین به‌ویژه پدر بسیار مهم است، تصریح کرد: والدین نباید به هیچ عنوان از همسر خود به فرزندان بد بگویند؛ شاید با همسر خود دعوا یا بحث داشته باشید، اما محل بحث و دعوا جلوی فرزندتان نیست.

حیدری بیان کرد: از همسرتان به فرزندانتان بد نگویید و سعی نکنید که شخصیت وی را خراب کنید؛ این امر باعث می‌شود که به روحیه فرزندان شما آسیب وارد شود و در دراز مدت پرخاشگری آنان را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: اگر فرزند شما فکر کند که پدر یا مادرش انسان خوبی نیست و بدی‌هایی دارد حرف شنوی نمی‌کند و تصور می‌کند که وی نمی‌تواند الگوی خوبی برایش باشد؛ هر چند هیچ انسانی عاری از خطا نیست، همین امر یکی از اصلی‌ترین دلایل پرخاشگری نوجوانان در قبال خواسته‌ها و تذکرات همسرتان است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه احترام متقابل و هم‌سویی و هم‌رأیی والدین در تربیت مهم است، افزود: حضرت علی(ع) دوران نوجوانی را از سه جهت بسيار حساس بيان می‏‌فرماید «اول اينكه قلب نوجوان مانند زمين، خالی و مساعد است كه هرچه در آن بكاری همان درو می‌كنی؛ دوم اينكه دوران نوجوانی را زودگذر می‌داند و گوشزد می‌‏‌فرمايد سريعاً آن را دريابيد و سوم اينكه شيطان در اين زمان به نوجوان زياد روی می‌‏آورد و لازم است برای آن پناهگاه خوبی در نظر گرفت كه بهترين پناهگاه، قرآن كريم، ائمه اطهار(ع) و ادعيه است.

حیدری یادآور شد: اکنون که ماه رمضان فرارسیده و نوجوانان به‌دلیل سال‌های اول روزه‌داری، ممکن است تشنگی و گرسنگی بر رفتارشان تأثیر بگذارد، بهتر است والدین با تعامل بیشتر با نوجوان و درک اینکه می‌دانم روزه‌داری سخت است، اما لذت‌هایی نیز دارد با نوجوان خود رفتار کنند تا خاطره‌ای شیرین از این روزها در ذهنش باقی بماند.

وی بیان کرد: تشویق نوجوان همراه با ایجاد حس شوق برای روزه‌داری در او، اصول مهم تربیتی در این ماه است که در این امر نیز هم نظری والدین و دوری از اجبار نوجوان بسیار اثرگذار است.

انتهای پیام
captcha